Archief

De Amerikaanse supercross is zaterdagavond weer begonnen. De eerste wedstrijd is traditiegetrouw in Anaheim in het crossgekke California. Vanaf nu tot 6 mei vrijwel elke zaterdag een wedstrijd; 16 in totaal. Het belooft weer een mooi seizoen te worden. De eerste race was al mooi, en dramatisch. 
In de main event bij de 450’s pakte Eli Tomac kopstart en bouwde op zijn Kawasaki een mooie voorsprong uit van 5 seconden op de verrassende Justin Barcia op Yamaha. Barcia leek lange tijd de verliezer te zijn op de transfermarkt, omdat hij na tegenvallende prestaties niet kon blijven bij JGR-Suzuki en hij geen nieuw team kon vinden. Maar Monster-Yamaha had op het laatst een vervanger nodig van de geblesseerde Davi Millsaps, en daar was de teamloze Barcia geknipt voor. En na 7 van de 20 minuten reed hij ineens op kop. Want Tomac viel na een klein foutje. Marvin Musquin startte als negende, maar was opgeklommen naar de derde plaats. En doordat Tomac veel tijd verspeelde kreeg hij de tweede plaats cadeau. Tomac verspeelde zelfs nog veel meer tijd, omdat hij moest stoppen wegens, jawel, een afzakkende broek. Het kostte hem veel tijd om die weer vast te maken, en na een paar ronden als laatste te hebben rondgereden gooide hij de handdoek in de ring, wegens een pijnlijke schouder. From hero to zero dus. 
Aan de kop van het veld wist eerst Musquin, en even later ook Jason Anderson, Barcia in te halen, en zo reden ze naar het podium. Ken Roczen was na de start 14de, maar hij was snel en klom op naar de vierde plaats. Hij is nog niet helemaal de oude, na zijn zware armblessure van vorig jaar, maar laat toch zeker zien dat hij heel goed kan rijden. 
Bijzondere finishers waren ook Jeremy Martin op Honda, die na een heel goede start 11de werd als gelegenheidsdeelnemer: hij doet alleen ene paar wedstrijden mee, want over een paar weken richt hij zich weer helemaal op het 250-east-kampieonschap. Ex-kampioen Chad Reed werd op een privé-Huskie 15de, na slechts een paar uur trainingstijd te hebben gehad op de motor wegens een enkeloperatie. 
Kijk hier de samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=MJ_Yu00LQiY of hier de hele main event: https://www.dailymotion.com/video/x6cr27z 
De finale van de 250-west serie werd een machtsvertoning van Shane McElrath, die op zijn KTM van begin tot eind de wedstrijd leidde. Precies zoals hij vorig jaar ook al deed. Aaron Plessinger (Yamaha) en Adam Cianciarulo (Kawa) zaten daar een stuk achter. De kampioen van vorig jaar, Justin Hill, is in deze klasse een van de weinigen die een transfer heeft gemaakt, van Pro Circuit Kawasaki naar JGR-Suzuki. Hij lijkt daar nog niet sneller van te zijn geworden, want hij werd slechts zevende. Vlak daarachter finishte de rookie Chase Sexton, die indruk maakte op zijn Honda. 
Als je de hele finale wilt zien: https://www.dailymotion.com/video/x6cr0gg De samenvatting zie je hier: https://www.youtube.com/watch?v=vGt8qOL1xPY

Weinig nieuws voor de tweetaktliefhebber de laatste tijd. Dat hopen we goed te maken met dit mooie plaatje om van te genieten.

De belangrijkste en waarschijnlijk ook de zwaarste rally ter wereld start morgen weer. Een hele hoop kerels doen daar aan mee, die zullen laten zien hoe sterk ze zijn. Maar daar richten we ons nu even niet op. 
Al jarenlang is er een Spaanse dame op een motor die een heleboel mannen achter zich laat in de Dakar. Zij is vast niet sterker dan die kerels, maar is misschien wel taaier en kan beter rijden dan veel van hen. Ook morgen start ze weer op haar fabrieks-KTM. Bij deze een filmpje waarin je Laia Sanz een beetje kunt leren kennen. 
https://www.facebook.com/RedBullMotorsports/videos/1598121516917396/

Overigens kunnen we het niet laten om hier ook eventjes te melden dat onze eigen Mirjam Pol ook weer meedoet. Van Sanz zal ze normaalgesproken niet snel winnen, maar we wensen haar alle succes toe!
Zie hier haar laatste voorbereidingen in Lima: https://www.facebook.com/PolMirjam/videos/555353638140406/

Rijd lekker een stukkie mee met Taylor Robert op dit heerlijke circuit. Waarom hebben we dit soort banen hier niet? 

Mooie beelden van motoren in een echt rally-avontuur. Met kaart en kompas door de woestijn. Veel Yamaha XT500’s en Honda XLS250’s. Hier kun je ook zien hoe BMW werd gestimuleerd tot het idee voor de R80G/S. Fenouil reed lange tijd op een tweede plek met een R80, met een reserve kleppendeksel achterop gebonden. In dit filmpje zie je op het einde ook nog net waarom hij de finish niet haalde.