Grootste offroad-magazine van NL Grootste offroad-magazine van Nederland
Blijf up-to-date op motorsport gebied Blijf altijd up-to-date op gebied van motorsport
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland en België

Motornieuws 2026: nieuwe Beta crossers

Beta is de laatste jaren steeds actiever in de motocross, en begint ook in de MXGP’s een woordje mee te spreken. Voor 2026 brengen ze een compleet nieuwe RX-crosslijn uit, bestaande uit de RX250 en RX350 tweetakten en de RX450 viertakt.
Nieuw is dus een 350-tweetakt-crosser, die de huidige 300 vervangt, terwijl de nieuwe 450 sterk lijkt op de machine die actief is in het MXGP-wereldkampioenschap en sinds 2024 ook in de Amerikaanse AMA Supercross.

Het modeljaar 2026 van de RX450 is flink geüpdate met onder meer flink verbeterde prestaties (het vermogen is volgens Beta bijna gelijk is aan dat van de MXGP- fabrieksmotoren), terwijl het kenmerkende rijgemak in tact is gebleven. Bij de ontwikkeling van de nieuwe 450 lag de focus op het bieden van aanzienlijk betere prestaties, met een sterker koppel onder alle omstandigheden. Dit werd bereikt door een nieuwe cilinderkop met hogere zuiger, een nieuw inlaatspruitstuk en een aangepaste uitlaat. De nieuwe cilinderkop is ontwikkeld met behulp van
CFD-analyse en vele flowbench-testen om de luchtcirculatie in de motor te verbeteren. Het nieuwe aanzuigkanaal is wat langer om een verbeterde afstemming van de drukgolven te krijgen, en daarmee een verbeterde cilindervulling. De nieuwe zuiger kreeg ook een speciale coating om wrijving te verminderen en de prestaties te verbeteren. Ook kreeg het blok een nieuw ontworpen balansas om trillingen te reduceren, en daarmee de vermoeidheid van de rijder te verminderen. Aan de uitlaatkant werd samen met HGS gezocht naar een grotere doorstroming voor meer vermogen, terwijl het geluidsniveau juist is beperkt, in overeenstemming met de nieuwste reglementen. Daarbij zijn ook de mappings aangepast om beter aan te sluiten bij de nieuwe motorconfiguratie.
De RX 350 2Str heeft het ambitieuze doel om de voordelen van een tweetakt te combineren met een vermogen dat vergelijkbaar is met dat van een viertakt: vol en lineair bij elk toerental, krachtig en toch altijd beheersbaar. Dat Beat naast hun 450 dus nu deze 350 uitbrengt is ook vanwege het gebruiksgemak, de eenvoudige techniek en dito onderhoud, waardoor ze perfecte bondgenoten zijn voor recreatief gebruik van de motor, waarbij rijders kunnen vertrouwen op het bewezen vermogen van de motor. De nieuwe 350-crosser levert veel bruikbaar vermogen en is toch goedkoop in onderhoud en wordt leverbaar naast de competitieve RX250 tweetakt. Deze laatste biedt MX2-rijders een hoogwaardig platform, zodat er nu dus een Beta tweetaktcrosser is voor zowel de MX1- als de MX2-klasse. Beide tweetaktblokken zijn volledig nieuwe, speciaal ontwikkelde motoren. De RX350 is ontworpen om een zo lineair mogelijke vermogensafgifte te krijgen, terwijl de RX250 juist is gebouwd voor explosieve prestaties. Een opvallend verschil zien we in de cilinderkop: de 350 kreeg een dubbele bougie, terwijl de 250 nog steeds vertrouwt op een enkele bougie. De 250 is ook een hoogtoerige motor, terwijl de 350 een groter koppel en een ‘ronder vermogen’ levert, wat het gebruiksgemak voor recreatief gebruik bij lagere snelheden verbetert. Ook cilinders, zuigers en powervalves van beide modellen verschillen. De powervalve-bediening en-veren zijn anders. Ook hebben de beide tweetakten een andere krukas met een verschillende slag. De 250 heeft een slag van 72 mm, de 350 73,6 mm. De boring is respectievelijk 66,4 mm (250) en 78 mm (350). De carters en versnellingsbakken van de tweetakten werden ook volledig vernieuwd, wel is de eindoverbrenging op de 250 en 350 verschillend, met een drie tanden kleiner achtertandwiel op de 350.
Voor de hele RX-reeks, dus ook de 450-viertakt, geldt dat de framegeometrie ongewijzigd is gebleven, maar het frame is wel sterker geworden door een ingegoten verstevigingstuk rond de balhoofdbuis. Dit verhoogt de stijfheid. De machines kregen verder een aluminium subframe met kunststof filterkast. De toegang tot het filter blijft
aan de linkerkant van de motorfiets; het filter blijft uiterst eenvoudig en intuïtief – zonder gereedschap – bereikbaar. Het zadel is ook zonder gereedschap, met een drukknop, te verwijderen. De 48mm-Kayaba-voorvork en monoschokdemper zijn afgesteld op de nieuwe modellen, met de nadruk op rijeigenschappen en stabiliteit bij hogere snelheden. De resulterende afstelling moet elke rijder, van amateur tot professional, vertrouwen geven. De remmerij wordt verzorgd door Nissin, met een zwevende remklauw en 260 mm Galfer-remschijf voor en een 240 mm schijf achter.
Het stuur is gemonteerd met de Xtrig Flexfit-stuurklemmen voor een comfortabele grip en minder trillingen.
Qua elektronica zorgt een lithiumbatterij voor het starten. Alle RX-modellen zijn uitgerust met twee specifieke motormappings (wet en dry), terwijl de 450-viertakt ook een tractioncontreol met vier standen heeft.
De nieuwe Beta crossers worden al op korte termijn leverbaar; in Noppennieuws 4 van 25 juli staat de eerste test te lezen.

Gepubliceerd op
Word abonneevoor maar €34,95 per jaar