Alle Nieuws

De kersverse MXGP-wereldkampioen Antonio Cairoli heeft een paar bijzondere weken achter de rug. Na het pakken van zijn negende (!) wereldtitel trad de Italiaan namelijk in het huwelijk met zijn Nederlandse vriendin Jill, om aansluitend op huwelijksreis te gaan. En het leven werd nog mooier voor de 32-jarige motocross-ster, de huwelijksreis werd namelijk kort onderbroken voor een test op KTM’s RC16 MotoGP-machine op het circuit van Valencia. Een cadeautje van zijn werkgever voor het behalen van de wereldtitel, dat hij gretig met beide handen aanpakte. In totaal legde Cairoli, die erg onder de indruk was van de machine, 22 ronden af: “Tijdens de laatste sessie had ik er serieus plezier in, de eerste ronden was het toch vooral een kwestie van wennen. Vooral aan de versnellingsbak, die andersom schakelt in vergelijking met een reguliere motor. Rijden met 300+ kilometer per uur is wel enerverend!”

Vorige week lieten we een paar creatieve mogelijkheden zien om je noppenmotor mee te nemen: op de auto, achter de motor en in het zijspan. Daarop kregen we reacties van John Loo en Sjoerd Schippers. De eerste gebruikte bijna 30 jaar geleden zijn fiets (met trappers, je weet wel) als trekker van een aanhangertje waarop zijn KTM stond. Daarmee fietste hij 7 km. naar het circuit in Bakel om daar een wedstrijd te rijden. Daarna weer terug naar huis. En ’s avonds weer op de fiets naar Bakel voor de prijsuitreiking. Hiermee scoorde hij ook een bericht in het weekblad Motor (zie foto). En Sjoerd Schippers stuurde ons ook een foto, niet van vroeger maar van nu: Niek van Eijck die op de fiets met aanhanger met crossmotor naar het circuit trapt. 

Volgens ons tonen John (toen) en Niek (nu) echte motivatie om te crossen. Bravo jongens! Hun fietsen zijn wat ons betreft stoerder dan de stoerste pick-up-truck.

 

 

 

In Las Vegas was het weer showtime: de jaarlijkse Monster Energy Cup stadioncross. Drie manches op een milde supercrossbaan (zonder whoops) met alle Amerikaanse toppers uit de Amerikaanse MX1 en MX2 plus GP-rijder Tim Gajser, die er geen geheim van heeft gemaakt dat hij graag naar de USA zou willen en dus de Amerikaanse toestanden eens ging verkennen. Veel prijzengeld garandeert veel inzet in de Moster Cup (want er is verder geen kampioenschap mee gemoeid), en voor de winnaar van alle drie de manches zelfs een miljoen (!) dollar bonus. Da’s niet niks. 
Nieuw was dat Broc Tickle op een fabrieks-KTM reed en Justin Barcia op een privé-Homda. 
In race 1 ging het gruwelijk mis voor Justin Bogle die met een grote sprong achterin Justin (ook al) Hoeft crashte. Na de herstart waren het gelijk al de favorieten Eli Tomac, Marvin Musquin en Jason Anderson aan de in de kopgroep. Maar Tomac schakelde zichzelf uit met een flinke crash en even later stuiterde ook Gajser hard van zijn Honda. Allebei hielden ze het voor gezien. Musquin stuurde zijn KTM zonder veel tegenstand naar de overwinning, met de Huskies van Anderson en Dean Wilson ruim achter hem. 
Race 2 was een makkie voor Musquin. Hij won weer voor Anderson, en dit keer Tickle op de derde plek. 
Musquin moet bij de start van de derde manche toch wel wat extra zenuwen hebben gevoeld, zou je denken, met een miljoen dollar op hem wachtend aan de finish als hij nog een keer zou winnen. Maar van die spanning had hij geen last, want na drie bochten had hij al een flinke voorsprong en vervolgens reed hij zonder probleem naar een ruime overwinning. Alweer voor Anderson en Wilson. Daarmee waren de podiums steeds bezet door KTM’s en Husqvarna’s. Op vier eindigde Tickle en op vijf Jordon Smith, ook op KTM’s. De Oostenrijkers waren dus blij. Temeer daar de winnaar overal op zijn kleren rode stieren heeft en hij ook zo’n blikje uit Oostenrijk mee naar het podium nam. We betwijfelen of Monster nou zo blij is met dit resultaat, want hem moeten de dus een miljoen geven. 
Zie hier de samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=E1PkrDebx04 en hier de complete drie manches: 
https://www.dailymotion.com/video/x64mhfh 
https://www.dailymotion.com/video/x64mqq1… 
https://www.dailymotion.com/video/x64n03m…

Dit weekend was de laatste wedstrijd voor het ONK motocross, op het mooie circuit in Boekel. En met het prachtige weer werd het een mooi crossfestijn. Sven van der Mierden won in de MX1, maar Rick Satink was al eerder kampioen geworden. In de MX2 was er nog geen kampioen bekend en was het tot het laatst spannend. Het ging tussen René de Jong en Roy van Heugten, maar de eerste pakte de titel door in de laatste manche te winnen. Raivo Dankers was ook al kampioen, maar bewees in Boekel nog eens duidelijk waarom: hi won weer. Met deze mannen hebben we drie kampioenen op KTM. 
Bij de grote 85cc won Kay Karssemakers, terwijl de andere Kay (de Wolf) eerder al de titel had gepakt. En ook bij de kleine 85cc was de winnaar niet de kampioen: Ivano van Erp won, terwijl Cas Valk al het kampioenschap op zak had. Maar in de grote 65cc was het Bradley Mesters die ineens de overwinning in de wedstrijd en in het NK pakte. Bij de kleine wielen was Lotte van Drunen (foto) ongenaakbaar in Boekel, maar Levi Schrik had daar geen schrik van, want die had in Geldermalsen al beslag gelegd op de titel. De reeds gekroonde kampioen Dean Gregoire won de 50cc, maar 
Jenairo Beerens heeft de 50cc KTM-cup op zijn naam geschreven.

Frank Mulders en Marc van Deutekom werden een paar weken geleden Europees kampioen zijspancross bij de amateurbond IMBA. Om hun prachtige prestatie te eren maakte de Wijchense Omroep een video-item over hen. 


De Morocco Rally is zo langzamerhand uitgegroeid tot de belangrijkste test voor de Dakar. En net als de afgelopen Dakar werd deze 5-daagse rally ook geplaagd door wateroverlast. Door onverwacht veel regen, waren veel riviertjes in het prachtige Marokkaanse landschap uitgegroeid tot woest kolkende dieptes waar geen motor meer doorheen kon. Dat viel dus niet mee. Onder andere de eerdere WK-Rally-Cross-Country-leider Sam Sunderland moest opgeven na een ongewilde duik. 
De Chileen Pablo Quintanilla (foto) stond met zijn Huskie op de een na laatste dag nog aan de leiding, maar duikelde door een foutje naar de zevende plek. Niettemin werd hij daarmee wel voor de tweede keer wereldkampioen rally-cross-country. De Oostenrijker Matthias Walkner (KTM) won in Marokko zijn eerste grote rally. Kevin Benavides en Ricky Brabec (beide Honda) mochten ook het podium op. Een prima prestatie kwam weer op naam van de koningin van de noppensport, Laia Sanz. Zij werd negende. In de door overstromingen geplaagde tweede etappe scoorde ze zelfs een derde plek. En een andere dame deed het ook prima: onze eigen Mirjam Pol, die terug is op de rallymotor en zich aan het voorbereiden is op de Dakar. We zijn blij dat ze er weer bij is. Ze deed het heel goed en werd 27ste. 
De Honda-rijders hadden er moeite mee dat Quintanillo een straf voor het missen van een checkpoint kreeg kwijtgescholden. Met name Ricky Brabec klaagde dat KTM vaak bevoordeeld wordt. Een opvallende nieuwkomer is de Amerikaanse crosser Andrew Short. Hij werd veertiende, in zijn eerste meerdaagse rally. 
Kees Koolen won bij de quads met zijn Barren, als 18de overall. 
Zie hier de waterige beelden van dag 2: https://www.youtube.com/watch?v=lnj-rnhZHIg

Als reclame er altijd zo uit zou zien, zou ik wel meer reclame willen:

Jeffrey Herlings is tweede geworden in het WK in de belangrijkste motocross-klasse. Daarmee is hij onze moderne motorheld (nog los van wat hij ons in de toekomst nog gaat laten zien). Maar hij is niet de eerste Nederlander die dat flikt. 
Er is namelijk een oude motorheld die dat twee keer heeft gepresteerd! Gerrit Wolsink! 
Gerrit werd geboren in het hart van motorsport-Nederland: Hengelo in de Achterhoek. Dus daar kreeg hij motorsport met de speen ingespoten. Maar van zijn ouders moest hij eerst een opleiding afmaken voordat hij zich vol op de cross mocht storten. Verstandig van ze. Want zo werd Gerrit ‘de crossende tandarts’, met een grootse sportieve carrière en daarna nog een mooie maatschappelijke carrière. Eerst ging hij de GP’s in op een Maico (wie krijgt er geen nostalgische gevoelens bij dat woord?), maar in 1974 werd hij opgenomen in het Suzuki-fabrieksteam, naast Roger De Coster, die eigenlijk zijn grote rivaal zou worden.
Gerrit werd derde in het WK 500cc (‘de koningsklasse’) in 1975 en 1977. En hij werd zelfs tweede in 1976 en 1979. Hij kreeg in de USA een koninklijke status door vijf keer de GP van Carlsbad te winnen: ‘King of Carlsbad’ is sindsdien zijn titel. Later heeft hij ook nog zijn klasse laten zien in enduro en zesdaagses.
Gerrit tandarts-crosser-koning Wolsink: een echte noppenheld!

Veel noppenridders hebben er een tijd op moeten wachten, maar het is eindelijk zover: het Open Nederlands Kampioenschap Enduro is weer begonnen. En wel in Bergeijk, waar een mooie wedstrijd werd verreden door ruim 200 popelende enduristen die er veel zin in hadden. Het viel niet iedereen mee, want het was een mooie lange route met veel offroad, een krap schema, een paar lastige hindernissen (vooral een moeilijke bak met houtblokken), en dan werd het gaandeweg de dag ook nog steeds natter. Ongeveer een derde van de starters kwam daardoor niet volgens de regels aan de finish.
De E1-klasse werd gewonnen door Daan Bruijsten. Bas Klein Haneveld werd tweede en Rik Vierhuizen derde. De broertjes Thierry en Wesley Pittens maakten de dienst uit in de E2. Zij mochten in die volgorde op het ereschavot staan, met oude rot Hans Vogels op het onderste treetje. Nina Klink werd knap 11de tussen alle mannen. In de E3-klasse pakte Mark Wassink (foto) de volle winst, voor Lucas Dolfing en Bjorn Sloot. En bij de 40-plussers was het de trialist Alex van den Broek die de crossers Rob Verstegen en René Satink voor bleef.
Nu hoeven de enduristen niet meer zo lang te wachten, want over twee weken is alweer de volgende wedstrijd in Vorden. 
Als je wilt kun je even meerijden op het hoofd van Jos van den Boom op zijn Beta 300 in proef 2: https://www.youtube.com/watch?v=zvyq7PXsAMo

Hoe neem je dan je cross- of trialmotor mee?
Met de motor natuurlijk!