Archief

Na de toch wel onverwachte winst van Kevin Strijbos in de MXGP van Lommel op 31 juli, heeft Team Suzuki World MXGP een video online gezet om het te vieren. Ook de dubbele manchewinst van Bas Vaessen in het EMX250 en de twee tweede plaatsen van Jeremy Seewer in de MX2 worden hier even in het zonnetje gezet.

De video toont ook mooi het opvallende 1992-retro-design van de motoren en kleding van het team, dat speciaal voor deze ene GP werd gemaakt, onder de strijdkreet Bringing back the yellow magic.

Zie:  https://www.youtube.com/watch?v=drAvRfYpuL4&feature=youtu.be

Roan van de Moosdijk reed briljant in Rusland afgelopen weekend. Hij domineerde de trainingen en reed naar een eerste en een tweede plaats. Maar de Belg Jago Geerts deed het toch net iets beter door tweede en eerste te worden. Evenveel punten, maar door een beter resultaat in de tweede race werd Geerts wereldkampioen 125cc.

De 12-jarige Kay Karssemakers was ook in Rusland: hij pakte kopstart in de eerste manche van de 85cc en werd tiende. In de tweede manche werd hij 14de. Rene Hofer uit Oostenrijk werd kampioen door twee keer te winnen. 

Zie voor meer info en uitslagen:  http://www.mxgp.com/news/gold-geerts-hofer-vorobyov-fim-junior-motocross-world-championship

In Eenrum wordt zondag 21 augustus de Grand Prix om het Wereldkampioenschap Langbaan Solo verreden. Het is de tweede GP in de serie van vijf en nadat het Nederlandse grasbaanteam onlangs wereldkampioen geworden in teamverband in het Tsjechische Mariënbad, mogen de toppers nu individueel de strijd aan gaan op de 625 meter lange ‘droombaan’ in Eenrum.

Uiteraard komen alle baansprttoppers aan de start in Eenrum, zodat het zondag 21 augustus een spannende strijd beloofd te worden. Natuurlijk zal de huidige Wereldkampioen Jannick de Jong aan de start staan. Onze landgenoot kende in 2015 een zeer succesvol seizoen: hij werd wederom Nederlands én Europees kampioen Grasbaan Solo. Ook is Theo Pijper aanwezig; hij haalde een achtste plek tijdens de eerste Grand Prix  in het Duitse Mühldorf. Dirk Fabriek uit Stadskanaal ontving de wildcard kan zich alvast opmaken voor een spectaculair race middag in Eenrum. Romano Hummel en Henry van der Steen staan eerste en tweede reserve ingeschreven voor de Grand Prix van Eenrum.

De wedstrijden worden verreden op de supersnelle, 625 meter lange Eenrumer grasbaan-ovaal, die uitermate geschikt is voor races op wereldniveau. De 15 beste grasbaancoureurs van de wereld staan garant voor hoge snelheden, spectaculaire inhaalacties en close racing. Daarnaast zullen de zijspannen en de ST1 het programma van de zondag compleet maken. Op zaterdag voorafgaand worden er al wedstrijden verreden om het ONK jeugd & nationalen, plus de EK-wedstrijd voor veteranen in de European Veteran Longtrack Series.

Kijk voor meer informatie op www.mceenrum.nl

 

Honda heeft de eerste foto’s en informatie vrijgegeven van de compleet nieuwe 2017 CRF450. De machine kreeg een geheel nieuw rijwielgedeelte en een flink ge-update krachtbron. Naar verluidt komt de motor gewoon met een kickstarter, maar wordt een e-start optioneel leverbaar. Bijzonder is verder dat Honda weer is afgestapt van de luchtvoorvork, want de 017-CRF450R heeft een 49 mm Showa SFF gekregen met een stalen veer in een vorkpoot.

En goed nieuws voor de endurorijders, want deze geheel nieuwe 450 wordt ook in endurotrim leverbaar als CRF450X! De 2017 CRF250R, die voor 2016 nog volledig herzien werd, blijft voor 2017 technisch in grote lijnen ongewijzigd.

Hoewel de informatie op dit moment nog karig is, spreekt Honda voor de CRF450R over een vermogenstoename van 11% en een met 5% verbeterde acceleratie, vergeleken met het 2016-model. Het frame werd geheel vernieuwd en kreeg een geheel nieuwe geometrie, kortere wielbasis en lager zwaartepunt. Voor de nieuwe machine is volop geprofiteerd van de ervaringen van het GP- en AMA-fabrieksteam. De compressie steeg van 1 op 12,5 naar 1 op 13,5. De Unicam-cilinderkop werd geheel herzien en de lift van de grotere kleppen werd ook vergroot. Boring en slag bleven met 96 x 62,1 mm wel gelijk. Bijzonder is de toepassing van een lichtgewicht titanium 6,3 liter benzinetank.

Verder kreeg de machine op de linkerstuurhelft een nieuwe module waarin de stopknop, EFI-controlelampje en mappingschakelaar met LED zijn ondergebracht.