Archief

De geruchten deden al lang de ronde. Maar vorige week is hij dan officieel gepresenteerd: de nieuwe Yamaha YZ65 jeugdcrosser.

Yamaha is natuurlijk vooral met de PW50 al heel lang een belangrijk startpunt in de jeugdcross geweest. En nu komt er ook weer een heel mooi nieuw vervolg op dat startpunt. Deze kleine YZ65 is een technisch geavanceerde crossmotor voor de jeugd,  met een geheel nieuwe motor, een nieuw frame en styling die is geënt op de YZ450.

De YZ65 is voor de jonge crossertjes een ideale vervolgstap na de PW50 en TT-R crossers. En doordat er ook grotere YZ's zijn en Yamaha haar rijders ondersteunt met het bLU cRU programma, kunnen de kleine coureurs hun opmars in het klassement doorzetten tot ze zelf aan de top staan.

Het motorblokje is een nieuwe, vloeistofgekoelde 65cc tweetakt met een speciaal ontwikkelde, krukas-aangedreven membraanklep, die borg staat voor een directe gasrespons over het gehele vermogensbereik. En de uitlaat wordt gestuurd door het mechanische Yamaha Power Valve Systeem (YPVS), dat voor een gelijkmatige vermogensafgifte zorgt en het uitgaande koppel optimaliseert voor betere prestaties bij lage tot middelhoge toeren.

De vering bestaat uit een premium KYB upside-down voorvork met een diameter van 36 mm, die volledig instelbaar is. De Monocross achterwielophanging is 'link-less' direct op de aluminium swingarm gemonteerd. Het conische stuur van de YZ65 kan in vierstanden worden afgesteld op de grootte (of kleinte) van de rijder.

 

De Technische kenmerken  van de YZ65 op een rijtje:

• Krachtige nieuwe vloeistofgekoelde 65cc motor met YPVS en digitaal CDI-systeem

• Topspecificaties voor topprestaties

• Geoptimaliseerde inlaat en uitlaat, direct vermogen

• Transmissie met zes versnellingen en licht werkende koppeling

• Semi-dubbel stalen wiegframe, aluminium subframe

• KYB upside-down voorvork met een diameter van 36 mm

• KYB Monocross vering, aluminium swingarm

• 14 inch voorwiel (band 60/100) en 12 inch achterwiel (band 80/100)

• Wave-design remschijven met optimale zelfreinigende werking

• Conisch stuur, aluminium kroonplaat

• Ergonomisch ontworpen zadel om gewicht makkelijk te verplaatsen

• Lichtgewicht aluminium velgen

• Op de YZ450F geïnspireerde panelen

• De ideale crossmotor voor beginners

 

De adviesprijs voor al dit moois is € 4.299,-  (incl BTW, excl onvermijdbare kosten (€ 300,-).

Deze nieuwe crosser is vanaf begin juni leverbaar.

Het is dit seizoen tot nog toe echt alles-of-niets voor Eli Tomac. En in Arlington was het weer alles, na vier keer niets en twee keer alles in de voorgaande races. In de finale pakte hij kopstart op zijn Kawasaki en reed onbedreigd naar de winst. Kampioenschapsleider Jason Anderson (Husqvarna) lag in het begin tweede maar maakte een klein valpartijtje mee en zakte naar de 7de plek, waarna hij weer opklom naar 4de, achter de KTM-mannen Musquin en Baggett. 
Twee toppers waren er niet bij in Arlington wegens blessures. Ken Roczen werd op vrijdag geopereerd aan een breukje in zijn hand, die hij opliep toen hij met zijn arm in de achterband van Cooper Webb terecht kwam. Hij wist er met humor nog wel een positieve draai aan te geven voor zijn sponsor: “Dunlop tires hook up great!”, maar hij ligt er waarschijnlijk nog wel een paar weken uit. Justin Barcia brak ook al zijn hand, toen in zijn heatrace viel.
Anderson staat nu nog 36 punten voor op Cole Seely in de stand. Tomac is slechts 10de.
Voor de bewegende beelden in samenvatting, zie https://www.youtube.com/watch?v=Q8x7YZboS4I en voor de hele finale https://www.dailymotion.com/video/x6exmcu 
In de eerste wedstrijd van de 250-east-serie, was het R.J. Hampshire (Honda) die er als een haas vandoor ging, terwijl een stel andere crossers op een grote hoop belandden. Onder hen ook favorieten als Davalos, Smith en Ferrandis. Kampioen Zach Osborne startte als 6de, maar kwam snel naar voren. Hij reed zeer agressief en hard. Hij haalde iedereen in en ondanks een klein schuivertje wist hij met een flinke voorsprong de race te winnen. Zo maakt hij gelijk duidelijk wat hij dit seizoen van plan is. Colt Nicholls (Yamaha) werd tweede en Jimmy Decotis (Suzuki) derde. 
Zie hier de highlights https://www.youtube.com/watch?v=5KeHYb5CqXw en hier de hele finale https://www.dailymotion.com/video/x6exluu

Net als vorige week in Hawkstone Park, was Jeffrey Herlings ook gisteren weer oppermachtig op zijn KTM in de internationale motocross in het Franse Lacapelle Marival. Hij won beide manches en de superfinale. Clement Desalle (Kawasaki) werd tweede totaal (3 /2) en derde in de superfinale, en bij Max Anstie (Husqvarna) was dat net andersom.
Glenn Coldenhoff deed het vorige week nog heel erg goed, door twee keer tweede te worden, maar nu was dat anders: in de eerste manche overstrekte hij de vinger die hij twee weken geleden in Riola Sardo had geblesseerd. Hij besloot om voorzichtig te zijn, en de rest van de dag bleef hij aan de kant. Hopelijk is de vinger over twee weken in Argentinië bij de eerste GP weer helemaal hersteld. 
Bij de MX2 ging de totaalwinst naar de Australiër Hunter Lawrence (Honda; 2 / 1). De tweede plaats was voor de Deen Thomas Kjer Olsen (Husqvarna; 4 / 2) en de derde voor de tweede Australiër, Jed Beaton (Kawa; 3 / 3). Bas Vaessen (Honda) was er ook bij: hij werd 17de en 11de. Lars Griekspoor werd twee keer 21ste op zijn KTM.

Hier een mooi filmpje waarin je door een transparante cilinderkop een tweetakt ziet lopen. Als je dit ziet, kun je ook het geluid beter begrijpen. 

Het Red Bull-KTM-motocross-fabrieksteam heeft een mooi filmpje gemaakt met Jeffrey Herlings, Glenn Coldenhoff, Pauls Jonass, Jorge Prado en natuurlijk Toni Cairoli in training op een prachtige baan op Sardinië. Geniet van de fraaie beelden.