Alle Nieuws

Vandaag lekker weer. Zin om lekker naar buiten te gaan met je schatje?
Husqvarna heeft een mooi filmpje gemaakt over hoe je een leuke dag kunt besteden samen met je liefje. Wat je nodig hebt: een Husqvarna TE 250i en een 300i, een mooi berglandschap, zin in avontuur en een beetje (ahum) rijvaardigheid.
Zie: https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=

Zoals jullie waarschijnlijk al hebben gelezen, is Eric Geboers afgelopen zondag overleden. De vijfvoudig wereldkampioen motocross dook in het water om een hond van verdrinking te redden. Helaas verdronk hij daar zelf bij. Eric was al een held, maar nu nog meer: een heldhaftige held.

Rust zacht Eric.

 

De familie en vrienden van Eric Geboers willen iedereen bedanken voor de steun die ze mochten ontvangen de afgelopen dagen. De hoeveelheid aan mooie berichten is overweldigend. Toch wil de familie vragen om in deze moeilijke periode hun privacy tijdens het rouwproces te respecteren.

Eric heeft tijdens zijn leven enorm veel harten geraakt. Hij had een hart voor zowel mens als dier. Om iedereen de kans te geven afscheid te nemen, zal er een laatste groet georganiseerd worden op dinsdag 15 mei op het motorcross circuit te Lommel. Van 19u tot 21u is iedereen welkom om afscheid te nemen van Eric. Om hem een laatste maal het afscheid te geven dat hij verdient.

De uitvaartplechtigheid zelf zal doorgaan in intieme kring. Om de sereniteit van de plechtigheid te bewaren wil de familie dan ook vragen om de privacy te respecteren. Er zal geen media of publiek worden toegelaten.

Voormalig wereldkampioen Eric Geboers is zondagavond om het leven gekomen nadat hij het water in dook om zijn te water geraakte puppy te redden. Toen Geboers niet meer boven kwam werd er direct een grote zoekactie gestart op de Miramar-waterplas in het Belgische Mol. Een dag later werd het levenloze lichaam van de 55-jarige Belg gevonden.

Nadat hulpdiensten zondagavond hun zoekactie rond 02.30 uur moesten staken, werd al gevreesd dat Geboers waarschijnlijk niet levend teruggevonden zou worden. Maandagmiddag werd die vrees inderdaad bewaarheid.

Geboers was zondag met enkele vrienden aan het varen op de plas toen zijn hondje rond 22.00 uur over boord sprong. Kort nadat Geboers zijn hond achterna was gesprongen, verdween hij onder water. Een van de vrienden die op zijn beurt Geboers achterna sprong, kwam eveneens in de problemen, maar kon weer aan boord gehaald worden.

Hulpdiensten hebben met duikers en een sonar de plas doorzocht. Hoewel de burgemeester zondag de hoop nog niet wilde opgeven, liet hij weten uit te gaan van het ergste. "Als je zoveel uren in het koude water blijft, is er niet veel hoop meer. We moeten realistisch zijn over zijn kansen."

Geboers, ook wel Mister 875 genoemd, werd in totaal vijf keer wereldkampioen. Hij was daarnaast de eerste crosser ooit die in drie verschillende klassen het hoogste podium wist te pakken. In 1990 stopte hij met crossen en ging hij aan de slag als teammanager.

De grote finale van het supercross-seizoen was net als elk jaar in Las Vegas. Eli Tomac vertrok op kop. Achter hem was Marvin Musquin tweede en Jason Anderson achtste. Dat was op zich goed genoeg voor Anderson om de 450-supercross-titel te winnen. Want zelfs al zou Musquin winnen, dan nog zou hij genoeg hebben aan een tiende plaats. Toch haalde Anderson nog drie man in, maar vond het toen wel mooi zat en crosste verder op safe naar de finish.  Musquin probeerde nog wel in de buurt van Tomac te komen, maar slaagde daar niet echt in en moest hem laten gaan. Dat betekende dat hij naar zijn achtste overwinning kon rijden in dit seizoen en naar de derde plaats in de eindstand. Met die overwinning was hij wel blij, maar met het brons in het eindklassement niet. Ook Musquin was niet echt tevreden met de tweede plaats in de race en in de eindstand. Anderson was natuurlijk wel heel erg blij. En terecht, want het is een enorme prestatie om bijna het hele seizoen lang aan de leiding te staan in de stand en ondanks de druk toch rustig te blijven en geen fouten te maken, zoals al zijn concurrenten wel deden.

Zie hier de samenvatting  https://www.youtube.com/watch?v=6EYPns2Ph0o

Bij de 250’s was de laatste wedstrijd traditiegetrouw een soort superfinale met zowel de toppers uit de 250-west als de 250-east serie. De leiders in de tussenstand van beide series, Aaron Plessinger en Zach Oborne, startten allebei in de middenmoot, terwijl Shane McElrath kopstart pakte en ook Adam Cianciarulo, Joey Savatgy en Jeremy Martin voorin zaten, en zij maakten ook nog kans op de titels. Het werd dringen vooraan toen McElrath, Martin en Cianciarulo heel dicht bij elkaar kwamen. Die laatste stootte door naar de leiding, en op dat moment lag hij in de stand nog maar twee punten achter op Plessinger (die 8ste lag) voor het west-kampioenschap.

Voor de east-titel reed klassementsleider Osborne op de 7de plaats rond, waarmee hij een ruime voorsprong in de stand had op Jordon Smith, die vierde lag. Osborne en Plessinger reden allebei op safe, en lieten niet de felheid en snelheid zien die ze meestal toonden dit seizoen. Het was duidelijk dat het nu niet om de racewinst ging, maar om de titel. Smith haalde McElrath en Martin nog in, en werd daarmee tweede achter Cianciarulo. Die laatste won hiermee zijn eerste wedstrijd dit jaar, maar kwam net als vorig jaar 2 puntjes tekort om de titel te winnen (toen achter Osborne). En Smith werd dus ook tweede in de eindstand (van de east-serie), achter de dolblije Plessinger die zijn eerste titel won. Terecht, want hij was meestal ook de snelste dit jaar. Vaak had hij matige starts en moest hard knokken om naar voren te komen. Ook Osborne won de titel (zijn tweede) geheel terecht: hij was over het geheel duidelijk de beste, en de snelste want ook zijn starts waren niet denderend, dus hij moest heel wat inhalen om de krans uiteindelijk weer om te mogen hangen. Hiermee behaalde Husqvarna dus ook ene enorm succes, door twee titels te winnen dit jaar. Yamaha was niet minder blij met de ene titel voor Plessinger.

Zie hier de highlights https://www.youtube.com/watch?v=s0sPu-fDsto  

De oeroude Amerikaanse versie van speedway, American Flat Track-racing, is aan een wederopstanding bezig. Na een tijdlang te hebben gekwijnd, is de sport nu weer erg populair. In de VS, maar ook steeds meer in Europa. Dat komt onder andere doordat prof-wegracers zoals Valentino Rossi en Marc Marquez hier fanatiek aan doen, als trainingssport. Lange tijd domineerde Harley-Davidson de topklasse van de 750cc-twins. Maar daarbij werd het merk erg geholpen door regels die waren bedoeld om de nationale motorindustrie een goede kans te geven. Sinds twee jaar doet ook een ander icoon van Amerikaansheid weer mee: het herrezen merk Indian, dat speciaal voor de flattrack een V-twin heeft ontworpen. En hoe: Indian domineert sinds zijn herintreding bijna alle wedstrijden.
Als belangrijke supportklasse is er ook een single-serie. Daarin rijden omgebouwde 450cc-viertaktcrossers. En nu heeft KTM laten weten dat de fabriek hier volgend jaar ook in gaan meedoen met een productieracer, op basis van de 450 SX-F Factory Edition (zie foto). En als sponsor nemen ze, weinig verrassend, Red Bull mee. Het doel is om later ook in de twin-klasse mee te gaan doen, met de staande twin van de nieuwe KTM 790 Duke.
Zie hier beelden van de keiharde oval in Atlanta, waar een paar weken geleden werd geraced: Zie https://www.facebook.com/AmericanFlatTrack/videos/1918832648150830/

In Spanje was het hard werken bij de tweede ronde voor het WK Enduro. In Santiago de Compostela. Het was er vooral op de tweede dag zwaar door flink wat neerslag. Echt alle enduristen maakten wel wat mee. Oude rot Alex Salvini (Husqvarna) deed het prima en won na lange tijd weer eens op dag 1 en werd derde op dag 2 in de scratch, terwijl hij twee keer de E2 op zijn naam schreef. Steve Holcombe (Beta) deed het het best op die tweede dag en won de EnduroGP (scratch), voor Jamie McCanney (Yamaha; foto), die wel op beide dagen de E1 won. In de E3 won broer Daniel McCanney (GasGas) op de eerste dag en Holcombe dus op de tweede. 
En nog heel goed nieuws voor België, want Matthew van Oevelen won op de tweede dag de 125cc-jeugdklasse. 
Zie hier de highlights van dag 2: https://www.youtube.com/watch?v=AVrJcLsRRmw en hier nog wat sfeerbeelden die tonen hoe moeilijk het was op dag 2: https://www.youtube.com/watch?time_continue=13&v=6yGydXwDv8o

Morgen is de finale voor het WK-supercross in Las Vegas. Het is spannend want in alledrie de klassen (450 en 250-east en -west) moet de kampioen nog bepaald worden. En in Las Vegas kunnen altijd gekke dingen gebeuren (dat weten we wel van al die Amerikaanse films die in de gokstad spelen).
Maar nu even tergkijken naar het begin. In 1973, dat is dus 45 jaar geleden, werd onze eigen Pierre Karsmakers (foto) op Yamaha de eerste Supercross-kampioen uit de geschiedenis. Hij wordt daarom (terecht) vereerd in de Amerikaanse Motorcycle Hall of Fame. Zie: http://www.motorcyclemuseum.org/halloffame/detail.aspx…

Omdat Brian Bogers binnenkort opnieuw geopereerd moet worden aan zijn voet, zal de uit Australië afkomstige Todd Waters voor HRC aan de start van de MXGP in Letland staan.

Het is niet de eerste keer dat Waters in de koningsklasse van de motorcross uitkomt. Zo reed hij in 2015 al een heel seizoen mee in de MXGP. "Woorden kunnen niet uitdrukken hoe blij ik ben terug te zijn in de MXGP", laat de Australiër in een reactie weten. "Natuurlijk hoop ik dat Brian snel herstelt, want iedere crosser weet hoe moeilijk het is verplicht thuis te moeten zitten."

Hoe lang Waters bij HRC blijft, hangt af van het herstel van Bogers. Vooralsnog is daar geen duidelijkheid over.

Jeffrey Herlings was na een gewonnen kwalificatierace weer goed weg bij de start van de eerste manche. Maar Clement Desalle pakte al snel de leiding en ging er vandoor op de harde heuvelachtige baan. Daarachter drong Herlings sterk aan bij Cairoli, maar moest hem na een paar rondjes toch laten gaan. Tegen het einde van de race schoof de top drie weer in elkaar en werd het nog spannend. Herlings was Cairoli op een gegeven moment bijna voorbij, maar moest toch bakzeil halen. En Desalle wist ook net een kleine voorsprong te houden.

In race 2 vuurde The Bullet zichzelf bij de start af naar de leiding, en gaf die niet meer uit handen. Achter hem reed Desalle naar de GP-overwinning, terwijl Febvre en Gajser daarachter (na een interessant onderling gevecht) over de finish kwamen, voor Cairoli. Die laatste verloor zo nogal wat puntjes op Herlings in de stand voor het kampioenschap.

Wel verfrissend dat dankzij Desalle er ook eens iemand anders een GP wint. Dat zorgt voor blije Belgen. En dat op een Monster Kawasaki, waarmee de reeks Red Bull KTM-overwinningen eindelijk wordt onderbroken. Herlings’ voorsprong op Cairoli in de stand groeit hiermee van 16 naar 23 pt.

Glenn Coldenhoff had twee keer een goede start, maar een valpartij in race 1 sloeg hem jammer genoeg ver terug. Hij kwam pas als 21ste over de finish. In race 2  reed hij beheerst naar een 9de plaats.

In de MX2 was het wel weer KTM-Red Bull dat compleet overheerste met twee keer Jonass voor Prado. Ben Watson deed het weer prima met de derde plek over-all, voor de verrassend sterke Michele Cervellin. Davy Pootjes reed naar een 11de en een 15de plaats op de streep.

Zie hier de samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=dWq8k6lmIcI

De EMX250 werd gewonnen door de Italiaan Nicholas Lapucci. Roan van de Moosdijk had een flinke valpartij in de eerste race. In race 2 werd hij 9de. Freek van der Vlist pakte in beide manches een paar punten.

In de EMX300 snerpte er maar een handvol tweetakten van de start. Brad Anderson won de GP, maar Mike Kras behield de leiding in de tussenstand met een 5de en een 2de plaats. Hij staat 8 punten voor op Anderson.

Het was echt een oranje feestje in het Deense Esbjerg. In de eerste wedstrijd van het Motocross-jeugd-EK-Noordwest gingen Kay de Wolf en Lotte van Drunen en met de winst vandoor. In de 85cc won De Wolf beide manches, terwijl naamgenoot Karssemakers zesde en tweede werd, en daarmee op de laagste tree van het podium mocht plaatsnemen, met aan de andere kant Liam Everts. Hij was de enige niet-Nederlander tussen de eerste vijf in de stand, want Dave Kooiker staat vierde en Cas Valk vijfde. Verdedr waren er ook punten voor Scott Smulders (7de), Romano Aspers (17de) en Sem Beijer (24ste).
Lotte van Drunen (foto) won subliem de 65cc-klasse met een eerste en derde plaats. Prachtig om een meisje al die jongens het snot voor de ogen te zien crossen. Dat is emancipatie ten top. Damien Knuiman won de tweede manche, maar deed het in de eerste minder goed door tegenslag. Toch staat hij derde in de stand, achter nog een Nederlander: Bradley Mesters, die tweede en vierde werd. Wat een luxe: op het podium drie Nederlanders! En nog meer punten voor oranje: want 
Gyan Doensen, Mick Kennedy, Jayson van Drunen, Charlie van Nieuwland, Joey Daneel en Dex Kooiker scoorden ook.
Bij het dames-EK was het ook al feest. Shana van der Vlist won de eerste manche en reed in de tweede van de laatste naar de 2de plaats, en won daarmee de wedstrijd bij de grote meiden. 
Verder waren er ook mooie resultaten en punten voor Kimberley Braam (5de), Lynn Valk (6de) en Eline Burgmans (8ste).
Heel goed gedaan allemaal!