Archief

Het is op 7 december weer de Nationale Dag van de Vrijwilliger. En vrijwilligers, dat zijn mensen die geëerd mogen worden: Rode Kruis, KWF, klaar-over, bejaarden rondrijden, knotwilgen knotten, zwerfvuil prikken enzovoort. Allemaal bijzonder lovenswaardige dingen die niet zonder vrijwilligers kunnen. Hulde voor hen allen.

Maar wij houden ons hier nu maar even bij onze leest en concentreren ons op de vrijwilligers in het motorgebeuren. In dit geval die van de MAC Sport en Vriendschap uit Lochem, die het ONK motocross mogelijk maken.  

Hier een mooi filmpje van de KNMV over hen.

Zo zie je, zonder vrijwilligers geen wedstrijden. Sterker nog: geen motorsport.

Dus zeggen wij heel hard: vrijwilligers bedankt!!! (en dat geldt voor alle vrijwilligers)

En we adviseren: geef ze alle respect!

Bij de KNMV hebben ze druk zitten puzzelen om voor de offroad, enduro en trial een mooi programma te maken voor 2020. De input daarvoor komt tijdens het jaarlijks overleg met de voorzitters van de diverse offroad-, enduro- en trialclubs. Daarnaast zijn ook de WK- en EK-kalenders bepalend.

Een ingewikkelde toestand dus. Maar het is ze weer gelukt.

Zie hier de enduro- en offroadagenda: https://knmv.nl/wp-content/uploads/2019/12/KNMV-ONK-Enduro-Offroadkalender-2020-versie-26-11-2019.pdf

En hier de trialkalender: https://knmv.nl/wp-content/uploads/2019/12/KNMV-ONK-NKJ-Trial-kalender-2020-versie-05-12-2019.pdf

Als je de gebaande paden verlaat, kun je soms wel eens in een lastig parket terecht komen. Zeker in Peru…

https://www.instagram.com/p/BM-CFB5gl5d/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=embed_video_watch_again

Het is alweer een hele tijd geleden dat we een aflevering hadden van ons alfabet van exotische noppenmotormerken. Maar van uitstel komt geen afstel, en we zijn nu aangeland bij het vijfde deel, en dat is, zoals u misschien al verwachtte, de E. En hier pakken we met beide handen de kans aan om u voor te stellen aan onze nationale trots op motorfietsgebied: Eysink.

Eysink was een Nederlandse auto-, fietsen- en motorfietsenfabriek. Dick Eysink begon in 1886 de Amersfoortse Rijwiel-, Automobiel- en Machinefabriek. In 1900 werd begonnen met fietsen met hulpmotor, en later kwamen er echte (vooral lichte) motoren. De glorietijd lag in de jaren dertig tot vijftig van de 20ste eeuw. Om eerlijk te zijn had Eysink geen echt specifieke noppenmodellen, maar op Eysinks werd wel veel buiten de verharde wegen gereden, en er werden veel successen geboekt in wedstrijden. In 1931, bijvoorbeeld, wonnen Dick Eysink en Bertus van Hamersveld en Gerard 'Bud' Bakker Schut de Zilveren Vaas bij de Zesdaagse in Italië. 

De Eysink Jubileum van 1936 , met 125cc Villiers-tweetakt-motortje, was een van de grootste succesnummers. Hiermee werden behalve in wegraces ook wedstrijden gewonnen in grasbaanraces en terreinritten (enduro’s dus). Op de foto zie je Simon Schram (sr.) die met een Eysink de sterren van de hemel crosste in 1951.

Voormalig topcrosser Chad Reed heeft bekend gemaakt dat hij in 2020 nog één keer zijn kunstje zal doen, en er dan mee stopt. Komend jaar wordt dus zijn laatste seizoen als profcrosser.

De nu 37-jarige Reed heeft twintig jaar lang op topnivo gecrosst. Hij begon in zijn thuisland Australië en reed zich via de 250-GP’s (2001 bij Jan de Groot) naar de States, waar hij in de volgende jaren vier belangrijke titels pakte. De laatste jaren reed hij in de Amerikaanse supercross veelal in zijn eigen privéteam, op verschillende merken. Wat het volgend jaar wordt, heeft hij nog niet bekendgemaakt.

De nummer 22 heeft heel veel moois laten zien in zijn carrière, en we hopen dat daar volgend jaar nog wat bij komt.