Alle Nieuws

Stevige blockpasses uit de USA. Ik verheug me al weer op het begin van de AMA-supercross volgende maand…

 

En dan begint de Dakar weer. 

Hetl belooft een mooie rally te worden. 

 

Dakar Gids 2018, nu in de winkel. Nog dikker (132 pagina’s) met alle informatie over de Dakar Rally 2018 en de Africa Eco Race. Interviews met de deelnemers, achtergrondinformatie over de wedstrijden en reportages achter de schermen maken het volgen van de edities van 2018 nóg leuker!

Verkrijgbaar in de winkel of bestel hem hier:
https://www.dakargids.com/

Het blijft bijzonder. De eerste ronde voor het WK-X-trial (indoortrial) 2018 wordt gehouden in 2017. Maar dat neemt niet weg dat het een mooie wedstrijd was in Vendée (F). De zes nonstops waren betrekkelijk makkelijk, zodat de toppers maar heel weinig puntjes moesten weggeven. 
Het Spaanse fenomeen Toni Bou (22X wereldkampioen) reed met schijnbaar gemak naar de overwinning. De jonge Spanjaard Jaime Busto, die van Montesa-Honda is overgestapt naar GasGas, probeerde het zijn ex-teammaat Toni Bou lastig te maken, maar dat lukt niet echt. Hij werd wel tweede, voor Adam Raga op TRS. 
En er zijn nog een paar transfernieuwtjes te melden: Behalve Busto is ook Jeroni Fajardo naar GasGas overgestapt (vanaf Vertigo), terwijl Arnau Farre precies de andere kant op ging. De Brit James Dabill is van GasGas naar Beta gegaan, en ook de Italiaan Matteo Grattarola heeft GasGas gedag gezegd: hij rijdt nu op een Montesa-Honda. 
13 januari is de volgende ronde in Montpellier (F). Dan zitten we dus wel in het goede jaar. 
Zie hier de hoogtepunten in een kort filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=yA1h71ZBQBY

 

Om stiekum een gebied binnen te dringen kun je beter maar geen enduromotor gebruiken, want ze horen je al van verre aankomen. Tenzij, dachten ze in de US-army, de motor op elektrisch kan. Een echte stealth-motor. En daarom zijn ze samen met de Californische fabrikant van de meest geavanceerde elektro-crossers, Alta Motors, begonnen aan de ontwikkeling van een hybride offroad. Ze noemen hem SilentHawk. Interessant project. De motor kan op verschillende soorten vloeibare brandstoffen lopen, en hij kan ook met 2-wielaandrijving worden uitgerust.
Lees hier meer: https://www.popsci.com/special-forces-stealth-motorcycle-si…

 

 

Ryan Dungey is afgelopen zomer na een prachtige carrière gestopt met crossen. Maar blijkbaar kent hij een boer van wie hij op de maisakker mag uitrazen. 

Over ruim een maand is het alweer zover. De Dakar start op 6 januari in Lima (Peru), en vervolgens gaat het in 13 dagen naar Córdoba (Argentinië). Maar daartussen moeten er nog even 9000 km. worden afgelegd. De organisatie verwacht dat dit de zwaarste Dakar wordt in de laatste 10 jaar. Maar ze kunnen verwachten wat ze willen; ondertussen weten we wel dat in Zuid-Amerika vooral het weer bepaalt wat er gebeurt en hoe zwaar het is. Tamelijk onvoorspelbaar dus. 
In ieder geval is het mooi dat de tocht bijna helemaal over echt zwaar rally-terrein gaat. Gelukkig geen eindeloze rechte stoffige stukken over de Argentijnse pampa’s meer om in Buenes Aires te komen. Het zal volgens de organisatie ook meer aankomen op echt goede navigatie. En dat kan wel eens voor verrassingen zorgen. 
193 motoren en quads komen er aan de start, waaronder negen Nederlanders (zie ons bericht van twee weken terug). Het belooft weer mooi te worden!
Hier alvast wat beelden van vorig jaar: https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=j7GKxMXcjmc

Blake Baggett gaat tot op de rand om Eli Tomac in te halen. Knap stuurmanschap! 

 

via GIPHY

Met de Kampioensrit van afgelopen weekend in Eindhoven, is het ONK Enduro afgesloten. En het was een pittige rit daar in Brabant. De E1 klasse werd op zowel zaterdag als zondag gewonnen door Daan Bruijsten, die daarmee ook de titel pakte. Bas Klein Haneveld werd tweede in de eindstand en Jan Willem Arendsen derde.
Wesley Pittens won beide dagen in de E2 klasse, waarmee het spannend werd voor de titel. Maar het kampioenschap ging toch naar broer Thierry, die het rustig aan kon doen, en twee keer derde werd achter Hans Vogels. Die laatste werd ook tweede in de eindstand, op maar 1 puntje voor Wesley. De E3 klasse werd twee keer gewonnen door de van een blessure terugkomende Lucas Dolfing. Maar de titel ging naar de tweede man: Mark Wassink (foto). Bjorn Sloot werd tweede in het kampioenschap en Tim Kruiper derde.
Bij de veteranen in de EV40 won Alex van den Broek alles; behalve de laatste dag want toen viel hij uit. Daardoor was de titel voor Rob Verstegen.
Bij de nationalen zagen we de volgende kampioenen: N1: Thijs Bulten, N2: Sjoerd Eskes, N3: Dennis van der Brug, NV40: Rudi Vossers, NV50: Arjan van der Veld.
Gefeliciteerd mannen!

De mannen van Motohead spraken met Jeffrey Herlings op de beurs in Milaan over zijn voorbereiding voor 2018. 
Meest kenmerkend aan wat Jeffrey vertelt: “Ik wil altijd winnen; maakt niet uit wat of tegen wie.” Dat is echt Jeffrey Herlings. Maar eerder zegt hij ook dat hij moet leren om af en toe niet persé te winnen: “Om de oorlog te winnen moet ik af en toe een gevecht kunnen verliezen.” Dat wordt dus zijn uitdaging….
https://www.youtube.com/watch?v=RfPO2hbPGnI