Alle Nieuws

We weten niet zeker waar dit is, maar waarschijnlijk Georgië. Een prachtig stukje rijden door een canyon voor spektakelzoekers. Je moet wel een beetje kunnen rijden. En niet te zuinig zijn op je motor…

 

Het zal wel wat stof doen opwaaien, maar dit is dé uitvinding voor als je toch eens goed wilt presteren in trial, hard-enduro of hillclimb.

Maar pas wel een beetje op voor de bomen!

 

Het WK-indoortrialseizoen 2020 is alvast maar begonnen. En dat op een heel bijzondere plek. De eerste wedstrijd was op het Franse eiland La Réunion in de Indische Oceaan. De plaats was heel anders dan voorheen, maar dat gold niet voor de uitslag. Toni Bou was, uiteraard zouden we bijna schrijven, de beste. En Adam Raga werd weer eens tweede. Jaime Busto mocht ook het podium op. Er werd natuurlijk iets verwacht van de Franse ‘thuis’rijders. Maar Benoit Bincaz en Kieran Touly werden slechts 7de en 8ste, na allemaal Spanjolen op de eerste zes plaatsen. Maar goed, aanstaand weekend gaat het hen misschien beter af als ze in het kille Noord-Franse Rennes hun kunsten mogen vertonen.

Zie hier de hoogtepunten: https://youtu.be/-5CcXxkjYNs

De zesdaagse in Portugal is zaterdag afgesloten met een slotcross. Deze cross was ene leuke afsluiter van een mooie en tamelijk pittige week endurorijden. De Amerikanen behielden sinds dag drie de leiding in de World Trophy, en winnen die met een kleine marge op Australië, en Italië op de derde plaats. In de Junior Trophy waren de eerste twee plaatsen andersom, met de Spanjolen als derde en de Belgen knap vijfde. De Women’s Trophy werd ook al door de Amerikanen mee naar huis genomen. De Duitse dames werden tweede en de Engelsen derde. Schrale troost voor de Britten, want die hadden bij de heren ook op grote prijzen gerekend, maar valpartijen en blessures haalden een streep door de rekening.

Individueel was de Australiër Daniel Sanders de snelste, voor Josep Garcia (SPA; foto) en Robert Taylor (USA). Bij de clubrijders was Antoine Meo (F) de snelste. De Nederlanders lieten hier goed van zich spreken met Lucas Dolfing als 14de, Bas Klein Haneveld 27ste , Lars Griekspoor 34ste en de overige 24 Nederlandse finishers daarachter. In het bijzonder nog te vermelden: Nina Klink als 161ste en haar makker Daniël Willemsen 181ste. Helaas waren er vijf Nederlanders die de finish niet haalden.

Zie hier beelden van de slotcross: https://youtu.be/AkN01rPW6sk

Hier een mooi plaatje van Ivan van den Broeck op zijn 500cc Maico in 1981.

Over deze Belgische Maico-GP-topper kun je een artikel lezen in de laatste Noppennieuws, die nu in de winkel ligt.

Wereldkampioen Etienne Bax en zijn nieuwe maatje Nicolas Musset hebben een mooi filmpje laten maken van hun voorbereiding op 2020.

 

Na twee van de zes dagen van de ISDE-zesdaagse (de moeder aller noppenwedstrijden) stond Australië aan kop in zowel World Trophy als de Junior World Trophy. Die tegenvoeters deden het weer hartstikke goed. Maar op de derde dag grepen de Amerikanen de macht in de World Trophy. Brad Freeman, die de Engelsen naar de zege moest lijden, brak op dag 1 al zijn pols. Op dag drie viel ook Joe Wootton uit voor de Britten. De eerste twee dagen waren tamelijk stoffig, maar op de derde dag was er mist en regen. Op dag drie ging de Spaanse crack Josep Garcia er keihard af op een proef die onaangekondigd bleek te zijn veranderd. Ook verder was de woensdag tamelijk chaotisch, door regenval die sommige proeven erg moeilijk maakte.

De Australiër Daniel Sanders (foto) was steeds individueel de snelste.

Nederland doet niet mee voor de Trophies, maar wel bij de clubrijders. Het eerste team van de KNMV staat 6de dankzij goed rijden van Thuis Bulten, Lars Griekspoor en natuurlijk vooral Lucas Dolfing. Op de 18de plaats staat KNMV team 2, met Tommie Jochems, Marc Zomer en Jarno Zandbergen, en twee plaatsen daarachter de VAMC met Wesley Aaldering, Bas Klein Haneveld en Michel Hoenson. Ook verder zijn er nog een heel stel Nederlanders goed bezig. Maar ze moeten nog drie dagen. We wensen ze veel succes, en plezier natuurlijk. Houd vol mensen!

Zie hier hoogtepunten van dag 2: https://youtu.be/

Nog een leuk nieuwtje van de EICMA-beurs in Milaan: de Segway-Ninebolt. Een licht elektrisch offroadje, dat komt in twee versies. De X160 heeft een 3 kW motor die tot bijn a 50 km/u haalt en ruim 60 km. ver moet komen. De X260 heeft 5 kW en gaat ruim over de 60 km/u. Deze zou ruimschoots verder dan 100 km. rijden, als we de fabrikant mogen geloven. Dat klinkt hartstikke leuk. Hopelijk wordt het ook betaalbaar…

De Amerikaan Justin Barcia heeft in Parijs de belangrijkste supercross in Europa gewonnen. Hij won de eerste avond en werd ook totaalwinnaar met een derde plaats op de zondag. Op de zaterdagavond werd Vince Friese tweede en Joey Savatgy (nu op Suzuki in plaats van Kawasaki) derde.

Op zondag was Malcolm Stewart de glansrijke winnaar, voor publieksfavoriet Dylan  

Ferrandis en Barcia. De eerste twee waren op zaterdag gevallen, waardoor ze toen niet op het podium kwamen. Barcia pakte hiermee voor de derde keer de titel King of Paris.

In de SX2 werd de Duitser Brian Hsu Prince of Paris.

Zie hier de hele SX1-finale van de zaterdag: https://youtu.be/Bb075S4M7Dk  

Het was bijna aan onze aandacht ontsnapt, maar doordat de kampioensrit in Enter is afgelast (vanwege stikstofgedoe), is de laatste wedstrijd al vorige week in Zelhem gereden. De kampioenen zijn dus al gekroond.

Het was een mooie wedstrijd in Zelhem met drie fraaie proeven. Ceriel Klein Kromhof won hier zijn derde achtereenvolgende enduro in de scratch en E2, maar Lucas Dolfing (foto) pakte de titel in deze beide klassen.

Lars Griekspoor pakte de zege in de E1 klasse en daarmee won hij ook de titel. Dat is knap, want hij deed de eerste wedstrijden helemaal niet mee. Toch haalde hij op het nippertje  Thijs Bulten in.  en in dezelfde seconde als Bulten eindigde Bjorn Sloot op een derde plaats.

Mark Wassink had het kampioenschap in de E3 al binnengehaald. Maar Thierry Pittens won Zelhem. Bij de EV40 maakte Alex van den Broek er een perfect seizoen van, door alles te winnen.

Onze felicitaties voor allemaal!