Motornieuws: elektrische KTM Freeride

Tien jaar na de eerste elektrische Freeride, komt KTM nu met een volledig vernieuwde Freeride E uit. Er is veel aandacht besteed aan een nieuwe elektrische aandrijflijn met een nominaal vermogen van 11 kW, een piekvermogen van 19,2 kW en een koppel van meer dan 37 Nm. Dat is goed voor een topsnelheid van 95 km/uur.
De nieuwe elektrische Freeride heeft drie rijmodi (Eco, Normal en Sport) en drie instellingen voor energierecuperatie (Off, Mid en High). Traction control kan worden gebruikt om de wielspin te beperken of juist te vergroten. De 2025 Freeride kreeg ook een nieuw, wendbaar rijwielgedeelte. De geometrie is gewijzigd en de wielbasis is vergroot voor meer stabiliteit en comfort. Het rijklare gewicht bedraagt 112 kilo en de zithoogte is 910 millimeter. De MX50-lithium-ionaccu weegt 29 kilo en is uitwisselbaar. De accucapaciteit is 5,5 kWh, 1,5 kWh meer dan bij de vorige Freeride E en goed voor twintig procent meer actieradius. Bij endurogebruik moet de accu tussen de twee en drie uur meegaan. De elektrobike is in acht uur volledig opgeladen via een normaal 230-volt-stopcontact; opladen van 20 naar 80% gaat in vierenhalf uur. De nieuwe machine kreeg verder een lichte 43mm WP Xact-splitdesign-voorvork (met de luchtcapsule in de linkerpoot en de demping in de rechter) en achter een WP Xplor PDS-systeem met een veerweg van 250 millimeter. Verder zitten er Michelin Enduro-banden en Braktec-remmen op.















































