Grootste offroad-magazine van NL Grootste offroad-magazine van Nederland
Blijf up-to-date op motorsport gebied Blijf altijd up-to-date op gebied van motorsport
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland en België
Quadwinkel 300x250 1
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Quadwinkel 300x250 1
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

MOTORNIEUWS 2026: STARK VARG MX 1.2

Stark Future presenteert met trots hun VARG MX 1.2, een evolutie van de baanbrekende elektrische crossmotor. De 1.2-versie kreeg geavanceerde updates in de aandrijflijn, het chassisontwerp en de softwarefuncties, waarmee de grenzen van de elektrische motorfietsindustrie volgens de fabrikant andermaal worden verlegd.

Pagina gaat door onder advertenties

Header 300x250 1

Het hart van de VARG MX 1.2 wordt gevormd door de Stark 80 pk elektrische aandrijflijn, met zijn volledig instelbare vermogensafgifte, waardoor rijders het vermogen in realtime kunnen afstemmen van 10 pk tot 80 pk. Uiterlijk veranderde er niet veel aan de Stark Varg, maar onderhuids is vooral gewerkt aan de software met onder meer een nieuwe Arkenstone + Laps. Dit nieuwe display is een volledig functionele smartphone van militaire kwaliteit. Deze Android-aangedreven unit is volledig geïntegreerd en zorgt voor een verbeterde connectiviteit. Met een paar tikken kunnen rijders het vermogen nauwkeurig afstellen, tijdens het rijden van kaart wisselen en vanaf dit 1.2-model met de nieuwe Laps-functie GPS-rondetijden bijhouden en navigeren op nieuw terrein.
Laps is ontwikkeld in samenwerking met een van ’s werelds beste kaartleveranciers en geeft rijders realtime routegegevens en tussentijden door, rechtstreeks op de motor.
De gepatenteerde 7,2 kWh-accu in z’n magnesium behuizing biedt nu tot 20% meer bereik dan zijn voorganger. Met een piekvermogen van 80 pk, 973 Nm op het wiel en een gewicht van slechts 118 kg levert de VARG MX 1.2 nu dus ongeëvenaarde prestaties voor langere tijd. De accu speelt ook een structurele rol en verbetert de stijfheid van het frame. De vernieuwde motor heeft een verhoogde efficiëntie en minder warmte-ontwikkeling.
Onder leiding van Sébastien Tortelli, tweevoudig wereldkampioen en raceteam-directeur van Stark, is de motorfiets onophoudelijk getest, geracet en verfijnd om de prestaties te verbeteren. Tortelli: “Racen is waar zwakke punten aan het licht komen en sterke punten worden bewezen. Met de VARG MX 1.2 hebben we competitie omgezet in ontwikkeling. We leggen de lat weer hoger, bieden meer tractie, meer stabiliteit, meer functies en een groter bereik.”
Één van de testrijders tijdens deze ontwikkeling van Kevin Windham: “Ik heb op alles gereden wat er te rijden valt, en dit is de toekomst. Het directe vermogen van de motor, de natuurlijke balans en hoe snel hij vertrouwd aanvoeld is echt bijzonder. Hij reageert snel, is voorspelbaar en je kunt je concentreren op het rijden in plaats van op het besturen van een machine.”
Komend seizoen wil Stark Future ook aan nog meer wedstrijden gaan deelnemen tussen de benzine-motoren, nu er bij diverse bonden minder restricties gaan gelden voor elektrische crossers. Tot dusver werden ze door regels met vermogensrestricties en minimale gewichten aan banden gelegd. Op de planning staan deelname aan het WK superenduro, de Franse Supercross-serie, de World Supercross en de AMA supercross.

De updates aan de VARG MX 1.2 op een rij:
● Vernieuwde aandrijflijn met verbeterde efficiëntie
● Nieuwe accu met 7,2 kWh
● Nieuw frame, bijna 1 kilo lichter lichter door gebruik van een nog sterkere staallegering, en verbeterde flexibiliteit
● Overmolded kabelboom voor extreme omstandigheden
● Verbeterde mappingswitch, netter en beter beschermd
● Versterkte, dubbel samengestelde skidplate, volledig biologisch afbreekbaar
● Vernieuwde kettinggeleider met 266% meer laterale stijfheid en minimaal 7% gewichtswinst
● Lap-modus, die in de komende maanden ook beschikbaar zal worden op alle bestaande motoren
● Verbeterde binnenbanden, die de duurzaamheid aanzienlijk hebben verbeterd
● Nieuwe Stark Arkenstone-telefoon en dockingstation, met betere connectiviteit, snelheid, helderheid en klemsysteem
● Nieuwe versnellingsbak, lichter en efficiënter
● Het KYB-veersysteem is opnieuw afgesteld met vernieuwde mid-valve shim stacks, 310 mm veerweg en bij aankoop selecteerbare vereing op basis van het gewicht van de rijder
● Keuze uit Dunlop MX34- of Pirelli MX32-banden met binnenbanden of mousse
● Optioneel titanium hardwarepakket bespaart 900 gram
● Brembo-remsysteem: bediening via voet of stuur
● Keuze uit drie zadels: standaard, grip en supergrip voor totale controle
● Leverbaar in twee configuraties:
● Standaard (60 pk): € 12.490,-
● Alpha (80 pk): € 13.490,-
● Verkrijgbaar via Starkfuture.com of bij de ruim 500 dealers van Stark Future

Gepubliceerd op
Word abonneevoor maar €34,95 per jaar