Alle Nieuws

Overal in het land is men vol in voorbereiding op de MXON aanstaand weekend.

In Assen wordt weer druk aan de baan gebouwd.

Team Nederland traint op zware zandbanen. In bijgaand filmpje van de KNMV zie je ze aan het werk in Deurne.

En ook teams van andere landen zijn al gesignaleerd in diverse zandbakken in het land. Vooral de Amerikanen nemen het serieus en zijn al een paar weken bezig om zich in het zware zand, dat ze van thuis nauwelijks kennen, te bekwamen.

We verheugen ons al op zondag!

 

Rondom het mythische crosscircuit van Hawkstone Park werd de twee-na-laatste WESS-wedstrijd van dit seizoen verreden. Twee en een half uur lang reden de WESS-toppers hun ronden over het mooie zanderige circuit door de heuvels. En tot groot plezier van zichzelf en het publiek was het de Engelsman Nathan Watson die dit het snelste deed op zijn KTM. Ex-GP-crosser Watson wilde hier heeeel graag winnen, dus hij wed er heel gelukkig van. Aanstaand weekend moet hij trouwens ook aantreden in het Assense zand in de MXON, omdat hij als zandspecialist is binnengehaald in het Britse team wegens blessures bij broer Ben Watson en Max Anstie.

In Hawkstone Park werd Manuel Lettenbichler op ruim twee minuten achterstand tweede. Dat is ook knap, want Lettie is niet echt een zandhaas, en is meer een extreme-specialist dan een cross-country-man. Jonny Walker werd derde, Taddy Blazusiak vierde en Josep Garcia, die vorig jaar hier won, werd nu slechts vijfde.

Met nog twee wedstrijden te gaan (een klassieke enduro in Spanje en een extreme-wedstrijd in Duitsland, staat Lettenbichler fier op kop in de tussenstand, 500 punten voor Graham Jarvis (die 9de werd), met Alfredo Gomez (die 8ste werd) zo’n 270 pt. daarachter.

Zie hier een samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=m4Fpq9Yytrs

In Frankrijk hebben ze veel strandraces. De bofkonten. Afgelopen weekend deed Jeffrey Herlings er voor de lol ook aan eentje mee, in Loon Plage. Hij bleek zich erg te vermaken, en won alle drie de manches met schijnbaar gemak. Zoals we van hem gewend zijn eigenlijk.

Als tweede eindigde de Franse strandspecialist Camille Chapelière (5/4/2) en derde werd een andere vaste badgast: de Brit Todd Kellett (4/5/3). De foto is een oude, maar wel een hele mooie en toepasselijke.

Een flink aantal tankstations waar tot op heden 102 octaan – oftewel Competition102 – getankt kon worden, zitten vanaf 1 oktober zonder.  De reden hiervoor is dat aanbieders van brandstof vanaf dan verplicht zijn E10 biobrandstof op de pomp te hebben. Onder meer Esso, Texaco en Firezone hebben aangegeven te stoppen met 102 octaan.

Vanwege de beperkte opslagruimte bij tankstations, kiezen de meesten ervoor 102 octaan te vervangen door de wettelijk verplichte E10. Vervelend nieuws voor bijvoorbeeld mensen die op de crossbaan of het circuit graag rijden met de brandstof met het hoger octaangehalte. Zoals het er nu naar uitziet, blijft alleen de keten TanQyou 102 octaan voeren onder de naam Euro 102 Racing Power. De locaties van TanQyou waar 102 getankt kan worden zijn:

  • TanQyou Franeker (De Wieken 2)
  • TanQyou Sint Annaparochie (Stadhoudersweg 30)
  • TanQyou Leeuwarden (Nijlânsdyk 4)
  • TanQyou Hommerts (Jeltewei 1)
  • TanQyou Grijpskerk (lageweg 8)
  • TanQyou Schoonebeek (Europaweg 153)
  • TanQyou Ommen (Brink 58)
  • TanQyou Dalfsen (Vossersteeg 99)
  • TanQyou Putten (Stationsstraat 44)
  • TanQyou Bergen op Zoom (Gagelboslaan 161)
  • TanQyou Heerlen (Voskuilenweg 125
  • TanQyou Landgraaf (Brunsummerweg 136)

Overigens moeten bezitters van oudere motoren met carburateurs oppassen met de verplichtgestelde E10-benzine. De bio-ethanol in deze brandstof lost namelijk de weekmakers in bijvoorbeeld keerringen en slangen op. Het gevolg is dat het materiaal poreus wordt. Dat is de reden waarom er tot nu toe met een percentage tot 5% ethanol relatief weinig alcohol met benzine werd vermengd. De vuistregel daarbij is: des te hoger het aandeel alcohol, des te minder is de benzine geschikt voor ongemodificeerde en niet op het gebruik van ethanol ontwikkelde voertuigen.

In het blok zouden alle onbeschermde aluminium onderdelen, die met E10 benzine in contact komen, en brandstofgeleidende onderdelen als slangen, pompen, keerringen en inlaatkleppen uiteindelijk kunnen beschadigen. Bio-ethanol heeft een corroderende werking en daarom krijgen in het merendeel van nieuwe voertuigen de brandstofgeleidende onderdelen een Teflon coating.

Nieuwere motoren

Maar ook bezitters van nieuwere motoren moeten oppassen. Ethanol is namelijk hygroscopisch, wat betekent dat het water aantrekt. Eenmaal verzadigd, dan zal de ethanol zich van de benzine scheiden en onderin de tank verzamelen. Dat kan tot gevolg hebben dat de hele motor vastloopt. De schade ontstaat doordat pure ethanol veel heter ontbrandt, hogere toeren wil draaien en geen smering meer heeft. 

Bovenstaande zal overigens bij regelmatig rijden niet snel voorkomen. Staat de motor langere tijd stil, bijvoorbeeld voor de winter, dan is het wel raadzaam de machine met een volle tank weg te zetten. Kleine tip daarbij: tank bij een drukbezocht tankstation. Ethanol is namelijk gevoelig voor veroudering.

Hieronder een lijst met motoren die geschikt zijn voor E10-benzine:

Op Prinsjesdag hadden we de Gouden Koetscrosser. Nu nog een gouden crosser. Deze  is niet van de koning, maar ook heel gaaf.

Vladivostok. Deze exotische plaatsnaam kennen we vooral omdat het helemaal aan de andere kant van ons Eurazische continent ligt. Verder oostwaarts kun je niet rijden vanaf Nederland (het ligt helemaal in het oosten van de Russische Federatie aan de Japanse Zee).

Maar ook daar wordt enduro gereden. Hier een link naar een leuk filmpje van de On the Edge hard-enduro wedstrijd aldaar. Misschien een keertje naartoe rijden?

https://vimeo.com/192863542

Begin dit seizoen waren we niet zo happy, want er viel weinig succes te vieren in de motocross-GP’s. Het was één en al blessure. Herlings eruit met een langdurige zware blessure; Coldenhoff heel langzaam aan het terugvechten van een eerder opgelopen zware blessure; Vlaanderen na een paar GP’s vervelende blessures die hem een tijd aan de kant hielden; later ook Pootjes en Vaessen eruit…..

Maar nu aan het einde van het seizoen mogen we best heel tevreden zijn. We hebben een wereldkampioen in de zijspancross (Etienne Bax), twee Europees kampioenen in de EMX250 (Roan van de Moosdijk) en EMX2T (Mike Kras), MXGP-overwinningen door Glenn Coldenhoff en Jeffrey Herlings, Glenn derde in de eindstand en Nancy van de Ven ook (WMX).

Nu alleen nog de grote prijs: de Motocross of Nations. Glenn, Jeffrey en Calvin kunnen 2019 daar echt een happy end gaan geven.

Over ruim een week gaan we het meemaken in Assen…

Waar halen die Britten het toch vandaan de laatste jaren? Hoe komen ze zo sterk in de enduro?

In de Tsjechische bossen domineerden ze alweer, net als in de voorgaande Enduro-GP-wedstrijden. Brad Freeman (archieffoto) won beide dagen de Scratch en de E1, en won in die klasse ook de wereldtitel op zijn Beta (net als vorig jaar) met nog 1 wedstrijd te gaan. Steve Holcombe en Daniel McCanney maakten er weer een volledig Brits tweetaktpodium van in de scratch. Op dag 1 was de vierde man ook al een Brit: Joe Wootton eindigde net onder het podium.

Zie hier de highlights van dag 1: https://youtu.be/{youtube}0T31zMkvcoY(/youtube}

Het was weer Prinsjesdag. Maar dit jaar geen gouden koets. Onze Koning is al enthousiast over zijn bezoek aan de Motocross of Nations, volgende week in Assen. Nederland gaat daar voor goud. En daarom nam de Koning niet de gouden koets naar het Binnenhof, maar de gouden crosser. Hij had het goede nummer er al opgeplakt!

Nu maar hopen dat we niet dubbel voor het onderhoud hoeven te betalen.

Deze variant op het bekende gezegde geldt specifiek voor trialrijders en hard-enduro-coureurs. Graham Jarvis is beide, maar vooral is hij de koning van de hard-enduro. En hij heeft blijkbaar een hele sterke wil, want er is geen weg waar hij gaat, maar toch rijdt hij er altijd tamelijk soepel doorheen. Zie hier mooie beelden uit zijn 2018-seizoen:  https://www.youtube.com/watch?v=