Alle Nieuws

In het WK-superenduro wordt het steeds gekker. Het circuit bij ronde 3 in Madrid was superlastig. Er waren zelfs pantserwagens in het parcours opgenomen. Deze moesten vanaf de steile zijkant worden genomen en werkten als steile hoge springschansen. Dat viel niet mee, en veroorzaakte dus heel wat oponthoud en valpartijen. En ook verder was er heel veel drama en spektakel. Colton Haaker (Husqvarna) maakte nog het minste mee en won de wedstrijd (1/2/1). Taddy Blazusiak was ook snel op zijn KTM. Maar in race 2, waar de startvolgorde met het oog op extra spektakel altijd is omgekeerd, botste hij samen met Haaker achterin een massale valpartij, waarna ze even bezig waren om hun motoren te ontwarren en moesten ze weer helemaal vanachter komen. Dat lukte heel goed en bij de finish streden ze om de tweede plaats. In een bizarre laatste poging om Haaker nog op de finish in te halen in de tweede manche, raakte Blazusiak de Amerikaan waarbij ze allebei vielen (foto). Haaker had hierbij het geluk dat hij met motor over de finish viel, terwijl Taddy net tegen een paal naast de finish knalde en zijn motor ervoor van de finishjump stuiterde. Daardoor werd hij niet geclassificeerd. En in de derde manche had hij alweer pech, want hij viel hij al vroeg en werd 12de.

Kampioenschapsleider Cody Webb ging goed (3/1), maar ook bij hem werd het op het eind nog drama, want zijn ketting brak in derde race terwijl hij net de leiding wilde pakken, dus dat werd nul punten in de derde race. Desalniettemin scoorde hij over het geheel nog genoeg punten om tweede totaal te worden.

Haaker komt hiermee aan de leiding in het kampioenschap (159 pt.), voor Webb (146) en Blazusiak (128).

Zie hier de hoogtepunten: https://www.youtube.com/watch?v=

Het was een prachtige Dakar-rally dit jaar. Zie hier vijf minuten met de belangrijkste momenten van de motorhelden in de Dakar. EN in de komende Noppennieuws laas je er natuurlijk alles over. 
https://www.youtube.com/watch?v=

De winst vorige week in de derde wedstrijd had Cooper Webb duidelijk een grote boost voor het zelfvertrouwen gegeven. In de finale van de vierde ronde pakte hij dan ook gelijk de kop op zijn KTM, en ging er samen met teammaat Marvin Musquin vlak achter hem vandoor. Marvin leek druk te kunnen gaan zetten, maar moest na een tijdje toch lossen. En na een foutje zag hij rookie Joey Savatgy (Kawasaki), die ook al een heatrace had gewonnen, voorbijkomen met in zijn gevolg klassementsleider Ken Roczen. Die laatste was matig gestart, terwijl de andere favoriet Eli Tomac het nog slechter deed bij de start (zoals vaak in de eerste vier wedstrijden). Zij knokten zich naar voren naar de tweede en derde plaats. Maar allebei maakten ze daarna weer fouten waardoor Musquin terug kon komen en ook Blake Baggett nog naar de derde plek op de streep kon klimmen. Dat zorgde voor een compleet oranje KTM-podium. 
Ondertussen had Savatgy te maken gekregen met een motor die niet meer verder wilde, wat stevig balen was, want hij deed het fabuleus. Justin Barcia reed na zijn harde vol van vorige week gewoon mee, maar wel met heel veel pijn aan zijn stuitje. Ondanks de marteling van zijn achterwerk finishte hij toch nog als zevende. 
Het is heel close aan de kop van het klassement, want Webb staat nu op kop, met Roczen 2 puntne achter hem, Tomac 1 punt daarachter en weer 1 verder Musquin. 
Zie hier de hoogtepunten https://www.youtube.com/watch?v=GC4jCW-OqVU en hier de hele finale: https://www.dailymotion.com/video/x71cngv 
Bij de 250’s-East was Dylan Ferrandis (Yamaha) in Oakland de beste in de kwalificaties en heats, maar in de finale had hij een heel matige start en moest dus flink aan de bak. Hij wist zich van de elfde naar de tweede plek op te werken, maar Adam Cianciarulo ging vanaf het begin aan kop op zijn Kawa en was niet mee te achterhalen. Hij was daarmee de eerste die twee keer wist te winnen dit seizoen. Colt Nicholls (Yamaha) werd derde, en bleef nipt leider in de tussenstand, kort voor Cianciaruli, McElrath en Ferrandis.

Laatst hadden we een berichtje over BMW dat werkt aan een motor die helemaal zelf door het verkeer kan rijden. Hierdoor moesten we ook weer denken aan een bericht van twee jaar geleden van Honda, dat techniek heeft ontwikkeld om motoren zelf te laten balanceren (wat de BMW trouwens nog niet kan). Ook daar hoeft de rijder nu dus niet meer over in te zitten. Zijstandaard en middenbok overbodig. Ook heel handig voor trialwedstrijden. Honda noemt het ‘Riding Assist’ maar het is eigenlijk meer stilstandsassist…
https://www.youtube.com/watch?v=

De koning van de hard-enduro heeft weer toegeslagen. Graham Jarvis (Husqvarna) won vorig weekend de Ales Trem Extreme Enduro in Zuid Frankrijk, de internationale extreme-seizoensopener, met maar liefst 12 minuten voorsprong. Het was een erg moeilijke wedstrijd dit jaar, daar listige omstandigheden. De Sherco-mannen Mario Roman en Wade Young mochten mee naar het podium. 
Zie hier bewegende beelden: https://www.youtube.com/watch?v=uzxOP3TQvJg

Ja mensen: we hebben een wereldkampioen MXGP!!
En tijdens het KNMV Motorsportgala op 13 januari werd uitgebreid stilgestaan bij het prachtige succes van Jeffrey Herlings. Toine van Peperstraten voerde een uitgebreid gesprek met Jeffrey en verrassingsgasten (moeder, Pit Beirer, Joel Smets, Glenn Coldenhoff, Ruben Tureluuren en Wayne Banks). Kijk lekker 40 minuten lang, en zie hoe Jeffrey ‘een van de mooiste dingen die me ooit zijn overkomen’ meemaakte en er zelfs sprakeloos van werd. En als toegift Bennie Jolink die nu eens iets heel anders zingt. 

Na alle feestelijkheden en genieten van de eerste MXGP-wereldtitel wordt het weer ‘business as usual’ voor Jeffrey Herlings. En daar horen helaas ook blessures bij. KTM heeft namelijk zojuist bevestigd dat Jeffrey Herlings gisteren in Albaida in Spanje een breuk in zijn voet heeft opgelopen en gisteravond al geopereerd is!

Nadere gegevens ontbreken nog, maar het zou alleen om de voet of middenvoetsbeentjes gaan. KTM bevestigt alleen dat er geen grote schade aan de enkel is; binnen twee dagen komen ze met een persbericht over de ingeschatte duur van Herlings' herstel. De drie wedstrijden die Herlings de komende weken zou rijden als voorbereiding zal hij wel (moeten) laten schieten, maar laten we hopen dat hij voor de eerste MXGP over 5 weken op 3 maart in het Argentijnse Neuquen weer voldoende hersteld is. Het ziet er echter naar uit dat hij net als in 2017 niet fit aan het seizoen kan beginnen vanwege een botbreuk pal voor de start van het seizoen.

De tweede GP is dit jaar op 24 maart in Engeland en een week later komt de MXGP al naar Nederland, naar Valkenswaard.

Het ambitieuze Honda kende een zeer teleurstellende Dakar rally, terwijl het merk juist kosten noch moeite gespaard had om de eerste winst in 30 jaar te realiseren. Het werd pas echt pijnlijk voor Honda toen Kevin Benavides drie uur straftijd kreeg vanwege op de tank geplakte 'spiekbriefjes' in etappe 7. Dit soort extra aanvullingen op het roadbook waren dit jaar niet meer toegestaan en de reden hiervoor is dat de grote teams allemaal een zogenaamde ‘map-man’ in dienst hebben.

Zo’n computernerd rijdt de rallyetappe ’s nachts al aan de hand van het verstrekte roadbook virtueel na op grote beeldschermen met landkaarten, satellietfoto’s en Google Earth.

Zo weet het team dus al voor de start wat de rijders te wachten staat èn kunnen ze de rijders voor de start extra aanwijzingen geven bij welke km-standen ze bijvoorbeeld extra op moeten letten. Of waar ze eenvoudig een andere – makkelijkere – route kunnen kiezen. En dat laatste blijkt dus het geval bij Honda-fabrieksrijder Kevin Benavides. Uit een foto van de notities op zijn benzinetank en uit analyse van de route van de zevende etappe blijkt dat Benavides op sommige stukken een makkelijker parcours ingefluisterd kreeg, in plaats van het door de Dakar-organisatie bedachte parcours. Dit ‘bedrog’ verklaart waarschijnlijk ook meteen de gepeperde straf voor wat ‘notities op de tank’…

 Op de twee bijgaande ingetekende analyses van de Amerikaan Scott Whitney is de groene lijn de route die alle rijders moesten volgens het verstrekte roadbook. De rode routelijn was door het Honda-team uitgedacht om Benavides sneller naar het volgende Waypoint te loodsen, via minder zwaar terrein. Bij km 37,1 wordt hij bijvoorbeeld van de route afgestuurd, richting het harde strand, om dan volgas naar het volgende waypoint te kunnen knallen, terwijl de overige deelnemers een lastige route door de zandduinen moesten afleggen. “We hebben gezien – onder meer op foto’s - dat Kevin Benavides aanvullende route-informatie op zijn tank had zitten. Die verstopte hij tijdens de start van de special, maar hij gebruikte deze notities tijdens de wedstrijd,” aldus Dakar-organisatie ASO in een officieel statement. De Argentijn Benavides was zich van geen kwaad bewust: “Ik ben bestraft voor het gebruik van notities op de motor. We hebben hier al meerdere dagen gebruik van gemaakt, om te voorkomen dat we ons leven op het spel zouden zetten. In etappe 7 maakte een andere rijder in de neutralisatie foto’s van de notities met zijn telefoon, en zijn team diende een klacht in. Maar de stewards zeiden toen dat er niets aan de hand was. En vandaag krijgen we opeens een tijdstraf van drie uur, dat is niet eerlijk.”

Die straftijd heeft dus achteraf bezien waarschijnlijk minder te maken met het plakken van een briefje op de tank, maar vooral met de bedoeling van dit briefje: om enkele moeilijke stukken route te omzeilen en zo dus tijdwinst te boeken ten opzichte van de andere deelnemers. ASO deelde de drie uur straftijd ook pas twee dagen na de zevende etappe uit aan Benavides; blijkbaar moest alles eerst goed geanalyseerd en aan de reglementen getoetst worden.

Door deze straf duikelde de nummer 2 van 2018 uit de top 10 (hij stond vijfde) en werd hij uiteindelijk twaalfde in het eindklassement. Het ambitieuze Honda kende toch al een bijzonder teleurstellende Dakar rally, terwijl het merk juist kosten noch moeite had gespaard om de eerste winst in 30 jaar te realiseren. Drie van de vijf Honda-fabrieksrijders haalden de finish zelfs helemaal niet: Joan Barreda reed als klassementsleider op dag 3 in diep ravijn in waar hij niet meer uitkwam. Twee dagen later moest de verre van fitte Paulo Goncalves opgeven na een crash (bij de bijna 40-jarige Goncalves werd in december nog zijn milt verwijderd na een zware val tijdens een trainingsrally in zijn thuisland Portugal). En de hoop op een Honda-zege vervloog definitief toen in de achtste etappe klassementsaanvoerder Ricky Brabec strandde met een defecte motor. Deze uitvallen waren een al enorme domper voor Honda, maar vielen toch in het niet bij het gezichtsverlies na deze ontdekte illegale actie rond Benavides.

Honda-teammanager Raul Castells toonde zich na afloop van de 2019-Dakar zeer ontevreden over de jury en de organisatie, die volgens hem met twee maten zou meten. Zonder namen te noemen beschuldigde hij ‘anderen’ opzettelijk dingen te doen die ook niet toegestaan waren. Het is inderdaad een bekend gegeven dat alle grote fabrieksteams, met name bij de auto’s en trucks waar de rallydeelname draait om miljoenen euro’s, een zogenaamde ‘map-man’ in dienst hebben die de route uitpluist en dit natuurlijk doet om vooraf extra informatie te vergaren over de etappe. Het enige alternatief om dit verschijnsel tegen te gaan is af te stappen van de circa 12 uur voor de etappestart verstrekte papieren roadbooks met de route voor de volgende dag, maar over te stappen op zogenaamde elektronische roadbooks die bijvoorbeeld pas bij de start van de special worden ingeladen of geactiveerd, zodat niemand weet wat hem de komende, geklokte, kilometers precies te wachten staat. De FIA en FIM blijken hier nog geen voorstander van, maar na dit gebeuren rond Benavides gaat dit ongetwijfeld nog een staartje krijgen!

Een briljante uitvinding van BMW. Je hoeft voortaan geen kostbare tijd meer te steken in een motorrit, want deze grote GS kan het dankzij de modernste techniek helemaal zelf. Dat scheelt dus een hoop gedoe.

Voor in het terrein werkt het nog niet goed, dus crossen, offroadrijden en trialen moet je voorlopig nog zelf doen.

Goh, wat jammer.

Jeffrey Herlings blijkt een culinaire crosser te zijn. Samen met Meisje Djamila (vraag maar aan je dochter) heeft ie een filmpje gemaakt, waarin ze samen aan het koken slaan. De boodschappentas geeft een suggestie van het verdienmodel. Jeffrey heeft er lol in en doet het lang niet slecht. Creatief met Keukengerei, zo had het filmpje ook kunnen heten. Wij hebben ook al een paar suggesties voor namen voor Jeffrey’s restaurant: De Culinaire Crosser, of wordt het gewoon Happietaria Herlings?

https://www.youtube.com/watch?v=