Alle Nieuws

Maar weer eens een aflevering van onze aloude serie ‘Motor op de auto’.

Kom hier eens mee op de clubcross aan …

De 26-jarige Spanjaard Pol Tarrés was in 2010 wereldkampioen trial bij de 125cc jeugd. Maar nu rijdt hij extreme enduro. Dit jaar werd hij de beste privé-rijder in het WESS-kampioenschap (10de) , dus hij kan er echt wel wat van.

En Polleke doet ook nog allemaal andere dingen op fietsen en motoren. Bijvoorbeeld ‘Freestyle enduro’, zoals je kunt zien in dit filmpje, dat is opgenomen in de tropische sferen van de Dominicaanse Republiek.

https://youtu.be/{youtube}WwgNqftj3Cc(/youtube}

Deel 6 van ons alfabet van exotische noppenmotormerken. Het verrast u misschien niet dat dat de F is. We moesten gelijk denken aan Frigerio en Fantic. Allebei weer van die mooie Italiaanse noppenmerkjes. Over die eerste valt niet veel te vinden, dus nemen we maar Fantic.

In 1968 begon Fantic Motor S.p.A. in Barzago (nabij Como) met het bouwen van

een minibike, maar daarna werd al snel begonnen met noppenmotoren.

Na de legendarisch Caballero 50 scrambler met Minarelli-blokje, volgden kort daarna een 100cc en 125cc. Deze tweetakt-motortjes waren tamelijk succesvol, en in 1974 volgde een enduro-serie (Regolarità). En even later kwamen er ook trialmotoren (en brommers en straatmotortjes, maar dat boeit ons minder). In 1985 tot en met 1987 werd de Fransman Thierry Michaud wereldkampioen trial op een Fantic. Daarna ging het minder goed, en eind jaren negentig ging de boel helaas failliet. Maar sinds een paar jaar worden er weer Fantics gemaakt. Dit zijn relatief goedkope supermotards en offroads van 50, 125 en 250cc en de mooie Caballero eencilinder 500 wegmotor in flattrack, scrambler en rally-versie. De laatste tijd zien we ook veel reclame voor elektrische mountainbikes van Fantic, en onlangs zagen we op de EICMA ook tweetakt enduro’s aangekondigd.  (zie: http://www.fanticmotor.it/en/ )

Op bijgaande foto zie je de Caballero 50 Mik 26 enduro uit 1978. Dit was een van de meest succesvolle enduro-Fantics uit de geschiedenis van het merk.

Teambaas Stefan Huber gunt ons een kijkje op de KTM fabrieks-rallymotor voor de komende Dakar. Dit is wat je krijgt als je al zo’n 30 jaar een rallymotor ontwikkelt (en daarmee 18 keer achter elkaar wint!).

 https://youtu.be/

Kijk nu dit weer eens: de proloog van de Terra Inferno hard enduro in de Dominicaanse Republiek. Door een vliegtuig, over de zee en op een platform dat aan een kraan hangt.

Wat kan er nog meer worden verzonnen? (graag reageren met goed ideeën!)

Tijdens een training op het circuit van Malagrotta in Italië is tweevoudig wereldkampioen MX2 Jorge Prado zwaar gevallen. Daarbij heeft hij hoogstwaarschijnlijk een dijbeen gebroken. Het herstel daarvan kan wel even duren, dus dat is een lelijke streep door de rekening voor de voorbereiding van zijn eerste MXGP-zeizoen. hopelijk is hij weer fit als er op 1 maart gestart wordt voor de GP van Matterley Basin. Beterschap Jorge!

Op vrijdag 27 december is de laatste offroadrit van 2019. Deze wordt georganiseerd door de AMBC-Staphorst. Hopelijk werkt het weer mee, en wordt het weer een prachtige rit.

Ook quads zijn welkom, mits met kenteken en keuring. Hiervoor is een aangepaste route.

Het wordt sterk aanbevolen om alle benodigde formulieren en de inschrijving al vooraf thuis te regelen via de AMBV-website. Dit voorkomt lange wachttijden. 

De AMBC krijgt eenmaal per jaar toestemming van Staatsbosbeheer om door natuurgebied ‘de Zwarte Dennen’ te rijden. Als tegenprestatie ondersteunt de AMBC net als de laatste jaren de stichting ‘Support for Nature’. Deze organisatie draagt zorg voor het onderhoud van onze bossen. De club verzoekt alle off-road rijders ook met klem om de rest van het jaar uit de bossen te blijven met hun motoren, om flora en fauna te sparen.

We bedanken nu vast alle landeigenaren, verkeersregelaars en de andere vrijwilligers!

Geadviseerd wordt om de laatste dagen voor de rit de AMBC website en Facebook/ Instagram pagina’s regelmatig te raadplegen. Op deze officiële AMBC clubkanalen wordt de laatste info gegeven.

Voor meer info, zie: https://www.ambc-staphorst.nl/cross-off-road/stapperster-veldrit/

Onlangs liet Husqvarna op de Milanese motorshow EICMA een prachtige grote allroadmotor zien: de Norden 901. En blijkbaar waren de reacties overdonderend positief, want nu al komt Huskie met het nieuws dat hij op de markt gaat komen. Ze zeggen alleen nog niet wanneer, of wat de specificaties zijn. Maar het is duidelijk dat de paralleltwin van KTM er in 900cc versie ingehangen wordt. Het is dus bepaald geen crosser, maar zo op het oog zal hij best van het asfalt af willen….  

We zien ernaar uit dat begin Januari het Amerikaanse supercross-seizoen weer begint. Maar helaas kregen we al slecht nieuws van het KTM Red Bull fabrieksteam: Marvin Musquin heeft bij een training een zware knieblessure opgelopen. Ondertussen heeft hij zich al in zijn thuisland Frankrijk laten opereren, maar de revalidatie gaat nog maanden duren, dus hij kan het supercross-gebeuren wel vergeten voor 2020. Zeer sneu voor de tengere technicus. Vermoedelijk zal KTM een vervanger op de fabrieksfiets zetten, maar wie dat wordt is nog niet bekend.

Saillant is dat Marvin vorig jaar ook al een knieblessure opliep. Toen was hij op het nippertje wel in staat om weer op de motor te zitten bij de eerste wedstrijd, maar duurde het zeker zes wedstrijden voordat hij zich weer helemaal OK voelde. We wensen Marvin een voorspoedig herstel.

Ook Joey Savatgy, die het vorig jaar prima deed als rookie op de 450, heeft zich geblesseerd. Bij een training op zijn JGR-Suzuki (hij moest het Kawasaki fabrieksteam verlaten), kwam de motor in de vrij terecht toen hij net een grote sprong wilde nemen. Hij moet nu meerdere operaties ondergaan en zal het begin van het supercross-seizoen zeker missen.

In het Poolse Krakau werd weer de eerste wedstrijd verreden van het nieuwe WK-indoor-endurocross (oftewel Superenduro). En uiteraard was thuisrijder Taddy Blazusiak hier opnieuw de favoriet met zijn KTM viertakt.

En hij leek zijn favorietenrol met verve te gaan spelen, want hij pakte de leiding in de eerste van de drie finales. Maar op het extreem moeilijke baantje, bleef hij even steken voor een boomstam, waarna teammaat Jonny Walker de kop pakte. Maar even later bleef ook die op een boomstam hangen, en was het Billy Bolt die de leiding nam. En die stond hij niet meer af, hoewel Blazusiak nog heel dichtbij kwam.

In de tweede race, waarin de startvolgorde altijd andersom is, kwam de Pool als eerste langs de langzamere mannen en duurde het wat langer voordat Bolt boven kwam drijven. Taddy won deze race, en Billy werd tweede.

Race drie moest dus de beslissing brengen. En gelijk al was het de Pool die de Brit leidde. Maar Bolt wist in een hele moeilijke bocht met grote keien stevig binnendoor te steken en de kop over te nemen. Doordat Walker ook Blazusiak nog even in de weg zat, liep deze wat achterstand op die bijnier meer wist in te lopen. Zo werd de wedstrijd gewonnen door Bolt op zijn tweetakt Huskie. Geheel verdiend, hoewel het Poolse publiek daar niet helemaal zo over dacht. Bolt heeft een jaar lang geen overwinningen weten te behalen in superenduro- en extreme-wedstrijden, nadat hij eind 2018 een been brak. Maar nu lijkt hij eindelijk weer helemaal de oude te zijn. De derde plaats ging naar Alfredo Gomez, die lang niet zo snel was als de eerste twee, maar die wel zeer constant was met drie derde plaatsen.

Zie hier de highlights: https://youtu.be/xQKpLWejZPU