Herlings op Honda? Gajser op Yamaha? En wat moet Coldenhoff?

Terwijl de halve wereld zich het hoofd lijkt te breken met welke auto Max Verstappen volgend jaar gaat uitkomen in de Formule 1, lijkt er in de MXGP in 2026 een soort aardverschuiving plaats te gaan vinden. Volgens de geruchten stappen namelijk Jeffrey Herlings en Tim Gajser beiden na vele jaren over op een ander merk, en is de huidige WK-derde Glenn Coldenhoff opeens onzeker over een 2026-zitje! Het zijn allemaal nog maar geruchten, die ook door geen enkele partij wordt bevestigd noch ontkent, maar waar rook is, is ook vuur nietwaar?
De transfer-carrousel begint al op tijd te draaien omdat Tim Gajser volgens onbevestigde berichten inmiddels zou hebben getekend bij het Yamaha-fabrieksteam! De 29-jarige Gajser is zojuist weer met de motortrainingen begonnen op z’n HRC-Honda, maar is in z’n hoofd blijkbaar al bezig met 2026: “Ik kan iedereen op dit moment alleen laten weten dat ik op weg ben naar herstel en dat het goed gaat. Mijn artsen hebben me verteld dat de vooruitgang met mijn schouder uitstekend is, en ik heb deze week weer kunnen rijden, wat geweldig ging. Dat is een belangrijke mijlpaal en nu kunnen we echt beginnen met werken aan mijn terugkeer. Het was zwaar om zoveel wedstrijden te missen, en ik waardeer alle steun die ik van mijn fans heb gekregen enorm. Ik kijk ernaar uit om jullie allemaal binnenkort weer te zien!”
Gajser rijd al sinds 2014 bij het Honda-HRC-team van Giacomo Gariboldi, en haalde voor hen vijf wereldtitels binnen, de laatste in 2022. In 2023 en 2024 moest hij het hoofd buigen voor Jorge Prado, maar dit jaar leek hij de grootste kanshebber voor de MXGP-wereldtitel, tot hij in de tweede manche van de Zwitserse MXGP een schouderblessure opliep. Na elf seizoenen lijkt Gajser het rood dus voor het blauw te verruilen: bij Yamaha zou volgens de geruchten de Fransman Maxime Renaux zijn enige teamgenoot worden. En dat zou betekenen dat Calvin Vlaanderen en Jago Geerts dus op zoek moeten naar een ander zitje.
De opengevallen plek van Gajser bij Honda lijkt inmiddels alweer ingenomen: niemand minder dan Jeffrey Herlings heeft volgens de geruchten een contract met HRC-Honda afgesloten! Het KTM-contract van The Bullet loopt eind dit jaar af, en alhoewel hij nadrukkelijk in verband werd gebracht met Ducati, lijkt Herlings opeens toch voor die andere rode machine te kiezen. Jaren geleden, toen Herlings zijn contract bij KTM moest vernieuwen, deed Honda ook al een serieuze gooi naar de gunsten van de Brabander.
Herlings rijdt al sinds 2009 op KTM, en won een jaar later in Valkenswaard – als jongste rijder ooit – zijn allereerste GP! In Noppennieuws 4 die vrijdag 25 juli verschijnt, vertelt KTM-teammanager Joel Smets nog dat hij er alles aan gaat doen om Herlings te behouden voor KTM, maar dat lijkt dus ijdele hoop. De vijfvoudige wereldkampioen die op 12 september aanstaande 31 jaar wordt geldt nog steeds als één van de allersnelste rijders op de baan, maar z’n carrière wordt ook gekenmerkt door vele blessures. Toch heeft Honda blijkbaar nog veel vertrouwen in de absolute snelheid van Jeffrey Herlings, als we de geruchten mogen geloven.
Ondanks Herlings’ move lijkt het fabrieksteam van Ducati wel een Nederlands tintje te krijgen: na twee jaar met Fantic is de kans namelijk groot dat Louis Vosters volgend jaar dat Ducati-fabrieksteam gaat runnen. Vosters zelf onthoudt zich nog van elk commentaar, maar Fantic-fabrieksrijder Glenn Coldenhoff – die dat merk enkele weken geleden in Engeland nog hun allereerste GP-manchewinst bezorgde – denkt er het zijne van: “Er is tot op heden vanuit m’n huidige team voor volgend jaar nog geen interesse getoond naar mij toe, dus ik vermoed dat die geruchten wel waarheid worden. Fantic moet dan dus op zoek naar een nieuwe structuur, en om een gelijkwaardige structuur te vinden als bij Louis, dat zal heel moeilijk zijn.” In Noppennieuws 4 van volgende week vrijdag geeft de 34-jarige Coldenhoff toe dat door deze wisseling van team stoppen voor hem plotseling een reële optie is geworden, ook al heeft hij de derde plaats in de WK-stand zo stevig in handen: “Fysiek kan ik nog zeker een jaar door en ik ben fitter dan ik ooit geweest ben. Ik ben gemotiveerd en ik heb er nog veel plezier in. Je moet alleen wel een goede motor hebben èn een goed team. Het moet allemaal kloppen. Bovendien neem ik die risico’s ook niet meer voor een appel en een ei. Momenteel ziet het er voor mij niet heel goed uit en heeft zich nog niemand gemeld, maar daar heb ik geen stress over. Als het zo is, is het zo… Bovendien gaat het spel pas echt beginnen als bekend wordt dat de kampioenen hebben getekend.”