Alle Nieuws

MCC de Kempen uit Eersel komt met een vernieuwd wedstrijdconcept: een teamwedstrijd speciaal voor quads en zijspannen, op 18 november 2018.
Men kan deelnemen in teams van 1 tot 3 rijders of equipes. De quads en zijspannen rijden afwisselend een heat van een uur. Per klasse worden drie heats gereden en het totaal gereden ronden bepaalt uiteindelijk het totaalklassement. Er kan zowel bij de quads als zijspannen gestreden worden binnen de Hobby-, Nationale en Inter-klasse. Voor deze eerste editie is een vette prijzenpot beschikbaar gesteld van 1600 euro aan prijzengeld voor alle podiumkandidaten, van de Hobby tot de Inter klasse.
Het belooft een spannende en afwisselende wedstrijd te worden waarbij uithouding, materiaal en wedstrijdtactiek van groot belang zullen zijn.
Het inschrijfgeld bedraagt 60€ per team, wie geen geldige pas van KNMV, MON heeft kan dagverzekering van MON zijnde 17.50€ pp afsluiten ter plaatse.
VOORAF INSCHRIJVEN VERPLICHT ! Slechts 25 Quads en 25 Zijspan teams toegelaten!
Voor meer info: https://www.mccdekempen.nl/wedstrijden/more-wheels-trophy/
Het reglement: https://www.mccdekempen.nl/…/Reglement-Motomaster-More-Whee… 
Inschrijven: https://www.mccdekempen.nl/…/more-wheels-trophy/inschrijven/

F&H Racing opent op 10 november de deuren van de gloednieuwe F&H Racing Shop in Moordrecht. Hier wordt de grenzeloze passie voor de Motocross gecombineerd met de unieke kennis en ervaring van het F&H Racing.

In de shop vind je onder meer alle Kawasaki KX modellen en A-merken op het gebied van accessoires, onderdelen en kleding. De motoren worden geprepareerd door de Grand Prix monteurs van F&H Racing in een state-of-the-art werkplaats met alle nodige moderne faciliteiten.

Tijdens de opening, die van 10.00 tot 18.00 uur duurt, zijn alle GP-rijders en raceteam-partners aanwezig. Daarnaast wordt ook het exclusieve F&H Rider Support programma gelanceerd, waarbij talentvolle rijders kans maken om een seizoen lang op een nieuwe F&H Racing Shop Kawasaki te mogen rijden. Tevens wordt er een loterij georganiseerd waarbij een van de prijzen een MXGP VIP arrangement is.

F&H Racing Shop zit aan de Westbaan 301, 2841MC in Moordrecht.

Heb je alweer last van een tekort aan motocross? Zie hier iets leuks voor op de zaterdagavond. Een film met het hele motocross-GP-seizoen in samenvatting. 52 minuten lang, met eerst de MX2 en vanaf 23.20 de MXGP. En Herlings vertelt erbij hoe het ging. Mooi om nog weer eens te zien hoe The Bullet het flikte!

https://m.youtube.com/watch?v=

Noppen-poppennieuws zelfs.

 

Als het modderig is, heb je een brillenprobleem. Dat kostte Nederland bijvoorbeeld ook de MXON-titel. Helaas, jammergenoeg. Dylan Ferrandis had er eerder dit jaar iets op verzonnen voor de modder-wedstrijd in IronMan. Hij zette twee brillen op. Geen leesbril, geen zonnebril, maar gewoon een extra crossbril.
Hij ging er niet van dubbel zien, maar het hielp hem ook niet heel veel. 
https://www.youtube.com/watch?v=

Vorige week hadden we een berichtje over de transfer van Pauls Jonass van KTM MX2 naar Husqvarna Ice One in de MXGP. Maar uiteraard is er veel meer gebeurd in de jaarlijkse stoelendans om een mooi plekje in de GP’s (foto). Hier volgt een (niet compleet) overzichtje. 
Om te beginnen met onze eigen Motocross-der-Naties-held Glenn Coldenhoff. Hij zal de komende twee jaar uitkomen voor het Standing Construct KTM-team in de MXGP. Hij blijft daarmee op KTM, maar dan niet meer direct voor het fabrieksteam. Coldenhoff reed vijf jaar geleden ook al voor Standing Construct KTM, en won toen GP’s in de MX2.
Jeremy Seewer blijft ook op hetzelfde merk rijden, namelijk Yamaha, maar switcht juist van een satelliet-team (Wilvo) naar het echte fabrieksteam. Jeremy van Horebeek moet daarvoor zijn motor inleveren; maar we hebben nog geen bericht gezien over zijn plannen voor 2019. 
Ook Shaun Simpson vertrekt bij Wilvo Yamaha. Hij gaat naar het RFX KTM Team. Gautier Paulin vult zijn plekje bij Wilvo in, en laat daarmee weer een Husqvarna-fabriekszadel leeg, dat plaats gaat bieden aan Pauls Jonass, Arminas Jasikonis schijnt volgens geruchten zijn teammaat te kunnen gaan worden daar. Max Anstie mocht ook z’n biezen pakken bij Husqvarna. Van hem werd net bekend dat hij bij Standing COnstruct de teammaat van Coldenhoff wordt. Zijn landgenoot Tommy Searle stapt over naar het Bos-MXGP-team, maar blijft wel op Kawasaki, want dat team switcht naar dat merk. Evgeny Bobryshev komt als zijn teammaat dus ook op een Kawa terecht (i.p.v. Suzuki). Jordi Tixier gaat weg bij BOS, maar blijft op KTM: hij stapt over naar het VHR KTM team uit zijn thuisland Frankrijk. 
En dan nog Nederlands nieuws van het Hutten Metaal Yamaha Racing team. Zij zullen Sven van der Mierden en Micha Boy de Waal gaan inzetten in ongeveer tien Europese GP’s. Raivo Dankers zal voor dit team MX2 gaan rijden, en maakt dus de overstap uit de 125cc. Hij zal uitkomen in het ONK, en EMX250 en hopelijk ook een paar GP’s rijden. 
Dan zijn we dus bij de MX2 gekomen, waar ook het nodige nieuws is. Davy Pootjes switcht naar Husqvarna met het Duitse Diga Procross team. De jonge Spanjaard Iker Larranaga vertrekt daar en gaat naar Marchetti Racing KTM. Thomas Covington vertrekt terug naar zijn thuisland Amerika om daar supercross en outdoors te gaan rijden op Husqvarna. Jedd Beaton verruilt het F&H Kawasaki-team voor Jacky Martens Husqvarna. Henry Jacobi komt in zijn plaats, en Adam Sterry blijft bij F&H. 
Ongetwijfeld is er nog meer nieuws te melden, maar dat hebben we nu nog even niet voorhanden. De grote lijnen zijn in ieder geval wel duidelijk zo.

De laatste wedstrijd van het ONK motocross is al weer ruim twee weken geleden verreden in Axel. Dit bericht is dus niet erg actueel, maar toch willen we graag nog even de open nationale motocross-kampioenen in het zonnetje zetten.
Eind september won Youri vant Ende (foto) in Arnhem al de titel in de 250-klasse en een week later kon Sven van der Mierden in Halle de bloemen in ontvangst nemen voor de 500cc-titel. In oktober werden in Geldermalsen de meeste titels bij de jeugd verdeeld: Lotte van Drunen werd kampioen in de 65cc op kleine wielen en Damien Knuiman deed dat op grote wielen. Met 20cc meer, maar wel weer kleine wielen, pakte Bradley Mesters ook een ONK-titel. En in de laatste wedstrijd mocht Raivo Dankers het kampioenschap in de 125cc bijschrijven, terwijl Kay de Wolf dat mocht doen voor de 85cc grote wielen en Jenairo Beerens voor de 50cc. 
Bij de quads was Mike van Grinsven behoorlijk oppermachtig en werd dus open Nederlands kampioen. De zijspantitel, tenslotte, viel ten prooi aan Etienne Bax en Kaspars Stupelis (maar dat was al in juli, dus dat is helemaal oud nieuws)
Goed gedaan mannen …. en vrouw natuurlijk. Heel erg gefeliciteerd allemaal!

De een-na-laatste wedstrijd in het WESS-allround–endurokampioenschap is tevens het jaarlijkse noppenhoogtepunt van Zweden: de Gotland Grand National. Een mega-cross-country-race op het eiland Gotland, waar iedereen met noppen uit Zweden en omgeving aan meedoet. Waarschijnlijk is dit de grootste offroad-race ter wereld. Dit keer waren er maar liefst 3200 deelnemers, die zoals hier gebruikelijk is, massaal koud massaal modderbad mochten nemen. Op zaterdag worstelden de amateurs zich door het slijk en op zondag mochten 500 profs en senioren hem van jetje geven. 
Thuisrijders met ervaring in deze race waren duidelijk in het voordeel, en dat bleek ook uit de uitslag van de zondag, want ondanks een sterk internationaal deelnemersveld, belandden drie Zweden op het podium. De ervaren Albin Elowson (foto) won de race gecontroleerd op zijn Huskie, voor Robert Kvarnstrom (Yamaha) en Ken Bengtson (Husqvarna). En de Zweedse overmacht was zelfs zo groot dat er maar één niet-Zweed in de top-10 eindigde: die eer viel Taddy Blazusiak ten deel, op de vierde plaats. Hopelijk zijn de thuisrijders in de laatste WESS-race net zo sterk als hier: dat is namelijk de Scheveningse strandrace (Red Bull Knockout, 10 nov).
Billy Bolt, de leider in de WESS, werd 13de en loopt daarmee uit op tweede en Manuel Lettenbichler, die slechts 43ste werd. 
Zie hier de modderige hoogtepunten: https://www.redbull.com/…/video/AP-1WHAUUQBN1W11/day-2-recap

De Getzenrodeo is een extreme enduro wedstrijd in Duitsland in de buurt van Chemnitz. Het bijzondere is dat het hele traject heel extreem is, en erg kleinschalig. Smal tussen de bomen door op en neer. Geen lange hellingen, maar wel veel extreem steile. De gemiddelde snelheid zal waarschijnlijk niet boven de 30 liggen. Maar dat maakt het zeker niet minder mooi. Daarom kwamen er vorig weekend maar liefst 12000 Duitsers kijken naar het spektakel. En die werden heel vrolijk, want het was hun landgenoot Manuel Lettenbichler die de wedstrijd won, vlak voor de Spanjaard Alfredo Gomez, die hem het vuur aan de schenen legde. Ruim daarachter eindigde Taddy Blazusiak, die tijd had verloren bij een flinke valpartij. 
Zie hier mooie beelden van het geploeter: https://www.youtube.com/watch?v=bghfX2uBzWo

Een vlog tegen de midlife crisis, door de Australische droogkloot Barry Morris van Crosstraining. Lollig maar zeer waar.