Alle Nieuws

Nu onlangs werd bevestigd dat Brian Bogers met het HSF-HRC-team op een fabrieks-Honda in de MXGP gaat rijden, is het een leuk moment om even terug te kijken in de geschiedenis. 
En wel naar een andere fabrieks-Honda die werd bereden door een Nederlander. En wel Pierre Karsmakers, in 1976, toen hij al min of meer in zijn nadagen was. De Honda RC500A1E type II werd door Karsmakers uit de bus getoverd bij de Italiaanse GP dat jaar. Waarschijnlijk was dit wel de meest bijzonder crosser die tot dan toe in de GP’s te zien was geweest. Honda begon in die tijd alles op alles te zetten om de titel te veroveren en bouwde de hele motor speciaal om GP’s te winnen. Karsmakers had als testrijder een belangrijke hand daarin. 
In de training voor de debuut-GP draaide Karsmakers de snelste tijd. Maar de motor maakte een slecht debuut, want Pierre kreeg hem niet aan de praat. Wat bleek: verkeerde bougie. Daarna kwam hij toch op gang. En hoe… Even later haalde Pierre de leider in de wedstrijd in, maar toen had hij nog steeds een ronde achterstand. Die leider was trouwens niemand minder dan Roger de Coster, die veel later nog een hele grote baas zou worden bij het Honda-fabrieksteam. De tweede manche won hij met schijnbaar gemak.
De prachtig gerestaureerde Honda is nu eigendom van verzamelaar Terry Good. Op zijn website kun je nog een hoop interessante info over deze fiets vinden: https://www.mxworksbike.com/index.php/1976-honda-rc500m

De driedaagse exteme-enduro-wedstrijd Roof of Africa is vorige week door een thuislander gewonnen. In de 50ste editie van deze race door de prachtige Zuid-Afrikaanse bergen streden alle toppers mee. En onderweg kwamen ze zelfs sneeuw tegen. Dat zou je toch niet snel verwachten in Afrika. 
De Zuid-Afrikaan Wade Young reed op zijn Sherco naar de overwinning, die hij op de laatste dag wegkaapte voor de neus van landgenoot Travis Teasdale (KTM). Graham Jarvis werd derde en won daarmee wel de Red Bull Hard Enduro World Series van 2017, waarin bijna alle topevenementen zijn opgenomen.
Zie hier de highlights: https://www.youtube.com/watch?v=IWqvWBVbCIY

Hier voor de gelegenheid nog eens een filmpje met ongelofelijk capriolen van trialkoning Toni Bou, in training in zijn achtertuin in Andorra: 

We willen hier niet te veel aan valpartijen doen; dat is meestal meer iets voor mensen die eigenlijk niet in de sport geïnteresseerd zijn. Maar we maken voor deze compilatie van MXGP-TV toch graag een uitzondering: 10 minuten spektakel uit het 2017 GP-seizoen. 

Dat moet de bouwer van deze zescilinder Honda XR1500 hebben gedacht. Mooi geluidje ook. 

 

De Oost Europa Rally van Leppink Adventure is voor 2018 volledig aangepast. De nieuwe route is prachtig en 100% offroad (met alleen wat asfalt om te tanken of om bij het Hotel te kunnen komen).
De start en Finish is in Hongarije in de leuke stad Debrecen, waar je vanaf Eindhoven voordelig naartoe kunt vliegen.

De Oost Europa Rally (de OER) wordt verreden van 16 t/m 23 juni 2018. Het is een groot avontuur door onbekend gebied voor liefhebbers van offroad rijden op motoren van max. 160kg en 4×4 quads. Een week lang rijd je door de ongerepte natuur. In Hongarije wordt begonnen op heerlijke zandpaden, maar al snel komt de route in het nog altijd ruige en sterk afwisselende Roemenië. De OER is een groot offroad-feest en door de bypass-constructie (over asfalt) geschikt voor alle niveaus. Hierbij heb je geen gids: het roadbook of de Tripy wijst de weg, zodat je lekker op je eigen tempo het laatste avontuur van Europa kan ervaren. Uiteraard met respect voor elkaar en voor de natuur.
De OER is onvoorspelbaar: prachtig zonnig weer kan worden afgewisseld met een stevige bui of zelfs sneeuw. Het belangrijkste doel is dat de deelnemers altijd genieten! Het evenement is laagdrempelig en door de kleinschaligheid helpt iedereen elkaar, wat de gezelligheid en saamhorigheid ten goede komt.

In februari is er een kennismaking en trainingsdag voor diegenen die hebben ingeschreven.

De basisinformatie kort op een rijtje:
Van zaterdag 16 juni t/m zaterdag 23 juni (lang daglicht)
Geschikt voor elk niveau, bypass aanwezig
100% offroad, terwijl er altijd een bypass via asfalt aanwezig is. Hierdoor kan gewoon je kennis met een wegmotor op aanvraag mee.
2 normale rijdagen, 2 pittige dagen, 1zware dag, 1 loodzware dag en dat allemaal in een werkelijk prachtige off-road / enduro omgeving. Per dag ongeveer 250 tot 300km.
7 hotel overnachtingen.
Zelf navigeren met roadbook of Tripy
Laagdrempelig en kleinschaligheid.
Tankinhoud moet voldoende zijn voor 150 km.
Geschikt voor 4×4 quads en standaard offroad/enduro motoren tot max.160KG.
Bezemauto.
Vervoer van bagage.
Maximaal 40 deelnemers.
Geef je snel op, vol is vol

Voor meer info, zie: https://www.leppinkadventure.nl/oost-europa-rally

Marvin Musquin is lekker bezig de laatste tijd. Na de Monstercup en de Red Bull Straight Rythm heeft hij nu met oppermacht de Supercross van Parijs op zijn naam geschreven. Hij won beide avonden en hield daarmee onder andere de sterke Amerikanen Cole Seely en Zach Osborne achter zich. Hij mag zich nu een jaar lang King of Paris noemen. Hij moet maar beter niet terugdenken aan wat er met de laatste èchte Koning (Lodewijk de 16de) gebeurde in Parijs een tijdje terug.
De jonge Fransman Yannis Irsuti won de SX2, voor zijn landgenoot Thomas Do en de Amerikaan Tyler Bowers (die de tweede avond won). 
Zie hier de finale SX1 van de zondag: https://www.youtube.com/watch?v=HLhpbChgBJ8

Op de EICMA-beurs in Milaan toonde GasGas dat het Spaanse bedrijf serieus werk gaat maken met elektrische trialmotoren. Het moederbedrijf van GasGas, Torrot, heeft zijn voornaamste belangen in elektrische scooters. Maar nu worden de verschillende belangen naar elkaar toe gebogen met de nieuwe TXTe EGD en EDD trialmotoren. De EGD is de competitieve motor. Deze heeft een koppeling en versnellingsbak. Deze motor won eerder dit jaar al de FIM Trial E-cup in Lourdes in de handen van Marc Colomer.  De EDD is meer een lichte offroad waar je ritjes mee kunt maken in moeilijk terrein.

Het was vorig weekend weer tijd voor de moeder aller hard-endurowedstrijden: de Novemberkåsan in Zweden. Modder gegarandeerd in deze wedstrijd, die al 95 jaar lang wordt verreden. Een deel overdag, en om het nog wat lastiger te maken ook een deel ’s nachts. Er komen honderden deelnemers op af, die toch echt wel behoorlijk masochistisch ingesteld moeten zijn. En er komen duizenden bezoekers op af die smullen van de modderige taferelen en de kou draaglijker maken met flink wat bier. Tot diep in de nacht juichen ze de moddermannetjes enthousiast toe. 
Albin Elowson won de race. Hij was 1 van de slechts 18 rijders die het einde haalden. Het was dus een pittig ritje. 
Zie hier beelden van de wedstrijd dit jaar: https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=BYeM6p9sAws 
En hier nog wat sfeerbeelden van de nachtrit vorig jaar: https://www.youtube.com/watch?v=neqa9HdrZvE

Onlangs maakte de organisatie van de Dakar de startlijst bekend van de rally die over anderhalve maand weer van start gaat in Zuid-Amerika. Er zijn 193 motor- en quadrijders die allemaal hopen de finish te halen. En onder hen zijn er negen Nederlanders.

De bekendste van hen is multi-top-motorsporter Jurgen van den Goorbergh, die weer gaat proberen het kist-klassement te winnen, zoals hij een paar jaar geleden ook deed. Dat houdt dus in dat hij zonder assistentie rijdt, en alleen wat reserve-onderdelen en een tentje in een kist in eer vrachtauto meeneemt. Hans-Jos Liefhebber zien we ook weer terug onder de kistrijders. Deze taaie rakker, is er een paar keer niet bij geweest, maar blijkbaar begonnen de Dakar-hormonen weer te erg op te spelen. Ook Guillaume Martens staat er weer bij als kistrijder.

Mirjam Pol (foto 2011) is er tot onze vreugde ook weer bij. Zij is zes jaar geen deelnemer geweest, nadat ze eerder al het damesklassement een keer had gewonnen. Nu kan ze opnieuw aantonen wat een bikkel ze is.

Er zijn drie debutanten onder de Nederlandse motorrijders: Edwin Straver, Luc van de Huijgevoort, en Maikel Smits. Ze hebben al in verschillende rally’s meegedaan, maar de Dakar is toch een ander verhaal. Daar komen ze nog wel achter.

Bij de quads staat de onvermoeibare Kees Koolen weer aan de start. Hij is eerder dit jaar al wereldkampioen cross-country geworden bij de quads, en heeft ook in de Dakar een berg ervaring. Zijn ambitie is winnen. Bastiaan Nijen Twilhaar is er ook weer bij. Hij hoopt een mooi resultaat te halen, maar zijn taak is vooral om Koolen te helpen.