Alle Nieuws

Nu de GP’s zijn afgelopen is het weer tijd voor de landenwedstrijden. Eigenlijk alleen in de enduro valt de landenwedstrijd, de zesdaagse, halverwege het GP-seizoen. Afgelopen zondag was de landenwedstrijd voor de zijspannen in Italië. En we zijn heel blij en trots om te mogen berichten dat onze zijspannende landgenoten daar tamelijk overmachtig hebben gewonnen. 
Etienne Bax deed het uitstekend met de Finse gelegenheid-bakkenist Lari Kunnas. Zij werden eerste en tweede, terwijl Daniël Willemsen met Robbie Bax tweede en vijfde werden en Koen Hermans en Kenny van Gaalen werden vierde en vijfde. Nederland won zo met 14 punten, op afstand van Frankrijk (22 punten) en België (22 punten). Een prachtige prestatie dus. 
In de quadcross of nations, die dezelfde dag ook werd verreden, deed Team Nederland het ook goed.
Joe Maessen werd 3de en 8ste, Marc de Vries 6de en 10de en Ricardo Phoelich werd 23ste en 26ste. Daarmee pakten ze gezamenlijk de vierde plek, achter de Amerikanen, de Fransen en de verrassende Ieren.

Vertigo is een jong Spaans (Catalaans) merk van trialmotoren. De prachtige machines zijn al een paar jaar op de markt, maar nu wordt het gamma breder gemaakt met nieuwe modellen voor 2018. Vorige maand werd al de Combat Vertical 2018 voorgesteld. Maar aan de top van dat gamma komt de nieuwe Titanium R 2018. Deze machine was al heel exclusief, maar nu komt er een ‘limited edition’, die dus maar voor enkelingen is weggelegd. Het ontwerp van deze motor is op veel punten verbeterd en vooral ook lichter gemaakt. De R heeft een tita-tovenaar frame dat maar 2.1 kg. weegt en de schroefjes en voetrusten zijn ook van titanium. Er zitten top-onderdelen op van gerenommeerde toeleveranciers zoals Tech (voorvork), Reiger (achtershock) en Renthal (stuur). 
En voor de kleintjes heeft Vertigo in 2018 ook een mooi motortje in de aanbieding: de Mini Vandal. Toekomstige kampioenen kunnen op deze 50cc hun eerste stappen op het trialpad zetten; of nee, met trial moet je juist niet stappen… ; nou ja, je weet wel. De Mini Vandal is bedoeld voor kinderen van 5 tot 9, en weegt maar 24kg, wat een mooi laag gewicht is.

Nu het GP-motocross-seizoen er weer op zit, kunnen we wel een paar conclusies trekken. Meest opvallend in de MXGP-klasse is natuurlijk de grote nieuwkomer. Jeffrey Herlings (foto) had een tegenvallend begin, maar een geweldige comeback. Helaas kwam die te laat om de eerste plaats nog te bereiken, maar overtuigend was het zeker. Zonder blessures lijkt dat volgend jaar een ‘walk-over’ te worden. En de kans op blessures lijkt trouwens ook minder te zijn geworden, want Jeffrey is wat minder wild gaan rijden en daardoor valt hij minder dan hij in het verleden deed. Of zien we dat te makkelijk? 
The Bullet mag dan geen eerste zijn geworden; een tweede plaats in de koningsklasse is ook al heel bijzonder. Daarmee treed hij in de voetsporen van de illustere Gerrit Wolsink, die in 1976 en 1979 tweede werd in de 500cc-GP’s. Daarover binnenkort meer in een apart bericht. 
Een andere verrassend sterke MXGP-nieuwkomer dit seizoen is de jonge Litouwse reus Arminas Jasikonis, die het prima deed op zijn Suzuki, en als 13de eindigde. Tegenvallers waren Febvre, de wereldkampioen van twee jaar terug, die alleen in Zweden een manche wist te winnen, en Nagl, die de prestaties van zijn teammaat Paulin niet kon benaderen. Ook een vermelding waard zijn de prestaties van het nieuwe Wilvo-Yamaha-team, dat als enige niet-fabrieks-outsider manches won met Shaun Simpson in de Indonesische modder en met Arnoud Tonus in zijn Zwitserse thuisrace. Onder het geweld van Herlings zouden we Glenn Coldenhoff (foto) af en toe bijna vergeten. Maar hij heeft toch ook weer een goede 10de plaats gehaald in het WK.
In de MX2-klasse viel het op hoe sterk de nieuwelingen waren die uit de EMX250 overkwamen: Thomas Kjer Olsen, Jorge Prado Garcia, Hunter Lawrence en ondanks rottige blessures ook onze eigen Bas Vaessen. Brian Bogers (foto) reed met z’n hoofd erbij naar een goede 8ste plaats in de eindstand. Een vermelding waard is ook dat op de 6de pek de Belg Julien Lieber eindigde. Heel knap voor een echte privé-rijder. 
En wat de machines betreft kunnen we er niet onderuit te concluderen dat motoren uit Oostenrijk heel dominant zijn: KTM en Husqvarna bezetten de eerste drie plaatsen in de MXGP en drie van de eerste vier in de MX2. Alleen Jeremy Seewer heeft zijn Suzuki er tussen weten te rijden, door tweede te worden in de stand van de MX2.

Over een paar weken barst het offroad-seizoen weer los. Van 7 oktober tot en met 28 december zijn er maar liefst 21 ritten waarvoor je de motor weer van stal kunt halen.
Noppennieuws zette alle ritten van komend najaar even voor je op een rij: 6 ONK enduro's (waarin je met een dagpas ook als offroad-rijder kunt starten), 11 KNMV-ritten, 4 MON-ritten en 1 rit specifiek voor quads.
Kortom: trap-an-dat-ding!

In ons vorige bericht ging het over wegmotoren met noppen; nu andersom. Offroadfietsen zonder noppen. Oftewel supermotards. Hier een fraai filmpje met ongelofelijke capriolen op dit soort motoren: {youtube}mMg6FWHnBeM{/youtube}

Scramblers zijn tegenwoordig in. Een beetje hipster heeft de laatste tijd noppenbanden op zijn motor. Fabrikanten zoals BMW en Ducati verdienen daar aardig wat geld mee, door retro-wegmotoren met noppenbanden in de showroom te zetten. 
Daar hebben wij offroaders dus mazzel mee. Ineens zijn we hartstikke hip, zonder dat we er ons best voor hoeven doen. Misschien nog wel even de baard laten groeien, en de felle kleuren van de motor wegverven. Maar dan kunnen we zo de grachtengordel in. Of naar een mondain festival ofzo. 
Wel jammer dat daar niet zoveel te crossen valt. Hoewel: als je het wat anders benaderd kun je best wel wat in de stad: https://www.youtube.com/watch?v=ABBA086Gmq0 
Maar het moet gezegd, die moderne gasten op die scramblers hebben soms wel het lef om echt offroad te gaan. Kijk dit maar eens: http://www.motorcyclistonline.com/highpipe-scrambler-motorc…

edstrijd in Frankrijk te winnen op zijn snerpende tweetakt-KTM. Hij werd in de eerste race 2de en in race twee mislukte zijn start volledig, waardoor hij van de laatste plaats moest komen. Maar dat lukte hem goed in de modder, en hij kwam tot de derde plek op de eindstreep. Waarmee hij dus de wedstrijd won! De tweetakt is dus terug. 
De Amerikaan Tristan Charboneau won race 1 en de thuisrijder Anthony Bourdon won de 2de. De Italiaan Morgan Lesiardo werd kampioen op zijn Kawa. 
Onze landgenoten Roan van de Moosdijk en René de Jong werden 13de, respectievelijk 16de in de wedstrijd. Lars van Berkel reed voor één keer mee in het EK, maar had het niet zo naar zijn zin in de modder en werd slechts 21ste in de wedstrijd. In de eindstand is Nick Kouwenberg de beste Nederlander op de 18de plaats, ondanks dat hij de laatste twee wedstrijden miste door een blessure.

 

 

 

De Shoei VFX-crosshelm is al jarenlang één van de best verkochte helmen in de offroad-wereld dankzij zijn scherpe design en zijn uitstekende veiligheidsaspecten. En met de komst van de nieuwe Shoei VFX-WR legt Shoei de lat andermaal hoger.

Het design van de nieuwe helm bleef herkenbaar, maar is op vele details aangepast. Het grootste nieuws zit echter onderhuids: Shoei ontwikkelde een compleet nieuwe binnenschaal voor de VFX-WR, genaamd de MEDS, wat staat voor Motion Energy Distribution System. De klappen worden niet langer alleen geabsorbeerd door de nieuwe binnenschaal, maar door toepassing van een tweede, iets beweegbare binnenschaal worden nu ook de rotatiekrachten op het hoofd gedempt en dit kan ernstige blessures voorkomen.

De Shoei VFX-WR wordt leverbaar in de maten XS t/m XXL; voor deze brede matenrange worden vier verschillende maten buitenschaal gebruikt, zodat de buitenschaal dus meegroeit met de helmmaat en jeugdrijders dus niet met een zware XXL-schaal rondrijden. Verder kreeg de VFX-WR alle optie’s die je van een tophelm mag verwachten zoals een zeer stevige multiply-helmschaal, uitgebreide ventilatie met 16 air-intakes en -outlets, volledig te verwijderen en te wassen 3D-binnenvoering en een verbeterd Emergency Quick Release System, waardoor de wangstukken bij een ongeval eenvoudig verwijderd kunnen worden voor het makkelijker afnemen van de helm. Bovendien is veel aandacht besteed aan het zichtveld van de rijder en kunnen er ook groot-formaat crossbrillen gebruikt worden zonder dat deze knellen.

De nieuwe Shoei VFX-WR wordt volgend voorjaar leverbaar. De Plain-uitvoering gaat € 499,- kosten, de Graphic-uitvoeringen € 649,- en de replica’s van onder meer Malcolm Stewart en Josh Grant kosten € 669,-. 

 

Afgelopen zondag was de grote finaledag van de internationale noppensport, want behalve de laatste solocross-GP en de laatste zijspancross-GP, was er ook de laatste trial-GP van 2017.
Toni Bou zegevierde daarin weer eens, tegen het decor van de Italiaanse Alpen. Voor de zoveelste keer dit jaar was het glad, wegens regen. Net als in de MXGP dus, hoewel het hier gelukkig niet zó modderig werd. In deze lastige omstandigheden wist Bou op zijnMontesa-Honda weer zijn superieure techniek tentoon te spreiden, waardoor hij beduidend minder voeten aan de grond hoefde te zetten dan tweede man Adam Raga (TRS). Bou heeft hiermee acht van de tien GP’s gewonnen dit jaar. 
De jonge teammaat van Bou, Jaime Busto (foto) werd derde in de wedstrijd en in de eindstand, uiteraard achter ‘eeuwige tweede’ Raga. Vierde in het WK werd ook weer een Spanjool: Jeroni Fajardo (Vertigo). En de eerste niet-Spanjaard is toch weer de Japanse veteraan Takahisa Fujinami (Montesa-Honda) op de vijfde plek.

Nog een paar weken geduld en dan is hij er weer! Noppennieuws 5 staat weer bol met mooie cross- en offroad-artikelen; hij is maar liefst 132 pagina's dik!
In Noppennieuws 5 testen we onder meer de compleet nieuwe Suzuki RM-Z450, de nieuwe 2018 Kawasaki KX250F, de Husqvarna TC85 en we reden exclusief met de Yamaha T7 Concept, het prototype van de nieuwe Yamaha Ténéré.
Daarnaast waren we natuurlijk bij de afsluiting van het GP-seizoen. We zagen Nancy van de Ven met de WMX-titel in zicht stranden in de modder op een Franse helling. Daar won Jeffrey Herlings zijn zesde GP van het seizoen. De tweede seizoenshelft pakte hij meer WK-punten dan wie dan ook, maar daarmee kon hij niet voorkomen dat Tony Cairoli zijn negende wereldtitel veroverde. In de MX2 bleek Pauls Jonass de KTM-traditie in stand te houden, wat de oranje brigade de tiende MX2-wereldtitel opleverde. En uiteraard waren we ook in Markelo, waar Etienne Bax met zijn Franse bakkenist Nicolas Musset wereldkampioen zijspancross werd.
Verder mooie reportages over het WK Langbaan (waar Romano Hummel doorbrak), over de Red Bull Romaniacs extreme-enduro en over de Griekse Serres Rally, waar we Wesley Pittens op de voet volgden, nu hij heeft gekozen voor een rally-carrière en in 2019 aan de start wil staan bij de Dakar rally. En wil je net zo goed leren rijden als Wesley Pittens? Dan kun je in Nederland terecht bij talloze aanbieders van trial- en offroad-cursussen. We volgden enkele trainingen en zetten de aanbieders op een rij.
In de techniek-aflevering kijken we hoe je een Nicasil-cilinder kunt redden na een vastloper of als je motor een keer zand heeft gehapt en in Mannen van Staal komt ditmaal Marc Velkeneers aan bod. De frêle Belg behoorde jarenlang tot de wereldtop, maar werd nooit wereldkampioen. “Ik had af en toe gewoon een schop onder mijn kont nodig,” zo blikt hij daar nu zelf op terug.
Noppennieuws 5 ligt vanaf 29 september in de winkel en kost €4,99. Voor 25 euro heb je al een jaarabonnement en krijg je het blad zes keer per jaar thuis in de brievenbus. Als je die deze week nog afsluit, ligt het blad op 29 september automatisch bij je in de brievenbus!.