Test: vier 300cc tweetakt-enduro’s getest

Het gros van de enduromotoren komt nog steeds uit Oostenrijk en is oranje, wit of rood, want wat de boer niet kent… Toch zien we de laatste tijd steeds meer andere merken in de ONK enduro’s en in offroad-ritten. Motoren van kleinere specialistische merken als Beta en Fantic uit Italië, Rieju uit Spanje en Sherco uit Frankrijk. In Noppennieuws 2 die vrijdag 4 april verschijnt voelden we vier 300 cc-tweetakten van deze merken aan de tand, waarbij vaste testrijder Toine van Dijk werd geassisteerd door Mike Bokslag, Tommie Jochems en Ties Bennink.
Ties Bennink was er dus wel, maar liep helaas wel op krukken. Hij zou ook fungeren als testrijder nadat hij de tweedaagse-openingswedstrijd van het ONK enduro zo grandioos won en ook in Holten weer stoer aan de leiding ging, tot er dus plotseling een boom overstak en hij moest opgeven met een geblesseerde knie. Maar met de beide jonge toprijders Mike Bokslag en Tommie Jochems moest onze vaste testrijder Toine van Dijk ook stevig aan de bak toen we met de ereste twee ONK enduro’s net achter de rug half maart op de prachtige motorsportaccommodatie in Heerde stonden met de Beta RR X-PRO 2T 300, de Fantic XE300, de Rieju MR300 Racing en de Sherco 300SE Factory.
In Noppennieuws 2 de uitgebreide test met mooie foto’s van Guus van Goethem. Hoewel de motoren in de basis natuurlijk enorm veel overeenkomsten hebben, blijken ze qua karakter ook flink te verschillen. Opmerkelijk was bijvoorbeeld dat de goedkoopste machine van het viertal, de Rieju, over de beste remmen en beste vering beschikte, al moest hij motorisch – als het op de laatste pk’s aankwam – zijn meerdere erkennen in de andere drie. Bijvoorbeeld in de Fantic: het nieuwe Italiaanse motorblok is enorm sterk en zit vol elektronica. Daardoor zijn de twee motormappings ook echt totaal verschillend, en heb je bovendien in beide mappings ook nog een in tien standen instelbare tractioncontrol. Ook de Sherco levert een pittig vermogen, en deze machine viel vooral op door zijn messcherpe stuurgedrag. De motor voelt laag van voren en hoog van achteren, en draait af om een paaltje. Het motorblok van de Beta is de beste mix van soepelheid en topprestaties. Je hoort gewoon aan het uitlaatgeluid dat de Beta graag hard vooruit wil en meters maakt, maar de zachte standaard-vering en de banden met wat minder grip in het zand zijn voor Nederlandse omstandigheden weer wat minder ideaal. Lees de complete test met uitgebreide commentaren van de drie testrijders in Noppennieuws 2 van 3 april 2025.











































