Alle Nieuws

Hier een mooi plaatje van Ivan van den Broeck op zijn 500cc Maico in 1981.

Over deze Belgische Maico-GP-topper kun je een artikel lezen in de laatste Noppennieuws, die nu in de winkel ligt.

Wereldkampioen Etienne Bax en zijn nieuwe maatje Nicolas Musset hebben een mooi filmpje laten maken van hun voorbereiding op 2020.

 

Na twee van de zes dagen van de ISDE-zesdaagse (de moeder aller noppenwedstrijden) stond Australië aan kop in zowel World Trophy als de Junior World Trophy. Die tegenvoeters deden het weer hartstikke goed. Maar op de derde dag grepen de Amerikanen de macht in de World Trophy. Brad Freeman, die de Engelsen naar de zege moest lijden, brak op dag 1 al zijn pols. Op dag drie viel ook Joe Wootton uit voor de Britten. De eerste twee dagen waren tamelijk stoffig, maar op de derde dag was er mist en regen. Op dag drie ging de Spaanse crack Josep Garcia er keihard af op een proef die onaangekondigd bleek te zijn veranderd. Ook verder was de woensdag tamelijk chaotisch, door regenval die sommige proeven erg moeilijk maakte.

De Australiër Daniel Sanders (foto) was steeds individueel de snelste.

Nederland doet niet mee voor de Trophies, maar wel bij de clubrijders. Het eerste team van de KNMV staat 6de dankzij goed rijden van Thuis Bulten, Lars Griekspoor en natuurlijk vooral Lucas Dolfing. Op de 18de plaats staat KNMV team 2, met Tommie Jochems, Marc Zomer en Jarno Zandbergen, en twee plaatsen daarachter de VAMC met Wesley Aaldering, Bas Klein Haneveld en Michel Hoenson. Ook verder zijn er nog een heel stel Nederlanders goed bezig. Maar ze moeten nog drie dagen. We wensen ze veel succes, en plezier natuurlijk. Houd vol mensen!

Zie hier hoogtepunten van dag 2: https://youtu.be/

Nog een leuk nieuwtje van de EICMA-beurs in Milaan: de Segway-Ninebolt. Een licht elektrisch offroadje, dat komt in twee versies. De X160 heeft een 3 kW motor die tot bijn a 50 km/u haalt en ruim 60 km. ver moet komen. De X260 heeft 5 kW en gaat ruim over de 60 km/u. Deze zou ruimschoots verder dan 100 km. rijden, als we de fabrikant mogen geloven. Dat klinkt hartstikke leuk. Hopelijk wordt het ook betaalbaar…

De Amerikaan Justin Barcia heeft in Parijs de belangrijkste supercross in Europa gewonnen. Hij won de eerste avond en werd ook totaalwinnaar met een derde plaats op de zondag. Op de zaterdagavond werd Vince Friese tweede en Joey Savatgy (nu op Suzuki in plaats van Kawasaki) derde.

Op zondag was Malcolm Stewart de glansrijke winnaar, voor publieksfavoriet Dylan  

Ferrandis en Barcia. De eerste twee waren op zaterdag gevallen, waardoor ze toen niet op het podium kwamen. Barcia pakte hiermee voor de derde keer de titel King of Paris.

In de SX2 werd de Duitser Brian Hsu Prince of Paris.

Zie hier de hele SX1-finale van de zaterdag: https://youtu.be/Bb075S4M7Dk  

Het was bijna aan onze aandacht ontsnapt, maar doordat de kampioensrit in Enter is afgelast (vanwege stikstofgedoe), is de laatste wedstrijd al vorige week in Zelhem gereden. De kampioenen zijn dus al gekroond.

Het was een mooie wedstrijd in Zelhem met drie fraaie proeven. Ceriel Klein Kromhof won hier zijn derde achtereenvolgende enduro in de scratch en E2, maar Lucas Dolfing (foto) pakte de titel in deze beide klassen.

Lars Griekspoor pakte de zege in de E1 klasse en daarmee won hij ook de titel. Dat is knap, want hij deed de eerste wedstrijden helemaal niet mee. Toch haalde hij op het nippertje  Thijs Bulten in.  en in dezelfde seconde als Bulten eindigde Bjorn Sloot op een derde plaats.

Mark Wassink had het kampioenschap in de E3 al binnengehaald. Maar Thierry Pittens won Zelhem. Bij de EV40 maakte Alex van den Broek er een perfect seizoen van, door alles te winnen.

Onze felicitaties voor allemaal!

Glenn Coldenhoff wordt de kopman van het nieuwe GasGas fabrieksteam in de MXGP. Dit team wordt gerund door Standing Construct, het huidige Belgische team van Coldenhoff. Ivo Monticelli wordt de tweede man in het nieuwe GasGas Factoryteam.

Afgezien van de rode kleur plastic en de naam op zijn cross-shirt veranderd er voor Glenn Coldenhoff eigenlijk niet zoveel. Enkele maanden geleden nam KTM een 60% aandeel in de noodlijdende Spaanse motorfabriek, die vooral groot is in de trial en de enduro. Maar KTM laat er geen gras over groeien en wil van GasGas zo snel mogelijk het derde merk onder hun paraplu maken, naast KTM en Husqvarna. Qua techniek halen ze nu dezelfde truc uit als enkele jaren geleden met Husqvarna: de basis komt van KTM. De techniek is dus bekend, zodat het voor Glenn minder een sprong in het diepe is als wellicht gedacht.

Glenn Coldenhoff: “Toen mijn teammanager Tim Mathys belde met de mogelijkheid om als team voortaan als GasGas fabrieksteam door het leven te gaan, was ik vereerd. Ik denk dat we samen afgelopen jaar erg goed ons best hebben gedaan, de derde plaats in de WK-eindstand van de MXGP is alleen bereikt met veel inzet en keihard werken van het hele team. Dit is echt een grote stap voor Standing Construct, nu hebben we volledige fabriekssteun en ik kijk extra uit naar volgend seizoen om dit nieuwe merk te vertegenwoordigen.”
Teameigenaar Tim Mathys is ook erg blij met de door KTM geboden mogelijkheid: “2019 was ons beste jaar ooit, Glenn en Ivo haalden beiden de hoogste klassering ooit in hun loopbaan en wij waren als team in staat hen de mogelijkheden te bieden om tot die goede prestaties te komen. We zijn vol vertrouwen in de toekomst en beginnen aan een nieuw hoofdstuk als GasGas Factoryteam. Ik wil het GasGas racemanagement binnen Pierer Mobility AG (waar dus ook KTM en Husqvarna onder vallen, red) bedanken voor deze geboden mogelijkheid. Onze kleur zal veranderen, maar onze ambitie niet, we willen weer vooraan meedoen in de MXGP!”

Naast het Standing Construct MXGP-team zal ook Laia Sanz komende Dakar uitkomen voor GasGas, op een rode KTM 450 RallyReplica, terwijl Taddy Blazusiak met een GasGas uit zal gaan komen in de extreme-enduro’s.

Een tijd geleden hebben we al eens een berichtje geweid aan het wederopgestane Fantic. Het Italiaanse merk bracht goedkope soft-enduro’s en mooie eencilinder scramblers en flattrack-achtige wegmotoren. Maar nu blijkt op de EICMA beurs in Milaan dat Fantic ook weer met cross- en enduro-modellen (250 en 125 tweetakten en een 250 viertakt) komt. De motoren zijn duidelijk gebaseerd op Yamaha’s. Geen illegale kopieën, maar in samenwerking met de blauwe Japanners. 

Fantic belooft ook mee te gaan doen in het WK-enduro en nationale competities. In Italië deden ze trouwens al een tijdje mee in het kampioenschap met een mooie 50cc-enduro.

Even een stukje herbeleving van het MXGP-seizoen. In het begin leek Mitch Evans de verrassing van het seizoen te worden, toen de Australische MX2-nieuweling bij de eerste GP (Argentinië) al op het podium reed. Maar dat bleef zijn beste prestatie, en met wat blessures viel hij later ver terug in de stand.

Nee, de verrassing van het seizoen kwam wat ons betreft toch op naam van een man die al lang rond rijdt in de GP’s: onze eigen Glenn Coldenhoff. We denken niet dat ook maar iemand, inclusief hijzelf zal hebben verwacht dat hij dit jaar een MXGP-GP zou winnen. Laat staan twee achter elkaar (want zijn zegetocht ging verder in Zweden) en daarna twee tweede plaatsen in de laatste GP’s en een derde plaats in de eindstand! En daarna ook nog even de twee Open-races van de Motocross of Nations winnen.

Wat een verrassende prachtprestatie. Bedankt Glenn, we hebben enorm van je genoten!

Herbeleef hier nog een de highlights van Imola: https://youtu.be/