Motornieuws 2026: nieuwe Yamaha YZ125 en YZ450F

Yamaha’s vlaggenschip in de motocross, de YZ450F is voor 2026 grondig herzien met een nieuw motorblok, frame en vering. Daarnaast is de YZ125 aangepakt: die kreeg voor komend modeljaar een nieuw ontworpen inlaatsysteem en verbeterde carburatie voor een soepelere en consistentere vermogensafgifte, gasrespons en acceleratie bij het uitkomen van bochten. Verder kreeg het hele Yamaha Off Road Competition assortiment nieuwe kleuren en graphics. Uiteraard zijn de Yamaha crossers verkrijgbaar in het vertrouwde blauw, daarnaast voegt Yamaha vier speciale 70th Anniversary modellen toe met een klassieke witte kleurstelling.
Voor 2026 heeft Yamaha de prestaties en het rijgedrag van vlaggenschip YZ450F verder verbeterd. De Yamaha-technici hebben hard gewerkt de machine nog beter te maken en hij kreeg daarom een nieuw motorblok, frame en achtervering, en een heleboel verbeteringen op andere gebieden. Bij het blok is het inlaatsysteem opnieuw ontworpen voor meer gebruiksgemak met een meer lineaire gasrespons en verbeterde controle in het lage tot middelhoge toerengebied. Vorm van de inlaatpoort is veranderd om een sterkere werveling van aangezogen inlaatlucht in de verbrandingskamer te creëren voor een hogere verbrandingsefficiëntie in het lage tot middelhoge toerengebied, terwijl het vermogen op hogere toeren behouden blijft. Het koppel is ook verbeterd voor een beter rijgevoel. Deze veranderingen verbeteren de betrouwbaarheid van het blok en verminderen de belasting voor de rijder. De nieuwe machine behoudt de belangrijkste kenmerken zoals de unieke omgekeerde cilinderkop-layout, titanium inlaatkleppen van 39 mm, gesmede aluminium zuiger, glijlagers op de krukas en een drysump-smeersysteem.
De uitlaat is stiller gemaakt met een centrale resonator en het luchtfilter heeft nu ook een resonator en inlaatkanaal om het geluid te verminderen. De uitlaatdemper zit nu ook iets lager om meer ruimte te creëren om de motor makkelijker bij het achterspatbord op te kunnen pakken.
Een van de nieuwe functies die een echt verschil maken is de nieuwe hydraulische koppeling, waarmee het aangrijppunt constant blijft en het aangrijppunt beter te voelen. De hendel gaat licht, met een soepelere dosering. Verdere wijzigingen aan de koppeling zorgen voor stabielere prestaties.
In het nieuwe 2026-frame zijn de structuur en de dikte van de downtubes nieuw ontworpen en zijn asymmetrische motorsteunen toegepast om de stijfheid aan te passen. Dit resulteert in een rustiger en stabiel gevoel aan de voorkant, evenals een betere balans, contactgevoel en betere stabiliteit in spoorvorming en op remknippen.
Om aan te sluiten bij de eigenschappen van het nieuwe frame is ook de afstelling van de voor- en achtervering aangepast, met een verbeterde demping door onder meer een grotere zuiger in de schokdemper. Nieuw is ook de met de hand te verdraaien stelschroef voor de ingaande demping en een nieuw, stroef buddyseat.
Ook het 2026-model is met de Yamaha Power Tuner-app op de telefoon te koppelen. Nieuw is dat dit nu ook een anti-diefstal-functie heeft: indien gewenst kan de motor pas gestart nadat de ECU is vrijgegeven via een wachtwoord.
De nieuwste versie van de YZ125 krijgt een nieuw ontwerp van het inlaatsysteem en geoptimaliseerde carburatie en ontstekingstijdstip voor een consistentere en meer lineaire vermogensafgifte, uitstekende gasrespons en soepeler uitkomen van bochten.
Voor een optimale brandstofvoorziening over het hele toerenbereik is de carburatie aangepast, net als het ontstekingstijdstip voor een optimale verbranding bij alle standen van het gashendel. Hierdoor reageert het motorblok over het hele toerenbereik meer lineair op de input van de berijder. De inlaat van het luchtfilter is ook vergroot voor een soepele luchtdoorstroming en consistente prestaties.
Meer info: www.yamaha-motor.nl









































