Archief

Dit weekend is de TT in Assen, maar de crossliefhebbers kijken natuurlijk vooral uit naar de MXGP van Indonesië. En dan met name naar de rentree van Jeffrey Herlings. Is zijn gebroken sleutelbeen voldoende hersteld om weer mee te strijden voor het podium en om de rode plaat in handen te houden?

Vanwege het tijdverschil worden de wedstrijden op zondagmorgen verreden, te beginnen om 7.00 uur met de eerste manche MX2. Herlings komt zondagochtend om 8.00 uur en 11.00 uur aan de start. Kun je daarna mooi doorschakelen naar de TT van Assen en om 15.10 uur naar de Formule 1 van Oostenrijk.

Hieronder het uitzendschema van de MXGP van Indonesië:

EUROSPORT 2

Zondag 1 juli  – MX2 Race 1 – 07:00 – CET- Live

Zondag 1 juli  – MXGP Race 1 – 08:00 – CET - Live

Zondag 1 juli  – MX2 Race 2 – 10:00 – CET - Live

Zondag 1 juli  – MXGP Race 2 – 11:00– CET - Live

 

Motorsport.tv

Zondag 1 juli  – MX2 Race 1 – 07:00 – CET- Live

Zondag 1 juli  – MXGP Race 1 – 08:00 – CET - Live

Zondag 1 juli  – MX2 Race 2 – 10:00 – CET - Live

Zondag 1 juli  – MXGP Race 2 – 11:00– CET - Live

 

België PLAY SPORTS 2

Zondag 1 juli  – MXGP Race 1 – 08:00 – CET - Live

Zondag 1 juli  – MXGP Race 2 – 11:00– CET - Live

 

Nederland: NOS

Zondag 1 juli  – MXGP Race 1 – 08:00 – CET – Live Streaming

Zondag 1 juli  – MXGP Race 2 – 11:00– CET – Live Streaming

 

De Belgische Endurorijder Mathias van Hooff was dit jaar mee als helper/begeleider van een aantal Belgische en Nederlandse rijders in de Erzberg Rodeo. Hij maakte een prachtig filmpje over zijn belevenissen in Oostenrijk, dat onlangs geüpload werd op het YouTube-kanaal van Andy Truyts, waarbij hij een prachtig inkijkje geeft van het evenement. 

 

 

De Belgische arts die Jeffrey Herlings behandeld voor zijn sleutelbeenfractuur heeft de motorcrosser het groene licht gegeven voor de MXGP van Indonesië. In een interview met de NOS laat Herlings weten dat het goed met hem gaat. Op de vraag of hij in Indonesië – zoals bijna iedere wedstrijd dit seizoen – het hoogste podium zal pakken, laat Herlings weten dat dat er helaas niet in zit. 

"Winnen zal heel lastig worden. Ik heb tweeënhalve week niet gereden en de concurrentie is ijzersterk. Waarschijnlijk ga ik dus wat puntjes verliezen. Ik zal in Indonesië vooral weer moeten wennen aan de motor en zien of mijn sleutelbeen zich goed houdt", aldus Herlings tegen de NOS. Het doel in Indonesië is dan ook het puntenverschil met de nummer twee in het algemeen klassement, Antonio Cairoli, zo klein mogelijk te houden. Herlings verwacht namelijk dat de Italiaanse crosser hem in Indonesië voorbij zal streven in het klassement. Dat betekent overigens niet dat Herlings het hoofd laat hangen.

In tegendeel zelfs: "Er zijn dan nog zeven wedstrijden te rijden. Als ik uit Indonesië terugkom, hoop ik weer 100 procent te kunnen trainen. En dan wordt het een man-tegen-man-gevecht tot het eind. Er is ook geen garantie dat Cairoli alle wedstrijden zonder blessures gaat rijden. Het hele leven is een risico, vooral in deze sport, dus we gaan gewoon afwachten."

Het zal in Nederland wel geen verkooptopper worden, want hier hebben we niet zoveel met lichte machines, maar voor de harde ondergrond in het buitenland, zou de nieuwe Beta RR 200cc enduro wel eens een topper kunnen worden. Onder andere KTM en GasGas hadden vroeger ook 200cc tweetakt enduro’s in de etalage staan, maar die zijn om verschillende redenen verdwenen. Vooral die KTM was in het buitenland een geliefde motor voor niet-wedstrijdrijders. Die nieuwe Beta zou dat ook wel eens kunnen worden. Het idee is dat die het gat dicht tussen te reeds bestaande 125 en 250 tweetakt enduro’s van het Italiaanse merk, en dat die het lichte gewicht en de handelbaarheid van de 125 koppelt aan een groter, maar vooral ook handelbaar, vermogen. Dat klinkt toch als een goed idee….

In Noppennieuws 4, die op 27 juli verschijnt, kun je trouwens lezen wat Toine van Dijk zijn ervaringen op de nieuwe Beta enduro’s zijn.

Voor degenen die geen genoeg kunnen krijgen van die prachtige extreme wedstrijd op de Oostenrijkse IJzerberg: hier een onboard-film waarin de race van Pol Tarres in een half uur wordt samengevat. Polleke is het neefje van veelvoudig wereldkampioen trial Jordi Tarres, en tevens  zijn beschermeling. Hij begon met trial, en heeft het zelfs tot in het WK geschopt. Maar daar bereikte hij toch niet de top, en daarom switchte hij naar extreme enduro.

In de Erzberg Hare Scramble mocht hij op de tweede rij starten, en vandaar af maakte hij heel veel mee, zoals je in de film kunt zien (vallen, opstaan, verkeerd rijden, steen in laars, etc.), maar vooral haalt hij veel collega’s in. Je zou misschien denken dat een trialist een beetje rustig is en eerst goed kijkt voordat hij gaat. Maar Pol lijkt dat niet te doen, en overal gewoon vol bovenop te gaan. Het gemak waarmee hij anderen inhaalt en andere spoortjes pakt is echt opmerkelijk.

Ook leuk is dat je in deze video de moeilijke stukken in het bos goed meemaakt, terwijl je die anders meestal niet in beeld krijgt.

https://www.youtube.com/watch?v=