Alle Nieuws

Voor wie het nog niet wist: 1 mei is vanouds de Dag van de Arbeid.
Ondanks dat Rusland is veranderd van een communistische staat naar een hyperkapitalistisch land is 1 mei er nog altijd een nationale feestdag: de Dag van de Arbeid. En deze valt ook nog eens in de Vakantie van Lente en Arbeid. Klinkt nogal tegenstrijdig: ‘vakantie van arbeid’. Maar goed, vandaag op 1 mei is er in ieder geval een hele kudde motocrossers die flink aan de bak moet in de GP van Rusland, die speciaal voor de gelegenheid van zondag naar dinsdag is verschoven. En reken maar dat dat flink arbeiden is. Zeker als het zo modderig is als vorig jaar (foto). 
Zie hier (https://www.youtube.com/watch?v=Y6j3cxLF7d4) de highlights van toen, met een mooie GP-winst voor Jeffrey Herlings, een prachtige tweede plaats van Brian Bogers in MX2 race 2, en ook Bas Vaessen deed het prima met een vijfde plaats in race 2. Helaas zijn die laatste twee op het moment uitgeschakeld door blessures, dus kunnen ze niet opnieuw schitteren in Orlyonok. Maar The Bullet kan dat hopelijk wel weer. Na een lastige reis, kwam hij pas heel laat aan op het circuit, maar won gelijk wel de kwalificatierace. We wensen hem morgen zeer succesvolle arbeid toe!
Zie hier de kwalificaties in samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=TugpIxloFAw

In de een-na-laatste supercross van dit seizoen, in Salt Lake City, had Jason Anderson slechts een 5de plaats nodig om de 450-supercross-titel te winnen. Maar toen het stof was opgetrokken in de eerste bocht zagen we daar één coureur opkrabbelen: Anderson dus. Ondertussen had Blake Baggett kopstart, maar Marvin Musquin zat gelijk achter hem en gaf vol gas om zijn titelkansen levend te houden. En om de namen van de complete top drie te laten allitereren, lag Cristian Craig op de derde plek. Even later moest Anderson de pits in omdat de spaken uit zijn voorwiel staken, en het duurde vrij lang voordat hij weer op pad kon met een nieuw wiel (foto). De pechduivel was dit seizoen bij al zijn concurrenten langs geweest, maar nog niet bij hem. Dat werd nu dus rechtgetrokken. Anderson wist nog vier rijders te passeren en finishte als 17de. Ondertussen was Eli Tomac, die als tiende was gestart, de snelste en baande zich een weg naar voren. Zijn opmars werd een keer gestuit door een valpartijtje, maar toch haalde hij op naar de tweede plaats aan de streep. De winst was echter voor Musquin, die daarmee zijn achterstand op Anderson verkleint tot 14 punten. Dat wordt dus nog spannend in Las Vegas, a.s. zaterdag. Vrijwel het hele seizoen heeft Anderson een grotere voorsprong gehad dan nu. Het lijkt er daarom op dat zijn zenuwen in Las Vegas een grote rol kunnen gaan spelen. Naast de pechduivel natuurlijk. Maar het is wel Las Vegas, dus laten we Vrouwe Fortuna niet vergeten. 
Zie hier de samenvatting https://www.youtube.com/watch?v=kqhg-uRAz7Aen hier de hele race: http://www.dailymotion.com/video/x6ilpv2 
Bij de 250-west finale had Joey Savatgy de holeshot, maar het ging vooral tussen Adam Cianciarulo op de tweede plek, die gelijk werd ingehaald door Aaron Plessinger. Dit gevecht ging ook om het kampioenschap, waarin Plessinger 17 punten voorsprong had op Cianciarulo. Die laatste haalde Plessinger na een paar rondjes weer agressief in, maar ook Shane McElrath kwam mee en begon sterk aan te dringen bij Cianciarulo. En met succes: de KTM-coureur had zo’n snelle lijn door de whoops, dat hij daar in één keer de twee Kawa-teammaten voorbij ging en de leiding pakte. Plessinger stelde zich tevreden met de vierde plaats. Hij gaat nu met 13 pt. voorsprong op Cianciarulo naar de laatste wedstrijd. 
Zie hier de highlights http://www.dailymotion.com/video/x6im5y1 en hier de hele finale: http://www.dailymotion.com/video/x6ilpmv

Kijk eens hoe ze Finland al vroeg beginnen met speedway op hun PW-tjes. Ziet er heel profi uit hoor. 

https://www.facebook.com/jalo.sayrio/videos/1171532556190965/

Uit Japan komen er foto’s door van een Kawasaki KX450F, die waarschijnlijk een prototype is van de nieuwe productiemotor voor 2019. Kijk goed en je ziet geen kickstarter. Dan weet je wel wat dat inhoudt in deze tijden: niet dat je hem aan moet duwen, maar dat ie een starmotor heeft. We vragen ons af wat dat voor het gewicht zal betekenen. 
Het bodywork is licht gewijzigd ten opzichte van 2018, maar interessanter is dat de cylinder er dunner uitziet. Wat is daarmee gebeurd?

Op Koningsdag brengt Noppennieuws u koninklijk noppenvertier:
Shayne King: wereldkampioen motocross 500cc in 1996, die het met alleen zijn armen doet (foto).
En als je leuke filmpjes wilt kijken:
King of the Hill extreme-enduro in Roemenië: https://www.youtube.com/watch?v=

 
En King of the Hill heuvelklim in de USA: 
https://www.youtube.com/watch?v=8LoWb9HEUTc

Hier de eerste plaatjes van de eerste Chinese tweetakt-enduromotor, de GPX Moto TSE250R. Volgens het persbericht “de voordeligste en best presterende tweetakt in zijn klasse.” In de VS gaat hij $5600 kosten (zo’n €4540). Dus da’s nie duur.
Hij heeft een zesbak en electrostart, electronische powervalve, olie-injectie en ziet er niet slecht uit. Het blokje is hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op de Yamaha DT230 Lanza, een veelverkocht offroad-motortje in Azië. Het lijkt erop dat de Chinezen de complete blok-productielijn van de Japanners hebben gekocht. Naar verluid is het vermogen 40 pk en het gewicht 115 kg. De grote vraag is natuurlijk of de kwaliteitscontrole enigszins in de buurt komt van wat we gewend zijn. 
Hij is al te koop in China en Rusland, en binnenkort in de VS. Voor Europa hebben we nog geen plannen vernomen. Maar één ding is zeker: deze en/of andere motoren uit China zullen gaan komen.

Speciaal voor jonge crossers die de basisvaardigheden van het off-road rijden met een motor of quad onder de knie willen krijgen, organiseert Motox een jeugdclinic. Tijdens de anderhalf uur durende clinic wordt de deelnemertjes (tussen de 6 en 11 jaar) de fijne kneepjes van het rijden op onverhard terrein bijgebracht door een KNMV & MXGP Academy-gediplomeerde trainer.

Daarbij gaat het verder dan de eerste meters in het zand. De jeugdclinics worden vinden plaats op het afgesloten terrein van ActionPlanet in Spaarnwoude en worden gehouden op 12 & 13 mei en 30 juni & 1 juli 2018. Zowel de motor als de benodigde kleding wordt door Motox geregeld.

De clinic wordt voor zowel beginners, als gevorderde crossers gegeven. Kijk voor meer informatie op www.motox.nl.

Jeffrey Herlings mag nu al de sterren van de hemel crossen, het plafond is mogelijk nog niet bereikt. In een interview met Omroep Brabant laat de motorcrosser namelijk weten dat de kans bestaat dat hij nóg beter gaat presteren. 

Lees ook: Het geheim van Herlings start

“De technieken ontwikkelen zich. De snelheid gaat naar mijn gevoel ieder jaar omhoog", aldus Herlings tegen Omroep Brabant. "Bij KTM geven we iedere drie jaar een facelift aan de motor, dit is het eerste jaar dat ik met de mijne rij. Het is een kwestie van veel testen: een andere tandwielverhouding, nieuwe elektronica, andere vering. Het eerste jaar loop je tegen de meeste dingen aan. Ik kan dus nog beter gaan presteren."


Dat daarmee de strijd met Cairoli gestreden is, bestrijdt Herlings. "Er kan van alles gebeuren. Het ligt heel dicht bij elkaar. Niet om de andere motorcrossers tekort te doen, maar het zal dit jaar tussen Antonio Cairoli en mij gaan. Wij springen er echt bovenuit. Dat wil niet zeggen dat Cairoli of ik zeker de volgende Grand Prix zullen winnen, de rest van de motorcrossers zijn ook vechters.”

Het hele interview van Omroep Brabant met Herlings lees je hier: Jeffrey Herlings beleeft een droomseizoen, maar: 'Ik kan nog beter presteren' 

 

Het WESS is een nieuw endurokampioenschap: World Enduro Super Series. Hierin zijn zeven extreme-wedstrijden opgenomen, waaronder de befaamde Erzbergrodeo in Oostenrijk, de Red Bull Romaniacs in Roemenië en de Gotland Grand National in Zweden. De zevende en laatste wedstrijd in het WESS-kampioenschap is de Red Bull Knock Out strandcross in Scheveningen, van 10 november 2018.

 Zoals verwacht is Red Bull de overkoepelende sponsor van het geheel en de WESS-wedstrijden, die 11-13 mei beginnen in Portugal, zijn dus ook allemaal te volgen op Red Bull TV.

 

Rnd 1. Extreme XL Lagares (Portugal) 11-13 mei

Rnd 2. Erzbergrodeo Red Bull Hare Scramble (Oostenrijk) 31 mei - 3 juni

Rnd 3. Trèfle Lozérien AMV (Frankrijk) 8-10 juni

Rnd 4. Red Bull Romaniacs (Roemenië) 24-28 juli

Rnd 5. Red Bull 111 Megawatt (Polen) 8-9 september 

Rnd 6. Gotland Grand National (Zweden) 26-27 oktober

Rnd 7. Red Bull Knock Out (Nederland) 10 november

Ervaar hoe hard het gaat in de Californische woestijn en rijd een (lange) ronde mee met Robby Bell. Hij haalt een heleboel coureurs in om aan de leiding te komen (en later te winnen), in het Amerikaanse BIG 6 cross-country kampioenschap.
https://www.youtube.com/watch?v=