Alle Nieuws

In het zand van Ottobiano in een heet Noord-Italië moest de GP het helaas zonder Jeffrey Herlings doen, die in een training eerder in de week zijn sleutelbeen brak. Jammer, jammer. Maar er waren andere landgenoten die in de hitte schitterden en de afwezigheid van Jeffrey daarmee meer dan dragelijk maakten.
In de MXGP bood Herlngs’ blessure kansen op een overwinning voor de andere toppers. Vooral thuisrijder Toni Cairoli zal in zijn handen hebben gewreven toen hij het nieuws over Jeffrey hoorde. En het werd een makkie voor de tweede man in de tussenstand (en huidige wereldkampioen). In de kwalificatie ging het nog niet lekker, maar in de races had hij twee keer een goede start, en reed hij vrijwel de hele tijd op kop. Ook een val in race 2 kon hem niet deren. Zonder Herlings heeft Cairoli blijkbaar het rijk alleen in het zand. Het Husqvarna-duo Paulin en Anstie werd tweed en derde in deze GP. Anstie lijkt weer naar de goede vorm van eind vorig jaar te groeien. Glenn Coldenhoff werd 9de en 11de. 
Cairoli loopt dus 50 punten in op Herlings. Nog altijd heeft hij 12 punten achterstand, maar het kampioenschap wordt weer een stuk spannender. Niet dat wij daar nou om zaten te springen, maar als we even net doen alsof we neutrale toeschouwers zijn, dan is dat leuk. 
In de MX2 was de Amerikaan Thomas Covington de sterkste in race 1. Maar het ging weer vooral tussen de teamgenoten Jorge Prado en Pauls Jonass. EN weer maakt Prado punten goed van de achterstadn die hij het hele seizoen al heeft op Jonass. Met een tweede en eerste plaats won hij de GP, terwijl Jonass twee keer derde werd, en daarmee Prado tot op 9 punten ziet naderen in de tussenstand. 
Davy Pootjes was lekker op dreef, met een 7de en 11de plaats. Bas Vaessen werd 15de en 21ste en Micha Boy de Waal wist helaas geen punten te halen. 
De dames reden hun vierde GP van het jaar. In het zand voelde Nancy van de Ven (foto) zich goed thuis. In race 1 reed ze op de derde plaats rond, en maakte ze nog niet echt indruk. Maar dat maakte ze dubbel en dwars goed in race 2, waarin ze van de vierde naar de eerste plaats reed. Dat bracht haar de winst in de GP, voor Fontanesi en Courtney Duncan. Hiermee staat ze nu derde in de tussenstand met, net als tweede vrouw Fontanesi, 21 punten achterstand op Duncan. 
Shana van der Vlist werd prima vijfde in de GP. Lynn Valk werd 10de , Eline Burgmans 13de en Kimberley Braam 14de. Ook heel goed dus.
Zie hier highlights van race 2 van de WMX: https://www.youtube.com/watch?v=NAkNXUmv5Ug 
En meer goed nieuws in de EMX250. Roan van de Moosdijk scoorde twee derde plaatsen en won daarmee de wedstrijd. Het was heel spannend aan het einde van de tweede race, maar doordat Roan nog wat tegenstanders wist te passeren in de hitte en Dylan Walsh, die de eerste race won, juist terugviel, pakte Roan de zege op zijn Yamaha. Walsh werd tweede en de jonge Jett Lawrence derde. 
Marcel Conijn pakte in race 1 drie punten, en finishte in race 2 als 26ste. Van de Moosdijk staat vijfde in de stand, op ruim 50 pt. achter leider Boisrame.

De Amerikaanse outdoorcross-serie, de ‘Nationals’ is al weer aardig op weg, met vier wedstrijden achter de rug. En er is duidelijk tekening in de strijd. Bij de 450’s is Eli Tomac (foto) duidelijk de sterkste op zijn Kawa: hij won 7 van de 8 races. Marvin Musquin (KTM) won er één, en staat tweede in de stand. Ken Roczen (Honda) is nog aan het terugkomen van zwaar en lang blessureleed, en doet het langzaamaan steeds beter. Die gaat wellicht ook nog wel races winnen. Maar voorlopig staat er geen maat op Tomac, en als hij geen rare dingen doet, wordt hij vast wel kampioen. Maar er zijn nog acht wedstrijden te gaan deze zomer en er kan natuurlijk nog van alles gebeuren.

Bij de 250’s was Zach Osborne (Huskie) de grote favoriet. De kampioen van vorig jaar won de eerste wedstrijd, maar moest toezien hoe Aaron Plessinger (Yamaha) en Jeremy Martin (Honda) de volgende twee wonnen. En na die derde wedstrijd, terwijl hij op kop stond in de stand, bleek dat hij zijn schouder zwaar had geblesseerd en geopereerd moest worden. Dat betekende helaas einde seizoen voor hem. Plessinger pakte daarna de dubbel in de vierde wedstrijd, en gaat nu aan de leiding in de tussenstand, ruim voor de broertjes Jeremy en Alex Martin. De jonge Justin Cooper staat knap vierde met zijn Yamaha, en won zelfs een manche. Vorig jaar eindigde hij als rookie nog 21ste. Zie hier beelden van de vierde wedstrijd in High Point: http://www.promotocross.com/mx/video

In de een na laatste Noordwest-Europese voorronde voor het EK jeugdcross deden onze landgenootjes het weer lekker. Op de harde baan werd Kay de Wolf in de 85cc derde en achtste, terwijl Scott Smulders 9de / 4de werd. Ook waren er punten voor: Dave Kooiker DNF/ 8ste, Romano Aspers 13de / 15de, Ivano van Erp 16de / 12de, Jens Walvoort 17de / 16de.

Dan missen we de naam Kay Karssemakers: hij ging helaas niet van start wegens een blessure. Liam Everts won race 1, maar moest in de tweede geblesseerd opgeven na een flinke valpartij. De Duitser Constantin Piller won race 2.

In de stand staat De Wolf nu 1 puntje voor op Everts, met zo’n 25 punten verderop Karssemakers en Kooiker.

Bij de 65cc schitterde Bradley Mesters weer, met twee 3de plaatsen. Damien Knuiman werd 6de / 4de , Lotte van Drunen 7de / 5de, broertje Jayson 8ste / 19de, Gyan Doensen twee keer 14de en Mick Kennedy 19de / 18de. De Tsjech Vitezslav Marek won beide manches. Hij staat vierde in de tussenstand, die daarboven het prachtige beeld laat zien van drie landgenootjes op kop: Mesters ruim voor Lotte van Drunen en Knuiman, die om de tweede plaats duelleren.

Wat doen die Marvin Vanluchene en Ben van den Bogaart het toch goed zeg. Wie had dat kunnen voorspellen voor het seizoen begon. Vorig jaar eindigde de Belg Vanluchene als 9de in de eindstand, samen met bakkenist Kurpneiks. En nu is hij samen met Ben, die vorig jaar tiende werd met Julian Veldman, gewoon duidelijk de sterkste. Weliswaar hebben ze het geluk dat Etienne Bax, Willemsen en Giraud allerlei tegenslagen hebben, maar ook zonder dat zouden ze waarschijnlijk op kop staan.  Ook op de prachtige zijspanbaan in het Estse Kivioli wonnen ze weer de GP. Maar wel met evenveel punten als Koen Hermans / Nicolas Musset (die tweede staan in de stand op 39 pt. achterstand) door een eerste en tweede plaats te scoren.  

Bax/Stupelis werden twee keer derde, terwijl Daniel Willemsen / Robbie Bax opnieuw tegenslag hadden, nu door diskwalificatie in de eerste manche, wegens hulp van buitenaf bij de geluidscontrole. In race 2 werden ze vierde.

Zie hier mooie beelden in de samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=

Het was een modderige morgen zondag in St. Jean d’Angely. In het bijprogramma van de Franse GP moesten de EMX125-rijders het programma openen op een nog erg modderige baan, nadat het ‘s nachts met bakken uit de hemel kwam. 
Dat viel dus niet mee, zo kun je op deze foto zien. Motor werd weer opgegraven; het is niet bekend of dat ook met de rijder is gelukt….

In het EMX 125 en 250 was het eerder weinig hosanna voor de Nederlanders. Maar in het bijprogramma van de GP van Frankrijk ging het ineens heel goed, dankzij twee jonge crossers die van blessureleed terugkeerden.
Roan van de Moosdijk werd in de eerste manche van het EMX250 uitstekend derde en in de tweede werd hij 9de. Daarmee werd hij ook derde in de totaalstand achter de Fransen Mathys Boisrame en Brian Moreau. Marcel Conijn wist helaas geen punten te halen. 
In het EMX125 was er een mooie terugkeer voor Rick Elzinga, na zijn dubbele polsbreuk. Hij werd derde in de eerste race. Maar op de modderige zondagmorgen zat het niet mee, nadat hij eerst nog uitstekend op de tweede plaats lag. Hij kreeg motorpech, maar werd toch nog 15de. De Italiaan Mattia Guadagnini pakte de totaaloverwinning voor de Fransen Thibault Benistant en Florian Miot. Rene Hofer deed het niet zo goed, maar staat nog ruim voor op Benistant in de tussenstand. 
Raivo Dankers werd 12de en 20ste, Raf Meuwissen 18de/16de en Boyd van der Voorn 33ste/23ste.

De Amerikaan Ty Tremaine deed twee weken geleden in de Erzberg Rodeo mee op de elektrische Alta Redshift uit Californië. De motor bleek snel zat om zich te kwalificeren bij de beste 50 (van de 3000!) En in de hoofdrace op zondag deed hij het ook prima. Na een paar checkpoints lag hij op de 17de plaats, en dat was beter dan bijna iedereen had verwacht. Minder onverwacht was dat de batterij niet heel ver mee ging: Ty stond helaas zonder stroom voordat hij bij de wissel kon komen bij checkpoint 10 (‘Machine’). Deze poging ‘ to make America great again’ (althans qua motorindustrie) strandde hier.

Zo’n elektro heeft dus nog niet genoeg in huis om echt mee te kunnen doen als de race langer is dan ongeveer drie kwartier. Maar het is wel duidelijk dat ze steeds beter worden. Ty vertelde na zijn prikloze stranding dat hij vooral veel voordeel had van de ‘hillbrake’ (de elektronische handrem) waardoor hij nergens hoefde terugzakken als hij op een steile klim stil kwam te staan. We zijn benieuwd hoever hij volgend jaar komt.  

Onlangs werd de nieuwe Yamaha YZ250F gepresenteerd. Deze volgt de belangrijkste veranderingen die de 450 vorig jaar al onderging. Belangrijkste verschil met de oude 250 is dat hij een elektrische starter krijgt. Dat is fijn, want dat scheelt een hoop getrap. De cilinder van de nieuwe staat ietsje meer rechtop dan de oude. Ook krijgt de 250 de Power Tuner app met aanpasbare mapping. Hiermee kun je makkelijk via je smartphone het vermogensprofiel aanpassen op je voorkeuren en op verschillende circuits. Een compleet nieuw frame moet de wendbaarheid van de motor vergroten, en aangepaste vering de controle en het comfort.

De nieuwe YZ250F komt in de winkel te staan voor een bedrag vanaf € 8.799,00.

In de komende Noppennieuws (nr.4/2018), die op 27 juli verschijnt, kun je een testverslag lezen van de Yamaha 2019 crossers.

Na zijn ongelukkige val tijdens een training in Berghem laat Jeffrey Herlings op zijn Instagram account weten dat het herstel van zijn gebroken sleutelbeen goed verloopt en dat hij volgend weekend weer op de motor wil zitten. Hij mist dus weliswaar de MXGP in Ottobiano, maar zal er in principe op 1 juli tijdens de GP van Indonesië weer bij zijn! Noppennieuws wenst hem met heel motocross-minnend Nederland een voorspoedig herstel!

https://nos.nl/artikel/2236368-herlings-breekt-sleutelbeen-tijdens-training.html 

Kawasaki komt voor 2019 met een compleet nieuwe KX450. De motor, die naar eigen zeggen ontworpen is om de concurrentie in de felbevochten MX1 klasse een stap voor te blijven, zit boordevol nieuwe features als een oliegevulde voorvork, elektrische start en hydraulische koppeling. In Noppennieuws 4 lees je een uitgebreid verslag over de motor van testrijder Toine van Dijk die deze week in Zweden is om de KX450 te testen.

Sterker
De nieuwe viertakt krachtbron van de KX450 is maar liefst 3.4 pk sterker geworden, terwijl de koppelcurve vlakker is gemaakt voor een soepelere vermogensafgifte. Dankzij de nieuwe compacte klepbediening zijn de kleppen groter geworden konden er nog steilere nokkenassen geplaatst worden. Ook het inlaatkanaal is verbeterd voor een nog betere airflow.

De KX450 is daarnaast de eerste Kawa-KX met een elektrische start en hydraulische koppeling. Die laatste is niet alleen lichter te bedienen, maar geeft ook een directer en constanter gevoel onder alle omstandigheden. Het frame van de KX450 werd verder verbeterd voor nog meer stijfheid, dit is mede mogelijk doordat het motorblok nu ook een dragend deel van de constructie is geworden. Ook de achterbrug werd vernieuwd voor een betere balans, meer stijfheid en meer tractie.

De nieuwe elementen brengen natuurlijk wel een gewichtstoename met zich mee. Kawasaki heeft dit echter weten te beperken tot 1,3 kilogram. 

Aanpassingen
Om het grotere vermogen van het blok optimaal te kunnen benutten heeft Kawasaki de tractie van zowel het voor- als het achterwiel verbeterd. Aan de voorzijde door een grotere wielas, aan de achterzijde door schokdemper en het linksysteem aan te passen. De nieuwe oliegevulde voorvork heeft een diameter van 49 mm voor meer stijfheid. De binnenpoten zijn eveneens extra groot uitgevoerd voor een soepele werking en betere demping. De achterremschijf werd vergroot naar 250mm, waardoor deze goed samenwerkt met de 270 mm remschijf aan de voorzijde. Een nieuwe voorremcilinder zorgt voor meer controle en betere remprestaties.

Net als de Kawasaki fabrieksrijders heeft de KX450 Launch Control Mode voor optimale grip tijdens de start. Daarnaast levert Kawasaki stekkers mee waarmee snel en makkelijk gewisseld kan worden tussen een van de drie ECU mappings (standaard, harde baan, zandbaan). Het stuur is in vier standen verstelbaar en de voetsteunen in twee. Daarmee is de KX450 op iedere lichaamsbouw en persoonlijke voorkeuren in te stellen. 

De 2019 Kawasaki KX450 staat al vanaf juli 2018 in de showroom, de prijs wordt binnenkort bekend gemaakt.