Archief

Op het journaal kon je gisteren de koning en de koningin in actie zien als vrijwilligers in Pijnacker, ter gelegenheid van de actie NL-doet. Hele goede actie, die we van harte steunen. Maar hier willen we nu even de aandacht richten op alle vrijwilligers in de motorsport. Zonder hen zijn er helemaal geen motorsport-evenementen mogelijk, dus we moeten hen heel erg dankbaar zijn. 
Neem bijvoorbeeld die vrijwilligers van de MC Nunspeet die de afgelopen maanden bij de vier wedstrijden van de trial-Wintercup steeds een hele dag hebben staan blauwbekken bij de acht non-stops. De omstandigheden waren echt winters, maar zij bleven trouw op hun post. En daardoor konden een hoop andere mensen lekker rijden (en stilstaan, want het is wel trial he).
Daarom, aan hen en alle andere motorsport-vrijwilligers: ONTZETTEND BEDANKT!!!

In de vierde ronde voor het WK Superenduro lag er weer een bijzonder lastige baan in de Arena van Bibao (Spanje). Vooral een rots-tuin met grote keien in een scherpe bocht bleek ene moeilijk obstakel te zijn. En als het zo lastig is, worden er natuurlijk veel foutjes gemaakt. In de eerste manche van de finale deed Cody Webb, die leider in de tussenstand is, dat het minst en hij won die dus, voor zijn KTM-teammaten Taddy Blazusiak en Jonny Walker. In race 2 zagen we de zelfde uitslag, en daardoor stond Webb er uitstekend voor. Maar in race 3 gooide hij het allemaal weg, door slecht te starten, maar liefst drie keer te vallen en pas als achtste over de streep te komen. Blazusiak bleef wel overeind en won die derde finale, en daarmee ook de wedstrijd, voor Walker en Webb. Die laatste gaf achteraf toe dat hij paniekte nadat hij de eerste keer was gevallen (in de boomstam-matrix) en toen te wild ging rijden. 
Met nog 1 wedstrijd te gaan (31 maart in Zweden) leidt Webb (202 pt.) voor Blazusiak (185) en Billy Bolt (169).
Zie hier de spectaculaire beelden: https://www.youtube.com/watch?v=e4_Ryvf-dnI

Een tijdje geleden hadden we een aardig filmpje van een Harley Davidson chopper die het op de crossbaan probeerde (dachten we, maar een oplettende kijker wees ons erop dat het een Japanse HD-imitatie was). 
Maar nu komt het bericht uit de Nieuwe Wereld dat Harley gaat samenwerken met Alta Motors, de producent van de eerste succesvolle elektro-crosser, de Alta Redshift. En wel om een echte Harley-achtige cruiser te maken, maar dan met een stekker in plaats van een tankdop: de LiveWire. Dus Harley heeft nog geen plannen voor een noppenfiets, hoor. Hoewel dat idee toch niet helemaal absurd is: er is namelijk al een crosser door HD gemaakt. Dat begon in 1975. HD was eigenaar van het mythische Italiaanse merk Aermacchi, dat tweetakten voor HD bouwde. In dat jaar wonnen twee bekende Amerikaanse offroad-racers, Bruce Ogilvie en Larry Roeseler op een speciaal gebouwde tweetakt-HD de SCORE Baja 500. Dat bracht de fabriek op het idee dat het wel een goed idee zou zijn om een echte crosser te bouwen. En dat deden ze. In 1978 kwam hij op de markt: de Harley-Davidson MX250. Bijgaand zie je er een fraai plaatje van. Maar het werd geen succes, en er werden er maar een paar van verkocht. Niet veel later verkocht HD zijn dochter Aermacchi (dat wederop zou staan als Cagiva), om nooit meer over offroads na te denken.
Rond 2007 zou de HD-dochter uit die tijd, Buell, nog wel even naar de offroad-markt lonken, met de Blast een-cilinder viertakt, maar dat werd niets.

Ash Greedy is een 26-jarige vrachtwagenchauffeur uit Wales. Een joviale vent. Maar niet als hij op zijn crosser zit, want dan wordt het beest in hem wakker. Hij rijdt mee in de Britse Arenacross-series en is daar een publieksfavoriet wegens het onzachtzinnige spektakel dat hij maakt. Vooral in de 1 tegen1-series die ze bij de Arenacross verrijden, geeft hij alles, en lijkt hij meer oog voor zijn tegenstander te hebben dan voor de baan…
Zie hier een compilatie van spectaculaire beelden uit 2017-2018:

In Atlanta was er het tweede van de in totaal drie ‘triple-crown’ supercross-events. In deze wedstrijden moeten zowel de 450’s als de 250’s drie finales rijden in plaats van één.
In de eerste finale van de 450’s reed Christian Craig de eerste paar ronden op kop. Zeer verrassend want hij is de jonge invaller voor de geblesseerde Honda-fabrieksrijders Roczen en Seely (normaal rijdt hij in de 250west-serie). Na een paar ronden kwamen Craig, Brayton, Anderson, Baggett, Tomac en Musquin bijna wiel aan wiel te rijden en vonden er snel veel positiewisselingen plaats. Tomac leek zelfs Anderson bewust te rammen, maar beiden bleven overeind. Uiteindelijk won Justin Brayton zijn eerste main-event race ooit (na 129 wedstrijden), voor de leider in het kampioenschap Jason Anderson en Blake Baggett. In race twee had Anderson eindelijk eens een goede start, en reed vervolgens naar de overwinning, hoewel de verrassend sterke Cooper Webb op het einde nog heel dichtbij kwam. 
De derde race moest de beslissing brengen. Anderson stond er al heel goed voor, en lag al spoedig derde, achter Craig (weer heel goed gestart) en Musquin. Hij kon zich nog veroorloven om ingehaald te worden door Tomac en Webb, om toch de wedstrijd te winnen (2/1/4). Musquin won de derde finale en werd tweede totaal (4/5/1) voor Tomac (5/3/2). Dit is Andersons vierde overwinning dit jaar, en hiermee bouwt hij zijn voorsprong in de stand verder uit naar 42 punten, voor Musquin die weer 15 punten voor Baggett staat. 
Gelegenheidsrijder Justin Hill, die het in de vorige wedstrijd zo opvallend goed deed, had een slechte avond en viel in de tweede race hard, waarbij hij een teen brak. Zie hier de samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=CzCsYAy9Www 
Bij de 250’s-East kreeg tussenstand-leider Zach Osborne in de eerste finale de overwinning in de schoot geworpen, toen Martin Davalos in leidende positie viel en veel plaatsen moest prijsgeven. In de tweede race leidde Austin Forkner (foto) van start tot finish, maar hij werd zwaar bedreigd door Osborne, die echter viel toen hij naar de leiding wilde doorstoten en Forkner daarbij raakte toen die tijdens een lange sprong naar binnen kwam. Maar even later werd Forkner alsnog ingehaald, maar toen door zijn teammaat Davalos, die dus de winst pakte. Iets verder naar achter ging het heel erg mis op een triple-sprong voor Ferrandis, die in race 1 nog heel goed als tweede was gefinisht, toen hij bij de aanzet de afzetting raakte. Hij kwam hard neer, en het was een wonder dat hij lopend de arena verliet. Hij liep hierbij een gebroken arm, gebroken tanden en mogelijk ook een gebroken kaak op. Zie hier de beelden: https://www.youtube.com/watch?v=7cBVZXQQlNE 
De laatste race werd sensationeel. Davalos zat er gelijk weer goed bij, in tweede positie achter Martin, terwijl Osborne slecht startte en bovendien er vanaf viel, zodat hij bijna helemaal achterin moest beginnen. Davalos lag toen in winnende positie voor de over-all. Maar even later ging hij er voorover af op de whoops, en kon hij het podium wel op zijn buik schrijven. Op dat moment lag de constant presterende Jordon Smith aan de leiding voor de totaal overwinning. Maar hij viel van zijn fiets toen Hampshire zijn spoor binnendoor afsneed. Hierdoor kwam de naar plek 5 opgeklommen Osborne toch weer op kop in het klassement. Maar een stukje voor hem haalde Forkner in de laatste ronde nog Hampshire in, en daarmee pakte hij de totaal overwinning! (4/2/3) Osborne werd tweede (1/3/5) en Smith derde (3/4/6). 
In het kampioenschap staat Osborne twee puntjes voor Forkner, met RJ Hampshire 11 punten daarachter.
Zie hier de highlights: https://www.youtube.com/watch…