Alle Nieuws

Vertigo is een jong Spaans (Catalaans) merk van trialmotoren. De prachtige machines zijn al een paar jaar op de markt, maar nu wordt het gamma breder gemaakt met nieuwe modellen voor 2018. Vorige maand werd al de Combat Vertical 2018 voorgesteld. Maar aan de top van dat gamma komt de nieuwe Titanium R 2018. Deze machine was al heel exclusief, maar nu komt er een ‘limited edition’, die dus maar voor enkelingen is weggelegd. Het ontwerp van deze motor is op veel punten verbeterd en vooral ook lichter gemaakt. De R heeft een tita-tovenaar frame dat maar 2.1 kg. weegt en de schroefjes en voetrusten zijn ook van titanium. Er zitten top-onderdelen op van gerenommeerde toeleveranciers zoals Tech (voorvork), Reiger (achtershock) en Renthal (stuur). 
En voor de kleintjes heeft Vertigo in 2018 ook een mooi motortje in de aanbieding: de Mini Vandal. Toekomstige kampioenen kunnen op deze 50cc hun eerste stappen op het trialpad zetten; of nee, met trial moet je juist niet stappen… ; nou ja, je weet wel. De Mini Vandal is bedoeld voor kinderen van 5 tot 9, en weegt maar 24kg, wat een mooi laag gewicht is.

Nu het GP-motocross-seizoen er weer op zit, kunnen we wel een paar conclusies trekken. Meest opvallend in de MXGP-klasse is natuurlijk de grote nieuwkomer. Jeffrey Herlings (foto) had een tegenvallend begin, maar een geweldige comeback. Helaas kwam die te laat om de eerste plaats nog te bereiken, maar overtuigend was het zeker. Zonder blessures lijkt dat volgend jaar een ‘walk-over’ te worden. En de kans op blessures lijkt trouwens ook minder te zijn geworden, want Jeffrey is wat minder wild gaan rijden en daardoor valt hij minder dan hij in het verleden deed. Of zien we dat te makkelijk? 
The Bullet mag dan geen eerste zijn geworden; een tweede plaats in de koningsklasse is ook al heel bijzonder. Daarmee treed hij in de voetsporen van de illustere Gerrit Wolsink, die in 1976 en 1979 tweede werd in de 500cc-GP’s. Daarover binnenkort meer in een apart bericht. 
Een andere verrassend sterke MXGP-nieuwkomer dit seizoen is de jonge Litouwse reus Arminas Jasikonis, die het prima deed op zijn Suzuki, en als 13de eindigde. Tegenvallers waren Febvre, de wereldkampioen van twee jaar terug, die alleen in Zweden een manche wist te winnen, en Nagl, die de prestaties van zijn teammaat Paulin niet kon benaderen. Ook een vermelding waard zijn de prestaties van het nieuwe Wilvo-Yamaha-team, dat als enige niet-fabrieks-outsider manches won met Shaun Simpson in de Indonesische modder en met Arnoud Tonus in zijn Zwitserse thuisrace. Onder het geweld van Herlings zouden we Glenn Coldenhoff (foto) af en toe bijna vergeten. Maar hij heeft toch ook weer een goede 10de plaats gehaald in het WK.
In de MX2-klasse viel het op hoe sterk de nieuwelingen waren die uit de EMX250 overkwamen: Thomas Kjer Olsen, Jorge Prado Garcia, Hunter Lawrence en ondanks rottige blessures ook onze eigen Bas Vaessen. Brian Bogers (foto) reed met z’n hoofd erbij naar een goede 8ste plaats in de eindstand. Een vermelding waard is ook dat op de 6de pek de Belg Julien Lieber eindigde. Heel knap voor een echte privé-rijder. 
En wat de machines betreft kunnen we er niet onderuit te concluderen dat motoren uit Oostenrijk heel dominant zijn: KTM en Husqvarna bezetten de eerste drie plaatsen in de MXGP en drie van de eerste vier in de MX2. Alleen Jeremy Seewer heeft zijn Suzuki er tussen weten te rijden, door tweede te worden in de stand van de MX2.

Over een paar weken barst het offroad-seizoen weer los. Van 7 oktober tot en met 28 december zijn er maar liefst 21 ritten waarvoor je de motor weer van stal kunt halen.
Noppennieuws zette alle ritten van komend najaar even voor je op een rij: 6 ONK enduro's (waarin je met een dagpas ook als offroad-rijder kunt starten), 11 KNMV-ritten, 4 MON-ritten en 1 rit specifiek voor quads.
Kortom: trap-an-dat-ding!

In ons vorige bericht ging het over wegmotoren met noppen; nu andersom. Offroadfietsen zonder noppen. Oftewel supermotards. Hier een fraai filmpje met ongelofelijke capriolen op dit soort motoren: {youtube}mMg6FWHnBeM{/youtube}

Scramblers zijn tegenwoordig in. Een beetje hipster heeft de laatste tijd noppenbanden op zijn motor. Fabrikanten zoals BMW en Ducati verdienen daar aardig wat geld mee, door retro-wegmotoren met noppenbanden in de showroom te zetten. 
Daar hebben wij offroaders dus mazzel mee. Ineens zijn we hartstikke hip, zonder dat we er ons best voor hoeven doen. Misschien nog wel even de baard laten groeien, en de felle kleuren van de motor wegverven. Maar dan kunnen we zo de grachtengordel in. Of naar een mondain festival ofzo. 
Wel jammer dat daar niet zoveel te crossen valt. Hoewel: als je het wat anders benaderd kun je best wel wat in de stad: https://www.youtube.com/watch?v=ABBA086Gmq0 
Maar het moet gezegd, die moderne gasten op die scramblers hebben soms wel het lef om echt offroad te gaan. Kijk dit maar eens: http://www.motorcyclistonline.com/highpipe-scrambler-motorc…

edstrijd in Frankrijk te winnen op zijn snerpende tweetakt-KTM. Hij werd in de eerste race 2de en in race twee mislukte zijn start volledig, waardoor hij van de laatste plaats moest komen. Maar dat lukte hem goed in de modder, en hij kwam tot de derde plek op de eindstreep. Waarmee hij dus de wedstrijd won! De tweetakt is dus terug. 
De Amerikaan Tristan Charboneau won race 1 en de thuisrijder Anthony Bourdon won de 2de. De Italiaan Morgan Lesiardo werd kampioen op zijn Kawa. 
Onze landgenoten Roan van de Moosdijk en René de Jong werden 13de, respectievelijk 16de in de wedstrijd. Lars van Berkel reed voor één keer mee in het EK, maar had het niet zo naar zijn zin in de modder en werd slechts 21ste in de wedstrijd. In de eindstand is Nick Kouwenberg de beste Nederlander op de 18de plaats, ondanks dat hij de laatste twee wedstrijden miste door een blessure.

 

 

 

De Shoei VFX-crosshelm is al jarenlang één van de best verkochte helmen in de offroad-wereld dankzij zijn scherpe design en zijn uitstekende veiligheidsaspecten. En met de komst van de nieuwe Shoei VFX-WR legt Shoei de lat andermaal hoger.

Het design van de nieuwe helm bleef herkenbaar, maar is op vele details aangepast. Het grootste nieuws zit echter onderhuids: Shoei ontwikkelde een compleet nieuwe binnenschaal voor de VFX-WR, genaamd de MEDS, wat staat voor Motion Energy Distribution System. De klappen worden niet langer alleen geabsorbeerd door de nieuwe binnenschaal, maar door toepassing van een tweede, iets beweegbare binnenschaal worden nu ook de rotatiekrachten op het hoofd gedempt en dit kan ernstige blessures voorkomen.

De Shoei VFX-WR wordt leverbaar in de maten XS t/m XXL; voor deze brede matenrange worden vier verschillende maten buitenschaal gebruikt, zodat de buitenschaal dus meegroeit met de helmmaat en jeugdrijders dus niet met een zware XXL-schaal rondrijden. Verder kreeg de VFX-WR alle optie’s die je van een tophelm mag verwachten zoals een zeer stevige multiply-helmschaal, uitgebreide ventilatie met 16 air-intakes en -outlets, volledig te verwijderen en te wassen 3D-binnenvoering en een verbeterd Emergency Quick Release System, waardoor de wangstukken bij een ongeval eenvoudig verwijderd kunnen worden voor het makkelijker afnemen van de helm. Bovendien is veel aandacht besteed aan het zichtveld van de rijder en kunnen er ook groot-formaat crossbrillen gebruikt worden zonder dat deze knellen.

De nieuwe Shoei VFX-WR wordt volgend voorjaar leverbaar. De Plain-uitvoering gaat € 499,- kosten, de Graphic-uitvoeringen € 649,- en de replica’s van onder meer Malcolm Stewart en Josh Grant kosten € 669,-. 

 

Afgelopen zondag was de grote finaledag van de internationale noppensport, want behalve de laatste solocross-GP en de laatste zijspancross-GP, was er ook de laatste trial-GP van 2017.
Toni Bou zegevierde daarin weer eens, tegen het decor van de Italiaanse Alpen. Voor de zoveelste keer dit jaar was het glad, wegens regen. Net als in de MXGP dus, hoewel het hier gelukkig niet zó modderig werd. In deze lastige omstandigheden wist Bou op zijnMontesa-Honda weer zijn superieure techniek tentoon te spreiden, waardoor hij beduidend minder voeten aan de grond hoefde te zetten dan tweede man Adam Raga (TRS). Bou heeft hiermee acht van de tien GP’s gewonnen dit jaar. 
De jonge teammaat van Bou, Jaime Busto (foto) werd derde in de wedstrijd en in de eindstand, uiteraard achter ‘eeuwige tweede’ Raga. Vierde in het WK werd ook weer een Spanjool: Jeroni Fajardo (Vertigo). En de eerste niet-Spanjaard is toch weer de Japanse veteraan Takahisa Fujinami (Montesa-Honda) op de vijfde plek.

Nog een paar weken geduld en dan is hij er weer! Noppennieuws 5 staat weer bol met mooie cross- en offroad-artikelen; hij is maar liefst 132 pagina's dik!
In Noppennieuws 5 testen we onder meer de compleet nieuwe Suzuki RM-Z450, de nieuwe 2018 Kawasaki KX250F, de Husqvarna TC85 en we reden exclusief met de Yamaha T7 Concept, het prototype van de nieuwe Yamaha Ténéré.
Daarnaast waren we natuurlijk bij de afsluiting van het GP-seizoen. We zagen Nancy van de Ven met de WMX-titel in zicht stranden in de modder op een Franse helling. Daar won Jeffrey Herlings zijn zesde GP van het seizoen. De tweede seizoenshelft pakte hij meer WK-punten dan wie dan ook, maar daarmee kon hij niet voorkomen dat Tony Cairoli zijn negende wereldtitel veroverde. In de MX2 bleek Pauls Jonass de KTM-traditie in stand te houden, wat de oranje brigade de tiende MX2-wereldtitel opleverde. En uiteraard waren we ook in Markelo, waar Etienne Bax met zijn Franse bakkenist Nicolas Musset wereldkampioen zijspancross werd.
Verder mooie reportages over het WK Langbaan (waar Romano Hummel doorbrak), over de Red Bull Romaniacs extreme-enduro en over de Griekse Serres Rally, waar we Wesley Pittens op de voet volgden, nu hij heeft gekozen voor een rally-carrière en in 2019 aan de start wil staan bij de Dakar rally. En wil je net zo goed leren rijden als Wesley Pittens? Dan kun je in Nederland terecht bij talloze aanbieders van trial- en offroad-cursussen. We volgden enkele trainingen en zetten de aanbieders op een rij.
In de techniek-aflevering kijken we hoe je een Nicasil-cilinder kunt redden na een vastloper of als je motor een keer zand heeft gehapt en in Mannen van Staal komt ditmaal Marc Velkeneers aan bod. De frêle Belg behoorde jarenlang tot de wereldtop, maar werd nooit wereldkampioen. “Ik had af en toe gewoon een schop onder mijn kont nodig,” zo blikt hij daar nu zelf op terug.
Noppennieuws 5 ligt vanaf 29 september in de winkel en kost €4,99. Voor 25 euro heb je al een jaarabonnement en krijg je het blad zes keer per jaar thuis in de brievenbus. Als je die deze week nog afsluit, ligt het blad op 29 september automatisch bij je in de brievenbus!.

De laatste cross-GP van 2017 werd gereden in Villars Sous Ecot in Frankrijk. Op de modderige zaterdag werd in een persconferentie aangekondigd dat HSF volgend kaar het Honda MXGP-team gaat ondersteunen. Binnenkort meer nieuws over de coureurs, en wat er met de MX2 gebeurt. We zijn benieuwd. 
In de laatste manche van de WMX was het ongelofelijk spannend, want Nancy van de Ven begon daaraan met 2 punten voorsprong op Fontanesi, 5 op Lancelot (die aankondigde dat het haar allerlaatste WK-wedstrijd zou zijn) en 9 op Duncan. Die laatste pakte gelijk de leiding en won onbedreigd. Lancelot lag op de tweede plaats, en na een matige start wist Nancy op te klimmen naar de derde. Daar zat ze prima om te titel binnen te slepen. Nancy deed alles goed. Maar door de supergladde modder en diepe sporen, moest het ook maar net meezitten. En uitgerekend in de laatste ronde zat het Nancy niet mee. Toen ze bijna bovenaan de lastigste helling van de baan was, ging ze onderuit en moest ze terug om een nieuwe poging te kunnen doen. Maar onderweg naar beneden gleed ze weer onderuit, en de energie was er niet meer om de motor op de gladde, steile helling weer overeind te krijgen. Wat een drama. Het Franse thuispubliek dacht dat Lancelot nu de titel zou pakken. Maar ondertussen was Kiara Fontanesi op haar Yamaha naar de derde plaats opgeklommen, en zo won zij de GP en de titel. Haar vijfde WK-titel om precies te zijn. Van de Ven werd ruw wakker geschud uit een mooie droom. Zij eindigt nu als vierde in het WK; op slechts 2 punten achter Fontanesi. Maar wij zijn toch trots op haar! Goed gedaan meid; helaas pech gehad. Volgend jaar beter. 
Zie hier een aantal beelden: https://www.youtube.com/watch?v=cyRlwE-TrNs 
In de MXGP lagen de eerste vier posities al vast. Clement Desalle kon niet meerijden wegens een blessure opgelopen in Assen, maar dat maakte voor hem ook niet uit, want zijn vierde plaats in de WK-stand kon ook niet meer bedreigd worden. En Ken de Dijcker was er ook niet bij omdat hij na een slechte eerste manche in Assen besloot om er onmiddellijk mee te stoppen. Tim Gajser pakte in race 1 al snel de leiding, om die niet meer afte geven. Ook al deed thuisrijder Febvre heel erg zijn best; maar dan ene tweede plek zat er niet in. Jeffrey Herlings had het eerst niet zo naar zijn zin, maar draaide op het eind de snelste ronden, en werd 3de. Glenn Coldenhoff werd na kopstart 7de. In race 2 liet Herlings 14 ronden lang Max Anstie denken dat hij zijn eerste MXGP-zege zou kunne halen. Maar toen vond Jeffrey het genoeg, en pakte op briljante manier de zege van de manche en de GP (met evenveel punten als Gajser). Coldenhoff werd nu 9de, en eindigde het WK als 10de. 
De MX2 begon ook al met drama, toen WK-leider Pauls Jonass na 2 bochten viel en als laatste zijn weg vervolgde, terwijl concurrent Seewer (met 41 punten minder) goed voorin zat. Maar Jonass reed rustig naar voren, tot aan de 5de plaats, en werd zo toch eenvoudig kampioen op zijn KTM. De eerste Letse wereldkampioen in de solo-cross.
Covington won de GP met een 1ste en 2de plaats. Verrassend sterk waren Jett Lawrence ( en 1ste!) en Jed Beaton ( en 4de) , die inviel op de fabrieks-Honda. Onze landgenoten Bogers (17de en 6de, Pootjes (8ste in race 2 )en De Waal (20ste in race 2) deden het in de eerste manche niet zo best, maar in de tweede gelukkig veel beter. Bogers ging zelfs nog heel even aan de leiding in het begin van de tweede manche. Brian Bogers eindigde het WK hiermee prima als 8ste.
Het zit er dus weer op voor dit jaar. Gaan we ons nu vast verheugen op de Motocross der Naties, op de grasbaan in Materley Basin, Engeland, op 1 oktober. 
Zie hier de highlights: https://www.youtube.com/watch?v=ZgLuxFE4igI