Alle Nieuws

Zie hier beelden van de fantastische prestaties van Coldenhoff (die inderdaad de beste wedstrijd van zijn carrière reed) en Herlings, en hoor wat ze daar achteraf over zeiden. Wat een helden! Beleef ook de vreugde in het Nederlandse kamp mee. En bovendien nog even de reacties van Travis Pastrana en Ronnie Mac.

Kijk en geniet van de fenomenale prestatie van Glenn Coldenhoff en Jeffrey Herlings!

https://www.youtube.com/watch?v=

De baan lag er erg zwaar bij in Redbud (USA), door heel veel regen. Het opgebrachte zand was loodzwaar, met daaronder een gladde harde laag. Heel verraderlijk dus. De eerste manche voor het landenkampioenschap werd gereden door de MX1 en de MX2. Voor Nederland kwamen Calvin Vlaanderen (MX2) en Jeffrey Herlings (MX1) aan de start. En die laatste pakte gelijk de leiding, maar pas nadat Toni Cairoli, die kopstart had, in bocht 1 onderuit ging, waarin hij Desalle en Roczen en meenam. De eerste twee vallers wisten zich weer heel goed naar voren te vechten, maar de Duitser slaagde daar niet in en eindigde in het achterveld. Vooraan ondertussen, ging ook Jeffrey na een paar bochten onderuit, om zijn weg weer op de vijfde plaats te vervolgen. Jorge Prado had hierdoor de kop in handen gekregen, en wist die opvallend lang vast te houden op zijn MX2-machine. Dat is heel erg knap op de zware baan, en dat bewijst dus wel weer het grote talent van Prado, die als derde finishte. Een ontketende Bullet kwam hem eerst voorbij, ongeveer halverwege de race, en even later ook Gautier Paulin. Die laatste finishte uiteindelijk 25 seconden achter Herlings. Heel erg sterk van Jeffrey. 
Onze tweede man, Calvin Vlaanderen reed vanaf de start heel goed rond de tiende plaats. Maar helaas helaas, hij kreeg niet alleen motorpech, hij kreeg ook nog een steen op zijn oog door het rijden zonder bril, waardoor hij op moest geven. Hij werd nog wel geclassificeerd, als 36ste. Maar hij zou niet meer kunnen starten in zijn tweede race. Hiermee leek Nederland al vrijwel kansloos voor de eindzege. 
Wat een drama, wat een teleurstelling. Hartverscheurend…. 
Niettemin konden Herlings en Glenn Coldenhoff nog heel erg hun best doen voor mooie individuele resultaten. Alleen als alle concurrenten ook twee resultaten zouden verliezen was er nog een kans op de titel. 
Na race 1 stond Frankrijk op kop (Paulin 2, Ferrandis 7), voor Italië (Cairoli 6 en Cervellin 10) en België (Desalle 5 en Geerts 13). De Amerikanen hadden een tegenvaller, doordat Plessinger door velpartijtjes niet verder kwam dan 18de, terwijl Tomac vierde werd. 
In race 2 was de baan iets droger, maar waren de sporen dieper geworden. In de open klasse startte Glenn Coldenhoff heel goed en reed gelijk op kop, alwaar hij langzaam uitliep op de drie MX2-rijders Prado, Watson. en Lawrence (en helaas dus niet Vlaanderen). Hunter Lawrence wist heel knap door te stoten naar de tweede plaats op de finish, voor Prado, Watson en Seewer. De Amerikanen Barcia en Plessinger en waren heel slecht gestart, maar reden langzaam naar voren (9 en 16). Frankrijk had ook een tegenvaller, omdat Tixier met motorpech kwam te staan. Ferrandis werd wel achtste. 
Heel verrassend stond Australië (34: Lawrence 2 en 8, Mitchell Evans 10 en Kirk Gibbs 14) na twee races op de eerste plaats (gerekend zonder schrapresultaat), voor België (42)/Frankrijk (42)/Italië (42). 
Maar Nederland zat dus in een hele gekke situatie met twee briljant en met afstand gewonnen races en toch heel weinig kans op de titel: vrijwel iedereen had het al helemaal opgegeven.
In de derde manche moest het gebeuren. Glenn Coldenhoff lag na een paar bochten alweer op kop, terwijl Herlings bijna eraf ging, en als tiende begon. Maar hij leek weinig moeite te hebben om zich naar de tweede plaats te knokken, waar hij ook zou blijven. Coldenhoff won dus twee races op het wereldtoneel, en dat opvallend genoeg in zijn laatste race voor Red Bull KTM. Nooit eerder reed Coldenhoff zo sterk (behalve misschien de GP in Letland drie jaar geleden). Ontzettend knap van hem. En natuurlijk ook van Herlings. 
Halverwege had Italië de leiding in handen met 36 pt. (vooral Lupino verraste met een derde plek na kopstart), voor Frankrijk met 37 en, tot bijna ieders verrassing, Nederland met 41! Het wwas dus echt spannend. Coldenhoff en Herlings konden niet meer doen dan ze al deden: ze waren al perfect. Dus hing het helemaal van de Italianen (Cairoli en Lupino) en Fransen (Paulin en Tixier) af hoe het zou aflopen. Gautier Paulin gaf alles en haalde Lupino nog in, waarmee hij Italië van de leiding verdrong. 
Nederland won dus alle drie de races, maar bereikte slechts de derde trede van het podium, dankzij de tegenslag voor Vlaanderen (die niet eens op het podium kon verschijnen omdat hij bij de dokter zat. Maar volgend jaar gaat het echt gebeuren hoor. En dan ook nog eens in eigen land (Assen). 
De Amerikanen vielen eigenlijk gewoon tegen met Tomac en Barcia en Plessinger. Een vierde plaats voor Tomac was het beste dat er uit kwam: verder zaten ze rond de tiende plaats of lager. Ze werden totaal zesde, achter Australië en Groot-Brittanië. Het Amerikaanse motocross-hoogtij lijkt definitief voorbij. Blijkbaar zitten we nu in het Franse tijdperk, want dit is al de vijfde achtereenvolgende MXON-titel voor het rood-wit-blauw (verticaal helaas).
Laten we dat volgend jaar maar doorbreken door Nederland bovenop te zetten. Maar voor nu zijn we Coldenhoff, Herlings, en toch echt ook Vlaanderen heel erg dankbaar voor deze prachtige prestatie!

Die Wade Young is lekker bezig op zijn Sherco. Een paar maanden geleden won de Zuid-Afrikaan al de Romaniacs en de 111 Megawatt extreme-wedstrijden, en nu (vorige week) ook nog de Sea to Sky-wedstrijd. Hier rijden de hard-enduro-toppers vanaf het strand naar de top van een meer dan 1000 meter hoge berg in Turkije. En dat over een route die nauwelijks die naam verdient, want je herkent hem niet makkelijk als ‘route’. En bij Sherco zullen ze wel heel blij zijn, want Mario Roman werd tweede op ook zo’n apparaat. Zijn mede-Spanjaard Alfredo Gomez werd derde op een Huskie. Billy Bolt was ook heel goed bezig, maar een gat in zijn radiator maakte het veel te heet voor hem, waardoor hij moest opgeven. Erik Buursema was ook zo dapper om mee te doen: hij werd 38ste.

Hier kun je ruim een uur meerijden met runner-up Mario Roman, als je durft: https://www.youtube.com/watch?v=

Kom de nieuwe KTM 2019 SX modellen testen in Veendam, Lelystad en Cuijck. 
In mei presenteerde KTM al de nieuwe lijn KTM 2019 SX modellen; nu kun je ze uitproberen. De nieuwe crossers zijn radicaal verfijnd, waarbij vooral het gewicht werd teruggedrongen, waarvoor bijna alles werd vernieuwd. Dit is geen modelupdate met kleine wijzigingen, het is een echte revolutie: ongeveer 60% van de onderdelen van elke motor is nieuw. Zowel motoren als rijwielgedeeltes werden gewijzigd. 
Benieuwd naar hoe de nieuwe motoren rijden? Kom dan naar één van de 3 KTM Offroad Days 2018:
>> 10 oktober van 14:00-17:00 - MC Veendam - Veendam
>> 17 oktober van 14:00-17:00 - MC Flevoland - Lelystad
>> 24 oktober van 15:00-18:00 - Cross club Cuijk - Cuijk
Schrijf je op de dag zelf in bij de club voor het reguliere trainingstarief en meld je vervolgens aan bij de KTM stand. Breng een geldig identiteitsbewijs mee en geschikte Offroad kleding.

De drie kwalificatieraces voor de MXON in Redbud (MICHIGAN-USA) werden op nat zand verreden. Er was een hoop vers zand op de baan gebracht door mensen met vrachtwagens, en de weergoden brachten er met de regen een hoop water op. Pittige condities dus.

De MX1-klasse mocht de aftrap doen, en gelijk in de eerste bocht ging onze held, Jeffrey Herlings onderuit, om te worden aangereden door Clement Desalle en pas als aller-allerlaatste weer op gang te komen. Na een bezoekje aan de pits, lag hij bijna een minuut achter op het hele veld. Maar The Bullet gaat ook in de nattigheid als een kogel, slalommend (dat is niet echt iets voor een kogel, maar à la) door het veld. Om uiteindelijk op de derde plaats te finishen, achter kopstarter Toni Cairoli en Ken Roczen. Een fantastische prestatie! Prachtig. Maar morgen liever niet vallen Jeffrey. Thuisrijder Eli Tomac kon niet imponeren in deze race, en kreeg bovendien motorpech, net als Desalle.

Daarna mocht  de MX2-klasse het proberen. In deze race was er wel spanning in de strijd om de kop. Eerst reed Henry Jacobi daar, maar na een paar rondjes nam Aaron Plessinger die plek over, om die weer af te geven door een flinke valpartij, aan Dylan Ferrandis. Normaal is dat zijn Yamaha-teammaat in de USA, maar nu zaten ze in verschillende teams (USA en Frankrijk). En de hele race lang zat de Australiër Hunter Lawrence ook heel dichtbij de kop. Maar uiteindelijk was het Ferrandis, voor Lawrence, voor Jacobi. Door de 11de plaats voor Plessinger werden de Amerikanen al richting B-Finale geduwd (doordat Tomac 28ste werd in de MX1) . Net als de Belgen trouwens, want Jago Geerts viel op het gladde startterrein en werd uiteindelijk slechts 18de (na het uitvallen van Desalle in de MX1)) Maar het ging ons natuurlijk vooral om wat Calvin Vlaanderen deed, namens Nederland. Zijn start was heel matig rond de 20ste plaats. In het natte zand maakte hij gelukkig nog flink wat plaatsen goed en schopte het tot 12de.

Daarmee was het in de tussenstand heel spannend want Italië, Frankrijk en Duistland stonden alle op vijf punten, en Nederland stond zevende op 15 punten.

Uiteindelijk moest de open klasse de finale uitslag voor de startopstellingen van morgenavond (bij ons dan hè) gaan bepalen. Onze ogen waren dus vooral op Glenn Coldenhoff (archieffoto) gericht. En hij gaf ons precies wat we wilden. Een goede start en al snel Lupino ingehaald brachten hem op de tweede plek in de eerste ronde. En even later stond leider Max Nagl ineens stil met een afgeslagen motor, waarmee Glenn de leiding cadeau kreeg. Justin Barcia (USA) probeerde Coldenhoff te bedreigen, maar dat lukte hem niet echt. Waardoor Glenn de race vrij eenvoudig won. Wat een prachtig resultaat voor hem! En hiermee bracht hij Nederland ook op kop, want elk land mocht z’n zwakste resultaat schrappen, en dus kwam Nederland op 4 punten. Daarachter volgden uiteindelijk Italië, Frankrijk en Duitsland.

Gelukkig wisten ook de Amerikanen, dankzij Barcia, en de Belgen (dankzij Van Horebeek op plek 3) zich te plaatsen voor de A-finale, want daar horen ze natuurlijk thuis.

En daarin worden morgen de prijzen pas vergeven. De Nederlanders mogen dan in elke race als eerste naar het starthek rijden, en dat is alvast een mooi voordeel. Zet ‘m op mannen. Morgen weer! (maar dan liever niet zo spannend maken Jeffrey).  

Zie hier de samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=

De circuit-speaker zegt het al: iedereen heeft zijn eigen ritueeltje voor de start.

De Amerikaanse 250-kampioen Aaron Plessinger heeft wel een heel aparte. Ben benieuwd wat hij hiermee probeert te stimuleren.

In ieder geval werkte het niet tegen, want hij won de wedstrijd.

https://www.youtube.com/watch?v=

Of toch eigenlijk niet echt…

Rijd mee met Josh Donald op zijn Honda CRF450R, die een cross country-race rijdt in Nieuw Zeeland. Een prachtig circuit, waar wij alleen maar van kunnen dromen. Zijn start zit niet mee, maar hij rijdt zich lekker naar de kop. Er gaat echter nog het nodige mis: armpump, vallen, afslaan, etcetera. Als je niet van krachttermen houdt, kun je het geluid beter maar uitzetten. Daarna een spannend duel om de leiding met een climax in de laatste bocht. Mooi in beeld gebracht in een half uur. 
https://www.youtube.com/watch?v=

Mike Kras had nog een kleine kans op de EK-titel in het 300cc-tweetaktkampioenschap, maar dan moest hij in Imola wel 27 punten goedmaken op de Brit Brad Anderson. En dat leek nog best te kunnen gaan lukken want Kras red ijzersterk op zijn KTM en won beide manches op de mooie klei-baan. En dat terwijl Anderson niet zo lekker ging: in de eerste manche werd hij met moeite vijfde en in de tweede werd het nog flink spannend, want toen reed Anderson op de negende plaats. En op die plek kwam hij ook binnen. Maar daarmee had hij nog altijd 5 punten voorsprong op Kras, wat dus genoeg was om zijn titel uit 2017 te prolongeren. 
Youri van’t Ende werd 14de en 10de in Imola en Ralph Slager 16de en 18de.
Zie hier beelden van de eerste manche: https://www.youtube.com/watch?v=fVFyl_21BmE 
Er gaan sterke geruchten dat de EMX300 volgend jaar een breder tweetakt-kampioenschap wordt, en dat dan tweetakten tussen 125 en 500cc zullen worden toegelaten in deze klasse. Tijd dus om je Maico weer eens uit de schuur te halen….