Alle Nieuws

 Enkele dagen na KTM heeft ook Husqvarna haar 2019-enduronieuws bekend gemaakt. Ook bij het witte zustermerk van KTM blijft het 2019-enduronieuws beperkt tot wat kleine detailaanpassingen. (Dat in tegenstelling tot de 2019-crossers, die flink vernieuwd gaan worden.)

Optisch vallen op de 2019-enduro’s van Husqvarna alleen de witte radiateurkappen op. Net als de KTM’s kregen ook de Husqvarna’s aangepaste setting van de WP-veerelementen en een verbeterde demping met meer weerstand tegen het doorslaan. Net als vorig jaar is er op de Husqvarna enduro’s opnieuw gekozen voor Magura remklauwen en GSK remschijven.

De Li-ion accu is verbeterd om de start in koude omstandigheden beter te laten verlopen. De koelfan achter de radiateurs blijft net als in 2018 alleen voorbehouden aan de tweetakten. De Huskies worden standaard afgeleverd met Metzeler 6 Days Extreme banden en zijn naar verwachting over een aantal weken leverbaar.

Na de introductie van nieuwe enduro-modellen in de afgelopen twee jaar, presenteert KTM nu de verder verfijnde en doorontwikkelde EXC-modellen voor 2019: de KTM 125 XC-W tot de 300 EXC TPI tweetakten, de KTM 250 EXC-F tot  500 EXC-F viertakten en de KTM SIX DAYS-modellen

Vorig jaar lanceerden de Oostenrijkers de eerste in serie geproduceerde offroad-competitiemachines met tweetakt-injectiemotoren: de KTM 250 EXC TPI en 300 EXC TPI. De R&D-afdeling in Mattighofen hebben de jongste generatie KTM EXC-enduro’s voor modeljaar 2019 van verschillende updates voorzien. Bijvoorbeeld een verbeterde afstelling van de WP-voorvork, een gemodificeerde WP-achterschokdemper met een nieuwe hoofdplunjer en een aangepaste afstelling met een verbeterde dempingskarakteristiek, voor een vertrouwenwekkend gevoel. Een nieuwe zadelovertrek, krachtigere accu en nieuwe kleurstellingen. 

Voor modeljaar 2019 krijgen de KTM 125 XC-W en 150 XC-W tweetakten een nieuwe cilinder met een gefreesde uitlaatpoort en een nieuwe powervalve voor meer vermogen. Een geoptimaliseerde kickstarterplaatsing samen met een ultra-compacte, nieuw ontworpen DS-koppeling met nieuw koppelingsdeksel maakt het totale blok smaller dan voorheen. Een herziene zesversnellingsbak zorgt voor beter schakelen en meer betrouwbaarheid.

"De afgelopen twee jaar zijn ongelooflijk spannend geweest voor de ontwikkeling van onze enduro-motoren, hier bij KTM. Een geheel nieuw ontwikkelde, revolutionaire generatie voor modeljaar 2017, gevolgd door een wereldprimeur voor modeljaar 2018 met de eerste in serie geproduceerde tweetakt-offroad-competitiemodellen met benzineinjectie in de vorm van de KTM 250 EXC TPI en 300 EXC TPI. Het zijn een paar ongelooflijk drukke, maar vruchtbare jaren geweest qua ontwikkeling in dit segment, waarin we de marktleider blijven. Modeljaar 2019 laat een aantal wezenlijke modificaties zien bij alle modellen, samen met meer grondige verfijningen voor onze KTM 125 XC-W en 150 XC-W modellen. We stappen momenteel in een nieuw enduro-tijdperk als geheel en kijken uit naar het moment dat de nieuwste KTM EXC-modellen bij de dealers in de showroom staan", aldus KTM Senior Product Manager Offroad Joachim Sauer.

De eerste wedstrijd om het nieuwe allround-offroad-kampioenschap, de World Enduro Super Series, werd verreden in Portugal: de Extreme XL Lagares. Dit is een driedaags evenement, met op vrijdag een endurocross, op zaterdag een proloog midden in de grote stad Porto, en op zondag een heftige extreme-enduro race over twee ronden over steile hellingen en door beken met grote keien. Nadat de endurocross was gewonnen door Billy Bolt op Husqvarna en de proloog door Jonny Walker op KTM, duelleerden deze twee Britten op zondag om de totaaloverwinning. Maar de 20-jarige Bolt (foto) bleek hier de beste conditie te hebben en het slimst te zijn met het inhalen van de amateurs, waardoor hij won. Manuel Lettenbichler werd derde, maar de mooiste prestatie werd geleverd door Taddy Blazusiak die voor straf achteraan moest starten in de pro-klasse, omdat hij in de endurocross een stuk van de baan had afgesneden. Het lukte hem om maar liefst 36 hard-enduro-cracks in te halen en als vierde te finishen. Zelfs Graham Jarvis, die met een lichte blessure als vijfde eindigde, had daar geen weerwoord tegen. Dat is echt een formidabele prestatie.

Er waren ook twee Nederlanders die de lange reis naar Portugal ondernamen. Thierry Pittens en Robin Holtmeulen deden het allebei uitstekend, en werden 18de en 36ste in de expert-klasse (net onder de pro-klasse). Pittens flikte dat zelfs ondanks een verdronken motor. Goed gedaan mannen!

De volgende wedstrijd in de serie is de beruchte Erzbergrodeo, begin juni.  

Zie hier de highlights:

https://iridewess.com/news/video-extreme-xl-lagares-highlights-from-day-three/

En hier kun je meerijden langs de hoogtepunten van de rit van winnaar Bolt op dag drie: https://iridewess.com/news/video-billy-bolt-main-event-onboard-highlights/

Maar dan… 
De eersten zullen de laatsten zijn, heb ik wel eens ergens gelezen. Dat gaat hier zeker op.
En in dit filmpje ook nog een hoop andere beelden van de Enduroc-race 2017 in Spanje. 
https://www.youtube.com/watch?v=

In Kegums was het circuit omgekeerd in vergelijking met voorgaande jaren. Dat leverde ook weer een hele mooie baan. Het zand aan de oppervlakte met een harde ondergrond zijn daarbij natuurlijk gebleven. Jeffrey Herlings had de kwalificatie met overmacht gewonnen, maar was bij de start in race 1 matig weg, terwijl Toni Cairoli kopstart pakte. Herlings moest van rond de 15de plaats opstomen, maar ging als een kogel door het veld heen en halverwege vloog hij koploper Cairoli al met gemak voorbij naar de racewinst. In race 2 was het weer Cairoli als snel op kop, nadat Glenn Coldenhoff heel even het veld mocht aan voeren op de baan waar hij een paar jaar geleden zijn enige MX1-GP won. Herlings startte als achtste, en moest dus weer in de achtervolging. Met succes, want na 25 minuten haalde hij de Italiaan in crosste door naar zijn vijfde GP-overwinning dit jaar. Hij heeft zijn voorsprong op Toni hiermee uitgebouwd naar 29 punten.

De derde plaats in de GP ging naar Gautier Paulin en Glenn Coldenhoff werd prima 7de , met een 8ste en 6de plaats.

In de MX2 won de Deen Thoma Kjer Olsen de GP met ene eerste en tweede plaats. Maar de grote verrassing van het prachtige optreden van de Belg Jago Geerts, die tweede werd (4/3), voor thuisrijder Jonass. Die laatste staat nog wel ruim aan de leiding in het WK, 22 pt. voor Prado. Davy Pootjes werd 15de en heel mooi 6de, terwijl Micha-Boy de Waal het ook prima deed met een 13de en 11de plaats.

Zie hier de samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=3ESianMYifQ

 

De EMX250 werd huilen en lachen voor de Nederlanders: ze kwamen allemaal maar in één manche tot scoren, en hadden in de andere valpartijen. Roan van de Moosdijk werd prachtig derde in race 2; Freek van der Vlist werd 16de in race 1, en Marcel Conijn werd 17de in de tweede manche.

Mathys Boisrame won de GP voor Mikkel Haarup en Mel Pocock. Maar Martin Barr leidt de stand, met 2 pt. voor Pocock, dus de B ritten doen het goed.

De Oostenrijker Rene Hofer won de EMX125, en staat daarmee ok ver voor in de stand. Onze landgenoten Raivo Dankers en Raf Meeuwissen deden het lekker met een 6de en 10de plaats totaal. In de stand staan zij 8ste en 7de.

Volgend weekend is de volgende GP in Teutschental, Duitsland.

Alex Salvini (foto) is bepaald geen jonkie, maar sinds vorige week in Spanje rijdt hij ineens weer als een jonge hond. In Spanje won hij al 1 dag, maar nu won hij alles: zowel de special test op vrijdag als de twee echte WK-dagen. Op de tweede dag duurde het tot de laatste test voordat hij op zijn Huskie na een matig begin Steve Holcombe en Christophe Nambotin nog wist te verschalken voor het scratch-klassement.
Zie hier een werkelijk prachtig filmpje met beelden van dag 2: https://youtu.be/_gEwAdVZzXM?t=3

 Gisteren Wheelie King Jarvis, nu Nose Wheelie King Smage. 
Tjongejonge, dit is knap zeg. Pat Smage op het voorwiel, en dan ook nog eens om de as draaien.
Dat ie daarna nog even valt is om te laten zien dat ie toch een echt mens is. 

 

Eens in de zoveel tijd moeten we gewoon weer even laten zien wat een kunstenaar Graham Jarvis is. 

 

Etienne Bax heeft echt een rampseizoen in de zijspan-GP’s. Na een gebroken sleutelbeen, en motorpech heeft hij nu zijn schouder uit de kom gevallen in de GP van Oekraine. Maar dat wel na eerst een manche te hebben gewonnen. Die eerste race ging perfect, maar in de tweede ging het al mis bij de start en reden er verschillende zijspannen over hem heen. Volgend weekend is hij hopelijk enigszins hersteld, want dan is alweer de GP van Tsjechie. 
De tweede manche werd gewonnen door Marvin Vanluchene/ Ben van den Bogaart, die daarmee ook de GP wonnen en hun voorsprong in de WK-stand uitbouwen. Zij staan nu 16 pt. voor op Hermans/Musset en 40 op Willemsen/Bax.
Zie hier de samenvatting: https://www.facebook.com/fimsidecarcross/videos/265860247289591/

Heel veel mensen zagen gisteren hoe Jeffrey Herlings de derde wedstrijd van de DMoM overtuigend won. De coureurs moesten door het zware en bloedhete Millse zand. Herlings had er weinig problemen mee en won met grote afstand, voor Max Anstie en Gautier Paulin. Glenn Coldenhoff werd vierde. 
In de MX2, eeh .. nee sorry 250cc, werd Jago Geerts de winnaar voor Calvin Vlaanderen en Thomas Covington. Beste (echte) Nederlander werd Davy Pootjes op de vijfde plaats. Raivo Dankers won in het brandende zand de 125cc. De Fin Emil Weckman werd tweede en Raf Meeuwissen derde. 
En bij de 85cc waren het weer de Kays die de dienst uitmaakten. Kay de Wolf (foto) was de sterkste, voor Kay Karssemakers en Dave Kooiker.
Halverwege juli volgt de laatste wedstrijd voor de Dutch Masters, bij de Zwarte Cross.
Zie hier beelden van Glenn Coldenhoff in actie in Mill:https://www.youtube.com/watch?v=FRWzaIecu8A
En hier beelden van Studio Sport (bij minuut 25:40) https://nos.nl/uitzending/33045-nos-studio-sport.html met een gesprekje met Jeffrey.