Alle Nieuws

Het was in 1979, dus veertig jaar geleden, dat HRC Honda voor het eerst een motocross-wereldtitel won. We waren hem al bijna vergeten, maar het was de Brit Graham Noyce (foto), die daarvoor verantwoordelijk was inde 500cc-klasse. Daarna zouden er voor Honda nog vele titels volgen, waaronder 40 jaar later ook de tweede van Tim Gajser.

Onze eigen Gerrit Wolsink werd in 1979 tweede op een Suzuki. Håkan Carlqvist werd wereldkampioen in de 250 met een Husqvarna en Harry Everts gaf Suzuki haar vijfde achtereenvolgende titel bij de 125-jes.

We proberen het maar weer: een overzicht te geven van de verschuivingen in het motocross-GP-gebeuren. Heel wat crossers zijn op een ander zitje terecht gekomen na te hebben rondgeschuifeld.

We beginnen in de MXGP. Het grootste nieuws is dat Jorge Prado naar de 450’s komt bij Red Bull KTM. Hij gaat vast hoge ogen gooien. We zijn heel benieuwd hoe het hem in zijn eerste jaar bij de grote jongens zal vergaan. Wilvo wordt het officiële Yamaha-fabrieksteam, met drie rijders: Jeremy Seewer, Gautier Paulin en Arnaud Tonus. Romain Febvre verhuist van Yamaha naar het Kawasaki-fabrieksteam, waar hij Desalle gaat bijstaan. Julien Lieber, moest daarom naar een ander team zoeken, en vond dat bij zijn landgenoot Jacky Martens, die met Honda’s aan de start komt in de MXGP, bemand door Lieber en Benoît Paturel.

Onze eigen Glenn Coldenhoff blijft lekker bij Standing Construct, waar hij het prima doet. Maar op zijn KTM zal volgend jaar GasGas staan (het lijkt ons toch nog een vreemd gezicht). Brian Bogers zal in 2020 rijden voor het Italiaanse Marchetti Racing op KTM. Zijn plekje in het Honda-fabrieksteam wordt overgenomen door de Australiër Mitch Evans, die dus Tim Gajser gezelschap zal houden bij HRC. Gebben van Venrooy Racing stapt over van Kawasaki naar Yamaha en zet Alessandro Lupino, Calvin Vlaanderen en Thomas Covington in het zadel in de MXGP klasse. Honda SR Motoblouz, dat in 2019 onverwacht succesvol was met Jeremy van Horebeek, zal in 2020 ook Valentin Guillod aan de start brengen.

De Italiaan Michele Cervellin moet vanwege zijn leeftijd van de MX2 doorschuiven naar de MXGP. Daar komt hij bij SDM Corse Yamaha terecht (dat in de MX2 Ruben Fernandez het pad op stuurt). De oudgediende Rus Evgeny Bobryshev zal in de Europese GP’s starten voor het Par Homes RFX Husqvarna team. Iker Larranaga komt over uit de MX2 en gaat rijden voor het MGR Motocross team.

Wat Max Anstie volgend jaar doet is nog niet zeker. Misschien is er nog plek in het Bike it Dixon Racing Team op Kawasaki (waar hij een paar jaar geleden ook voor reed). Maar mogelijk is hij de pineut in de stoelendans, en moet hij de MXGP’s gedag zeggen. Hij lijkt er wel oren naar te hebben om dan zijn geluk nog eens in de USA te gaan beproeven, waar hij ook al eerder reed.

 

In de MX2 vertrekt wereldkampioen Jorge Prado dus: zijn zitje bij KTM wordt overgenomen door de Oostenrijker Rene Hofer. Kemea gaat het Yamaha-fabrieksteam runnen in deze klasse: Geerts en Watson blijven de eer voor dit merk verdedigen. Rockstar Husqvarna heeft afscheid genomen van Jacky Martens Racing team en verhuist naar Nestaan. Eigenaar Kay Hennekens zal vanuit Lommel het team op pad sturen met nog altijd Kjer Olsen en Beaton aan het stuur, en Kay de Wolf erbij in het EMX250. Het succesvolle F&H Racing zal in de GP’s naast EMX250-kampioen Roan van de Moosdijk volgend jaar de Fransoos Mathys Boisrame en de Deen Mikkel Haarup in het zadel zetten. Henry Jacobi vertrekt naar de MXGP’s (met SM Action Yamaha Migliori). Alvin Östlund zal rijden voor Honda Assomotor. De Australiër Wilson Todd zegt dat hij ook in de MX2 zal rijden, maar ons is nog even niet duidelijk in welk team dat zal zijn. Over Davy Pootjes gaat het gerucht dat hij op een Kawasaki zou verschijnnen in 2020. We zullen zien…

 

In het EMX250 wordt het Hutten Metaal Yamaha team het officiële Yamaha-team. Thibault Benistant, Raivo Dankers en Gianluca Facchetti zullen in het blauw rijden. Twan van Essen zal voor Marchetti Racing-KTM uitkomen.

En dan ook nog een nieuwtje uit het WMX: Nancy van de Ven zal voor het Italiaanse Ghidinelli Racing Team uitkomen, met David Phillipaerts als coach. Dat zal zij nog altijd op Yamaha doen, maar dus in een ander team.

In de tweede wedstrijd voor het WK-indoortrial in Frankrijk waren de eerste twee in de uitslag weer uiterst voorspelbaar. Toni Bou 1 ; Adam Raga (foto) 2. Dit is al jarenlang de gemiddelde uitslag in het WK-X-trial (en outdoor is het niet anders). Maar het was bepaald geen makkie in Rennes, want er waren bijzonder moeilijke nonstops gemaakt. Zelfs Bou scoorde hier heel wat strafpunten, en nonstop 2 was ook voor hem gewoon onmogelijk.   

Jeroni Fajardo werd dit keer derde en Miquel Gelabert vierde.

Zie hier de hoogtepunten: https://youtu.be/jkt7d8frL5I

Glenn Coldenhoff, Jeffrey Herlings en Calvin Vlaanderen staan samen op de shortlist voor de titel Sportploeg van het Jaar! Die eer hebben de mannen te danken aan hun briljante overwinning tijdens de Motocross of Nations in Assen.

We vinden het natuurlijk helemaal terecht dat dit team voor deze fantastische prestatie zijn genomineerd. Maar de ervaring van de afgelopen jaren met nominaties en niet-eens-nominaties voor Jeffrey Herlings na zijn diverse wereldkampioenschappen, stemt ons niet erg optimistisch over de uiteindelijke verkiezing.

NOC*NSF en NOS maken de shortlist voor het Sportgala samen met de jury, uit het overzicht van alle prestaties van het afgelopen sportjaar. Onze crossers zijn in gezelschap van de nationale hockeydames en -heren, het Nederlands voetbalelftal, de Oranje Leeuwinnen en Ajax, de baanwielrenners en -rensters, de wielerploeg van Team Jumbo-Visma, het Nederlands korfbalteam, de roeimannen dubbel vier en de langebaanschaatsers van de ploegenachtervolging voor de heren.

De vakjury kiest begin december de uiteindelijke genomineerden en de uiteindelijke stemming vindt vlak voor de live tv-uitzending van het Sportgala plaats, op woensdag 18 december. Topsporters brengen dan hun stem uit op de sporters en ook de vakjuryleden brengen die avond hun stem uit.

De kans lijkt ons klein dat onze helden werkelijk tot Sportploeg van het Jaar worden verkozen, maar we blijven hopen. En voor ons zijn ze natuurlijk al lang sportploeg van het jaar. Sterker nog: van het eerste decennium van de 21ste eeuw!

Dolly Parton zong het; Billy Bolt’s vriendin doet het. Ook al was hij een beetje modderig na zijn Romaniacs-finish, hij kreeg toch een welverdiende knuffel. Die kon hij wel even gebruiken, want net als alle andere finishes was hij helemaal leeg. Een goede knuffel geeft dan weer een beetje kracht.

Toen Graham bij reservering vroeg of hij zijn huskie mee mocht nemen in het hotel, hadden ze vast iets anders begrepen…

https://youtu.be/

Zevenvoudig Dakardeelneemster Mirjam Pol lanceert donderdag 21 november haar boek “DAKAR 2019, MIJN BESTE DAKAR OOIT”.

 

Als 22-jarige nam Mirjam in 2006 in Afrika voor de eerste keer deel aan de zwaarste rally ter wereld; Le Dakar. Ondanks dat velen haar voor gek verklaarden – zo’n ‘jong meisje’ alleen op de motor door de woestijn – reed zij de rally gewoon uit. Een paar jaar later wist Mirjam in de 2009 editie het damesklassement zelfs op haar naam te zetten.

 

Afgelopen januari stond zij voor de zevende keer aan de start van de Dakar rally in Lima, Peru. Na afloop van elke Dakar rally schrijft zij al haar belevenissen ‘van zich af’ om daarna met een schone lei te beginnen aan de voorbereidingen van de volgende rally. Zij deelt haar Dakar dagboekverhalen al vele jaren in boekvorm met haar sponsoren. En deze komen nu, anno 2019, voor het eerst voor iedereen beschikbaar!

 

Boek te koop

 

Mirjam over haar boek: “Ik kan de laatste Dakar pas achter mij laten als ik de hele rally nogmaals de revue laat passeren. Als ik alles weer doorneem, foto’s bekijk, roadbooks weer in handen heb, komt alles wederom tot leven. Ik kan dan bijna niet stoppen met alle verhalen te vertellen, soms lijken ze als een waterval uit mijn hoofd te storten.”

 

Elk jaar krijgt Mirjam vele verzoeken voor ‘een exemplaar’ en waar het boek te koop is. Aan dat verzoek wordt nu voldaan: vanaf donderdag 21 november is het boek in beperkte oplage te verkrijgen via haar website www.mirjampol.com

 

Unieke aantekening op haar palmares

 

Haar boek is af en Mirjam is nu drukdoende met de laatste voorbereidingen van haar achtste deelname aan de Dakar rally. Deze rally wordt voor het eerst in Saudi-Arabië gereden. De organisatie begint daarmee aan het derde hoofdstuk van de Dakar; tot 2008 werd de rally in Afrika gereden, daarna was Zuid-Amerika het toneel van de zwaarste rally ter wereld en nu staat er een nieuw hoofdstuk voor de deur.

 

Voor Mirjam Pol, nog steeds de enige Nederlandse vrouwelijke deelnemer op de motor, wordt deze Dakar-editie een unieke;

 

Mirjam zal in januari 2020 de enige Nederlandse motordeelnemer én de enige vrouwelijke deelnemer ter wereld zijn in het motorklassement van de Dakar rally die op alle drie de continenten acte de préséance heeft gegeven!

 

Ga voor haar boek naar https://www.mirjampol.com/winkel/

 

Zaterdag 23 november is Mirjam Pol aanwezig op de Dakar Preproloog in Eersel waar haar boek verkrijgbaar is en meerdere signeersessies zullen zijn!

Door ons berichtje van gisteren over ex-topcrosser Ryan Sipes die de zesdaagse won, moesten we ineens ook terugdenken aan een andere ex-topcrosser. En niet de minste van de ex-topcrossers: 10-voudig wereldkampioen motocross Stefan Everts (101 GP-overwinningen!).

Ook hij heeft een keer aan de zesdaagse meegedaan. Dat was in 2003. Nadat hij eerst de MX1-wereldtitel won, en ook de Motocross of Nations (met Joël Smets en Steve Ramon), was hij blijkbaar het winnen nog niet moe, en deed hij ook nog even mee aan de zesdaagse in Brazilië. Stefan nam een standaard WR450, sleutelde wat aan de vering, sloopte de startmotor eraf, en won het individuele klassement. Nog net niet met twee vingers in de neus, maar op de veelal zanderige proeven in Brazilië heeft de rest van het veld bijna alleen maar zijn stof gezien.

Kortom: Sterfan Everts is een noppentopper! (maar dat wisten jullie natuurlijk al lang)

In het Amerikaanse trophy-team dat vorige week de grootste prijs mocht meenemen van de Zesdaagse in Portugal, reden Taylor Robert, Kailub Russell, Steward Baylor en Ryan Sipes. Over die laatste schreven we eerder dit jaar al eens een bericht. Hij is een ex-topcrosser die rond 2010 een winnaar was in motocross en supercross in de States. En sindsdien maakt hij plezier door van alles te racen wat er op noppen te racen is. Zo won hij vorig jaar een flattrack-wedstrijd, dit jaar de allereerste hillclimb-wedstrijd waar hij aan meedeed, presteerde hij prima in de Red Bull Straight Rhythm, deed hij het niet verkeerd in Erzberg en zat hij vorig jaar nog in het Amerikaans-PuertoRicaanse pretteam in de Motocross of Nations (met o.a. Travis Pastrana). In 2015 was hij ook al individueel over-all winnaar in de zesdaagse (in Slowakije was dat toen). Kortom: Sipes is een noppentopper!