GETEST: DUCATI DESMO450MX

Zonder de andere merken te kort te willen doen, keken we dit jaar vooral uit naar de eerste test van MX-nieuwkomer Ducati. Het Italiaanse merk, dat bekend staat om zijn sportieve motoren en in de wegrace de laatste jaren toonaangevend is met zijn uitgekiende techniek en sublieme elektronica, stapt nu ook de offroad-wereld in met deze Desmo450MX als eerste model. Onderstaande test staat ook uitgebreid in Noppennieuws 4 te lezen.
Dat de Ducati-crosser eraan zat te komen, was al enkele jaren bekend en sinds dit seizoen hebben ze ook een eigen fabrieksteam met Jeremy Seewer en Mattia Guadagnini in de MXGP’s. En als we alle geruchten mogen geloven gaat Louis Vosters met zijn Wilvo-team dat Ducati crossteam volgend jaar runnen, zodat het Italiaanse merk de stap naar de top kan maken, net zoals Vosters afgelopen jaren met Fantic ook al heeft gedaan.
Dee Ducati Desmo450MX is in alle opzichten een totaal nieuwe, eigentijdse machine, niet in de laatste plaats door het unieke motorblok, dat is uitgerust met desmodromische klepbediening. Daarbij worden de twee inlaat- en twee uitlaatkleppen niet zoals gebruikelijk gesloten door een klepveer, maar door een tweede nok en een tuimelaar. De kleppen worden dus niet alleen onder dwang geopend door een nok op een van de twee bovenliggende nokkenassen, maar een tweede nok met precies het tegenovergestelde profiel trekt die klep ook weer onder dwang dicht. Het systeem – zeventig jaar geleden bedacht door de legendarische Ducati-ingenieur Fabio Taglioni – maakte Ducati in de racerij schier onverslaanbaar, omdat met het systeem een heel scherpe kleptiming en hoge toerentallen mogelijk zijn, zonder gevaar voor zwevende kleppen die de zuiger zouden kunnen raken. Bovendien heeft dit systeem als voordeel dat het met minder weerstand werkt en het motorblok dus ‘vrijer’ en zonder vermogensverlies kan draaien, wat juist vooral bij lagere toerentallen merkbaar zou moeten zijn. Voor de sceptici die veel onderhoud vrezen, maakte Ducati ook meteen maar de onderhoudsintervallen bekend: olie en oliefilter elke vijftien uur, zuiger vervangen en klepspelingcontrole elke 45 uur en volledige motorservice elke 90 uur. Dat zijn waardes die niet veel afwijken van die van de reguliere MX-merken.
In de racerij is Ducati mede zo toonaangevend door zijn sublieme elektronica en daarvan maakt het ook bij deze crossmotor volop gebruik. Uiteraard kun je links op het stuur kiezen tussen twee rijmodi, die je met de optionele wifi-module en de X-Link-app ook nog eens naar eigen believen kunt aanpassen. In die app zijn ook meerdere rijmodi beschikbaar en kun je bijvoorbeeld ook de mate van motorrem bij het gas afsluiten aanpassen. Het is echter vooral de traction control die aandacht verdient, want hoewel we die al kennen van veel andere merken beweert Ducati dat het dit systeem met zijn wegrace-ervaring naar een nieuw niveau heeft getild. Volgens het merk heeft het zelfs het eerste echte traction control-systeem voor crossmotoren waarbij de werkelijke slip van het achterwiel continu nauwkeurig wordt gemeten en bijgeregeld; het heeft hier zelfs patent op aangevraagd. Het systeem is door de rijder in het zadel in en uit te schakelen en kan bovendien ook even tijdelijk worden ‘overruled’ door een kort tikje tegen het koppelingshendel als je toch even het volle vermogen nodig hebt, bijvoorbeeld in een modderpassage; daarna zal de traction control zich dan weer automatisch inschakelen. Naast deze traction control is er verder ook nog een quickshifter aan boord voor vol gas opschakelen plus een launch-control voor een goede start.
Het doel van Ducati is om – net zoals bij sportmotorfietsen – de benchmark in de motocross te worden, waarmee zowel professionele als hobbyrijders plezier kunnen hebben met een motor die hen het vertrouwen geeft om grenzen te verleggen. Dat kon Noppennieuws op het Monte Coralli-motocrosscircuit in het Italiaanse Faenza ervaren, toen Noppennieuws-testrijder Toine van Dijk daar werd uitgenodigd om de Desmo450 aan de tand voelen. De eerste indruk is dat de Ducati heel mooi is afgewerkt. De machine is ook lekker slank: je kunt je gemakkelijk verplaatsen van voor naar achter en de machine ook prima klemmen met je benen. Ducati heeft aan weerszijden mooie rubberen covers op het frame zitten voor goede grip met je onderbenen. De voetsteunen staan wel best ver van het frame, maar ook dit is gedaan voor veel bewegingsvrijheid. Het voelt ook van meet af aan goed en stabiel aan.
De lay-out van het aluminium frame is zo gekozen dat de motor compact werd, maar ook om zo recht mogelijke in- en uitlaatkanalen in de cilinderkop te krijgen. Het frame van de Desmo450MX bestaat ook uit slechts elf gegoten, gesmede en geperste delen, waar het bij de meeste andere merken uit meer dan twintig losse delen bestaat die aan elkaar moeten worden gelast. Het bovenste deel, van het balhoofd tot de bovenste schokdempermontage, is bijvoorbeeld één gegoten element; dergelijke technologie gebruikt Ducati ook voor zijn Superbike-frames en maakt volledige controle over de wanddiktes mogelijk, waardoor er alleen veel materiaal zit op de punten die ook sterk moeten zijn. Het totale frame weegt mede door het beperken van het aantal lasnaden iets minder dan negen kilo. Dat draagt bij aan het lage rijklare totaalgewicht van 104,8 kilo. Ducati heeft ook veel werk gemaakt van een centrale plaatsing van de achterschokdemper, die via een linksysteem aan de gegoten aluminium achtervork zit. Bovendien is er volgens de fabrikant veel aandacht besteed aan de sleutelvriendelijkheid, zodat alle werkzaamheden op het circuit of in de werkplaats snel kunnen worden gedaan.
Ondanks de compactheid zit de Desmo450 prima, zelfs voor wat langere rijders. Het stuurmodel is ook perfect, waarbij het stuur door omdraaien en verzetten van de klemmen op vier manieren op de kroonplaat kan worden vastgezet, iets wat we natuurlijk al van meerdere merken kennen. Het is wel opmerkelijk dat de nieuwe Ducati echt vanaf de allereerste meters zo vertrouwd aanvoelt: alsof je de motor al maanden kent. Ook merk je meteen dat hij enorm handelbaar is en superlicht aanvoelt. De motor is perfect in balans en voelt heel neutraal. Vering en de remmen van de Desmo450MX waren onderwerp van een gerichte beslissing: Ducati vertrouwde op zijn lange race-ervaring met Showa en Brembo en die merken zouden ook een rol gaan spelen bij zijn MX-plannen. Wat de vering betreft werd er wel voor gewaakt om niet alleen een afstelling voor de ‘pro’s’ te kiezen, maar juist eentje waarbij ook hobbyrijders zich thuis zouden voelen. Er werd gekozen voor een bekende en volledig instelbare 49-millimeter-Showa-upside-down-vork met 310 millimeter veerweg. Ook de Showa-monoshock achter – veerweg 301 millimeter – is volledig instelbaar. De voorvork spreekt erg goed aan, alleen heeft hij redelijk veel rebound. Achter staat de schokbreker ook prima op hoogte, maar de vork hebben we na eerste sessie toch op de rebound vier klikken verder opengedraaid, wat direct beter aanvoelde. In zijn geheel is de Desmo450 zeker niet te stug afgeveerd. Voor de echt snelle rijders had de machine wellicht wel iets harder mogen aanvoelen.
De remmen van Brembo (met een zwevende tweezuiger-remklauw voor en een enkelzuigerklauw achter, die aangrijpen op Galfer-schijven van 260 millimeter voor en 240 millimeter achter) zijn wat we van het merk gewend zijn: gewoon goed. Dat geldt ook voor de standaard gemonteerde Pirelli Scorpion MX32-banden. Die zijn ook top en eigenlijk op alle ondergronden goed te rijden.
Dan natuurlijk het belangrijkste: het motorblok. Dat loopt stilstaand stationair wel redelijk ruw qua geluid, maar blijkt op de baan echt geweldig aan te voelen en een sublieme gasrespons te hebben. Ducati wilde een lichte, compromisloze racemotor creëren, die echter ook goed beheersbaar was voor hobbyrijders, mede door een mooi lineaire powerband. Het blok levert op top 63,5 pk en draait maximaal een voor een 450 niet misselijke 11.900 toeren. De Desmo-motor voelt inderdaad krachtig aan, ook onderin. In de eerste sessie reden we in de standaardmapping. Die is enorm controleerbaar, maar ook wel soft onderin, zodat je in bochten toch regelmatig even terug moest naar de tweede versnelling. Met de tweede, agressievere mapping voelt het blok beduidend sterker aan. Daarmee kun je hem vrijwel altijd in de derde versnelling laten staan. Ook dan kent de Desmo450 echter een mooi gelijkmatige en goed beheersbare vermogensafgifte.
In beide mappings valt echter op dat je de Ducati bijna niet in zijn toerenbegrenzer kunt rijden: hij blijft maar doorgaan en blijft maar trekken. De versnellingen lijken daardoor allemaal langer dan normaal: dit is echt een voordeel van het Desmo-blok, dat onderin sterk is en bovenin juist hoogtoerig. Hiermee onderscheidt de nieuwe machine zich echt, want je kunt hem heel lang doortrekken in alle versnellingen – langer dan de andere 450’s – zonder dat het vermogen inzakt.
Na de middag was er de mogelijkheid om samen met Cairoli wat proefstarts te maken vanaf een starthek met MXGP-roosters. Dat verliep mede door de geweldig goede launch-control erg goed. Tot dusver zijn we bij de diverse systemen van de andere merken nooit zo onder de indruk, maar na deze Ducati moeten we die mening echt bijstellen: dit werkt echt! Er wordt wel eens gezegd dat Ducati veel wegrace-wereldtitels heeft behaald omdat het merk ook qua elektronica het allerbeste is en dat lijken ze nu dus ook in het terrein door te voeren…
Toen er later op de middag vanwege het stof tussendoor werd gesproeid en het glad werd op de baan bleek ook de traction-control goud waard, want deze Ducati-uitvoering werkt verbluffend goed! Je kunt hem gewoon in de bocht helemaal open zetten zonder dat de motor van achteren wegbreekt op de gladde ondergrond, echt een verschil met andere 450’s. Die hebben vaak relatief simpele systemen, terwijl de Ducati Traction Control (DTC) van de Desmo450MX de vermogensafbouw van de sterke eenpitter op basis van de werkelijke slip van het achterwiel en de massatraagheid van de motor heel effectief bijregelt. Bovendien is het Ducati-systeem in staat om te herkennen wanneer het niet in actie moet komen, zoals bij sprongen.
De conclusie is: Benvenuto Ducati! Oftewel: welkom Ducati! De vuurdoop is namelijk geslaagd en het merk heeft een geweldige machine neergezet in de drukke 450-crossmarkt. Hij kan meteen met de besten mee en levert erg goede prestaties zonder bruut te zijn, of dat je als rijder het idee hebt dat al na een paar rondjes je armen uit je schouders worden getrokken. De Desmo450MX is snel, maar toch ook doseerbaar en controleerbaar. Bovendien voelt hij zeer volwassen en vertrouwd aan en zet hij nieuwe maatstaven qua elektronica. Zoals eigenlijk elke Ducati is ook deze Desmo450MX geen koopje, maar hij maakt zijn prijs van € 12.790,- wel waar. We kunnen dus niet wachten op de Desmo250, en ook de enduromodellen op deze basis mogen wat ons betreft morgen al komen!