Archief

De Amerikaan Ty Tremaine deed twee weken geleden in de Erzberg Rodeo mee op de elektrische Alta Redshift uit Californië. De motor bleek snel zat om zich te kwalificeren bij de beste 50 (van de 3000!) En in de hoofdrace op zondag deed hij het ook prima. Na een paar checkpoints lag hij op de 17de plaats, en dat was beter dan bijna iedereen had verwacht. Minder onverwacht was dat de batterij niet heel ver mee ging: Ty stond helaas zonder stroom voordat hij bij de wissel kon komen bij checkpoint 10 (‘Machine’). Deze poging ‘ to make America great again’ (althans qua motorindustrie) strandde hier.

Zo’n elektro heeft dus nog niet genoeg in huis om echt mee te kunnen doen als de race langer is dan ongeveer drie kwartier. Maar het is wel duidelijk dat ze steeds beter worden. Ty vertelde na zijn prikloze stranding dat hij vooral veel voordeel had van de ‘hillbrake’ (de elektronische handrem) waardoor hij nergens hoefde terugzakken als hij op een steile klim stil kwam te staan. We zijn benieuwd hoever hij volgend jaar komt.  

Onlangs werd de nieuwe Yamaha YZ250F gepresenteerd. Deze volgt de belangrijkste veranderingen die de 450 vorig jaar al onderging. Belangrijkste verschil met de oude 250 is dat hij een elektrische starter krijgt. Dat is fijn, want dat scheelt een hoop getrap. De cilinder van de nieuwe staat ietsje meer rechtop dan de oude. Ook krijgt de 250 de Power Tuner app met aanpasbare mapping. Hiermee kun je makkelijk via je smartphone het vermogensprofiel aanpassen op je voorkeuren en op verschillende circuits. Een compleet nieuw frame moet de wendbaarheid van de motor vergroten, en aangepaste vering de controle en het comfort.

De nieuwe YZ250F komt in de winkel te staan voor een bedrag vanaf € 8.799,00.

In de komende Noppennieuws (nr.4/2018), die op 27 juli verschijnt, kun je een testverslag lezen van de Yamaha 2019 crossers.

Na zijn ongelukkige val tijdens een training in Berghem laat Jeffrey Herlings op zijn Instagram account weten dat het herstel van zijn gebroken sleutelbeen goed verloopt en dat hij volgend weekend weer op de motor wil zitten. Hij mist dus weliswaar de MXGP in Ottobiano, maar zal er in principe op 1 juli tijdens de GP van Indonesië weer bij zijn! Noppennieuws wenst hem met heel motocross-minnend Nederland een voorspoedig herstel!

https://nos.nl/artikel/2236368-herlings-breekt-sleutelbeen-tijdens-training.html 

Kawasaki komt voor 2019 met een compleet nieuwe KX450. De motor, die naar eigen zeggen ontworpen is om de concurrentie in de felbevochten MX1 klasse een stap voor te blijven, zit boordevol nieuwe features als een oliegevulde voorvork, elektrische start en hydraulische koppeling. In Noppennieuws 4 lees je een uitgebreid verslag over de motor van testrijder Toine van Dijk die deze week in Zweden is om de KX450 te testen.

Sterker
De nieuwe viertakt krachtbron van de KX450 is maar liefst 3.4 pk sterker geworden, terwijl de koppelcurve vlakker is gemaakt voor een soepelere vermogensafgifte. Dankzij de nieuwe compacte klepbediening zijn de kleppen groter geworden konden er nog steilere nokkenassen geplaatst worden. Ook het inlaatkanaal is verbeterd voor een nog betere airflow.

De KX450 is daarnaast de eerste Kawa-KX met een elektrische start en hydraulische koppeling. Die laatste is niet alleen lichter te bedienen, maar geeft ook een directer en constanter gevoel onder alle omstandigheden. Het frame van de KX450 werd verder verbeterd voor nog meer stijfheid, dit is mede mogelijk doordat het motorblok nu ook een dragend deel van de constructie is geworden. Ook de achterbrug werd vernieuwd voor een betere balans, meer stijfheid en meer tractie.

De nieuwe elementen brengen natuurlijk wel een gewichtstoename met zich mee. Kawasaki heeft dit echter weten te beperken tot 1,3 kilogram. 

Aanpassingen
Om het grotere vermogen van het blok optimaal te kunnen benutten heeft Kawasaki de tractie van zowel het voor- als het achterwiel verbeterd. Aan de voorzijde door een grotere wielas, aan de achterzijde door schokdemper en het linksysteem aan te passen. De nieuwe oliegevulde voorvork heeft een diameter van 49 mm voor meer stijfheid. De binnenpoten zijn eveneens extra groot uitgevoerd voor een soepele werking en betere demping. De achterremschijf werd vergroot naar 250mm, waardoor deze goed samenwerkt met de 270 mm remschijf aan de voorzijde. Een nieuwe voorremcilinder zorgt voor meer controle en betere remprestaties.

Net als de Kawasaki fabrieksrijders heeft de KX450 Launch Control Mode voor optimale grip tijdens de start. Daarnaast levert Kawasaki stekkers mee waarmee snel en makkelijk gewisseld kan worden tussen een van de drie ECU mappings (standaard, harde baan, zandbaan). Het stuur is in vier standen verstelbaar en de voetsteunen in twee. Daarmee is de KX450 op iedere lichaamsbouw en persoonlijke voorkeuren in te stellen. 

De 2019 Kawasaki KX450 staat al vanaf juli 2018 in de showroom, de prijs wordt binnenkort bekend gemaakt. 

Het blijft Marvin Vanluchene en Ben van den Bogaart voor de wind gaan. Weinigen zullen voorafgaand aan dit zijspan-seizoen hebben verwacht dat die twee de hele tijd de stand zouden aanvoeren, laat staan met zo’n voorsprong. En die voorsprong werd nog verder uitgebouwd in Letland. Weliswaar wisten Etienne Bax en Kaspers Stupelis (foto) de eerste manche te winnen, na eerder blessureleed, maar na een matige start in de tweede race kwamen zij niet verder dan tot acht seconden achter Vanluchene. Die pakte daarmee de GP-winst (met evenveel punten als Bax), en staat nu 39 punten voor op Koen Hermans en Nicolas Musset in de tussenstand na zes GP’s. Bax is nu opgeklommen van de zesde naar de derde plaats in de stand.

Hermans en Musset werden derde in de GP. Daniël Willemsen en Robbie Bax waren er ook weer bij in Letland, hersteld van de fikse blessures na een auto-ongeluk. Ze werden 11de en 7de en staan vierde in de stand.  

Volgend weekend is de volgende GP in Estland.

Zie hier de samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=C5rbav_6Vxw