Alle Nieuws

Glenn Coldenhoff wordt de kopman van het nieuwe GasGas fabrieksteam in de MXGP. Dit team wordt gerund door Standing Construct, het huidige Belgische team van Coldenhoff. Ivo Monticelli wordt de tweede man in het nieuwe GasGas Factoryteam.

Afgezien van de rode kleur plastic en de naam op zijn cross-shirt veranderd er voor Glenn Coldenhoff eigenlijk niet zoveel. Enkele maanden geleden nam KTM een 60% aandeel in de noodlijdende Spaanse motorfabriek, die vooral groot is in de trial en de enduro. Maar KTM laat er geen gras over groeien en wil van GasGas zo snel mogelijk het derde merk onder hun paraplu maken, naast KTM en Husqvarna. Qua techniek halen ze nu dezelfde truc uit als enkele jaren geleden met Husqvarna: de basis komt van KTM. De techniek is dus bekend, zodat het voor Glenn minder een sprong in het diepe is als wellicht gedacht.

Glenn Coldenhoff: “Toen mijn teammanager Tim Mathys belde met de mogelijkheid om als team voortaan als GasGas fabrieksteam door het leven te gaan, was ik vereerd. Ik denk dat we samen afgelopen jaar erg goed ons best hebben gedaan, de derde plaats in de WK-eindstand van de MXGP is alleen bereikt met veel inzet en keihard werken van het hele team. Dit is echt een grote stap voor Standing Construct, nu hebben we volledige fabriekssteun en ik kijk extra uit naar volgend seizoen om dit nieuwe merk te vertegenwoordigen.”
Teameigenaar Tim Mathys is ook erg blij met de door KTM geboden mogelijkheid: “2019 was ons beste jaar ooit, Glenn en Ivo haalden beiden de hoogste klassering ooit in hun loopbaan en wij waren als team in staat hen de mogelijkheden te bieden om tot die goede prestaties te komen. We zijn vol vertrouwen in de toekomst en beginnen aan een nieuw hoofdstuk als GasGas Factoryteam. Ik wil het GasGas racemanagement binnen Pierer Mobility AG (waar dus ook KTM en Husqvarna onder vallen, red) bedanken voor deze geboden mogelijkheid. Onze kleur zal veranderen, maar onze ambitie niet, we willen weer vooraan meedoen in de MXGP!”

Naast het Standing Construct MXGP-team zal ook Laia Sanz komende Dakar uitkomen voor GasGas, op een rode KTM 450 RallyReplica, terwijl Taddy Blazusiak met een GasGas uit zal gaan komen in de extreme-enduro’s.

Een tijd geleden hebben we al eens een berichtje geweid aan het wederopgestane Fantic. Het Italiaanse merk bracht goedkope soft-enduro’s en mooie eencilinder scramblers en flattrack-achtige wegmotoren. Maar nu blijkt op de EICMA beurs in Milaan dat Fantic ook weer met cross- en enduro-modellen (250 en 125 tweetakten en een 250 viertakt) komt. De motoren zijn duidelijk gebaseerd op Yamaha’s. Geen illegale kopieën, maar in samenwerking met de blauwe Japanners. 

Fantic belooft ook mee te gaan doen in het WK-enduro en nationale competities. In Italië deden ze trouwens al een tijdje mee in het kampioenschap met een mooie 50cc-enduro.

Even een stukje herbeleving van het MXGP-seizoen. In het begin leek Mitch Evans de verrassing van het seizoen te worden, toen de Australische MX2-nieuweling bij de eerste GP (Argentinië) al op het podium reed. Maar dat bleef zijn beste prestatie, en met wat blessures viel hij later ver terug in de stand.

Nee, de verrassing van het seizoen kwam wat ons betreft toch op naam van een man die al lang rond rijdt in de GP’s: onze eigen Glenn Coldenhoff. We denken niet dat ook maar iemand, inclusief hijzelf zal hebben verwacht dat hij dit jaar een MXGP-GP zou winnen. Laat staan twee achter elkaar (want zijn zegetocht ging verder in Zweden) en daarna twee tweede plaatsen in de laatste GP’s en een derde plaats in de eindstand! En daarna ook nog even de twee Open-races van de Motocross of Nations winnen.

Wat een verrassende prachtprestatie. Bedankt Glenn, we hebben enorm van je genoten!

Herbeleef hier nog een de highlights van Imola: https://youtu.be/

Het ONK trial is afgelopen weekend afgesloten met de kampioenstrial in Baarlo. Bij de Inters I won Randy Kerstjens beide dagen. Hij werd daarmee opnieuw kampioen, met een flinke voorsprong op Luc Branten en Toon van Baelen. Bij de Inters II werd John van Veelen ook weer kampioen met winst in Baarlo. De oude rot bleef de broers Victor en Alex de Rooij voor in de eindstand. In het rode spoor van de Euro Nationalen won Rick Creemers glansrijk in Baarlo, maar Renzo Zoon pakte de titel, terwijl Twan Hamsel de tweede plaats veroverde. De Sportklasse A ging naar Dennis de Wide die bijna alles won dit jaar. Arianne de Raaff werd tweede en Willem van Veelen derde. Eric Lusink won de kampieonstrial en de titel in de Sportklasse B, dochter Susan werd derde, en tussen hen in eindigde Dies Koenen. 

Ook de jeugd sloot het seizoen af in Baarlo. Stan Reit werd met een 100%-score kampioen in de Kampioensklasse. Mick Zweedijk pakte de titel in de Juniorenklasse, maar Brian van Vendeloo won de kampioenstrial. Bij de Aspiranten ging Bas van Pijkeren er met het kampioenschap vandoor. Maar de dames hebben blijkbaar de toekomst, want zowel de Pupillenklasse als de Kabouterklasse werden gewonnen door meisjes: Eline Hendriks en Sue Gelmers staan bovenaan in de eindstand. 

Goed gedaan allemaal. Gefeliciteerd!

Het Australische merk Thumpstar maakt al sinds 2004 pitbikes, maar nu gaan ze ook groter met een 250cc en een 300cc tweetakt. Dat is dus best interessant. 

Het gaat om off-roadracers voor de Australische en Amerikaanse markt: een soort enduro’s zonder kenteken of verlichting. De motortjes en frames worden door Jotagas gebouwd in Spanje, en waren een tijd geleden al ontworpen voor de eigen Jotagas-enduro’s, waarvan er maar heel weinig zijn gebouwd. De vering is van VS1, met de mogelijkheid van upgrade naar Öhlins en de uitlaten van FMF. Het mag gezegd worden dat het er op de foto’s best goed uitziet. En het goede nieuws is dat de prijzen onder de 7000 dollar zouden moeten komen, dus dat is niet veel. Er worden nu 100 gebouwd. Maar als het ene succes blijkt te zijn, wil het bedrijf groeien en later ook viertakten gaan bouwen. 

We zullen zien….

De laatste wedstrijd van het WESS allround-enduro-kampioenschap is gewonnen door Manuel Lettenbichler. De Getzen-rodeo was een thuisrace voor de Duitser, dus het was extra mooi voor hem om hier te winnen. Taddy Blazusiak maakte het nog wel spannend, want die kwam in de laatste ronde heel dichtbij op de het supertechnische circuit over de steile hellingen in de buurt van Zschopau, maar met de haven in zicht strandde hij met een kapotte motor. En het was helemaal feest voor hem omdat hij ook nog de WESS-titel pakte. Met een hele grote voorsprong zelfs.   

Zie hier een samenvatting van een half uur lang: https://youtu.be/Sa_QhRk9aok

Door dat berichtje over die Kreidler Van Veen GS50 gisteren, begonnen we te denken over hoe dat tegenwoordig eigenlijk zit met enduro-brommers. We zien wel eens een Derbitje rijden en heel af en toe een Shercootje. En Beta heeft ook een paar mooie modellen (vooral de RR50 factory racing, zie foto). En worden er nog meer 50cc-endurotjes verkocht in Nederland?

In het laatste nummer van Noppennieuws, dat nu in de winkel ligt, kun je een interessant artikel lezen over de gave Kreidler-crosser-verzameling van Wim Kwant. In dat stuk gaat het niet over de enduro’s van Kreidler, maar die waren er ook. Direct vanaf de fabriek, of van de Nederlandse importeur Van Veen.

Hier een mooie advertentie uit ongeveer 1980 voor de Kreidler Van Veen Gelände Sport 50.

Door dat berichtje over die Kreidler Van Veen GS50 gisteren, begonnen we te denken over hoe dat tegenwoordig eigenlijk zit met enduro-brommers. We zien wel eens een Derbitje rijden en heel af en toe een Shercootje. En Beta heeft ook een paar mooie modellen (vooral de RR50 factory racing, zie foto). En worden er nog meer 50cc-endurotjes verkocht in Nederland?