Grootste offroad-magazine van NL Grootste offroad-magazine van Nederland
Blijf up-to-date op motorsport gebied Blijf altijd up-to-date op gebied van motorsport
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland en België

FANTIC IN PROBLEMEN

Terwijl Fantic het in de cross en enduro zo goed doet – Glenn Coldenhoff is erg hard op weg naar een prachtige derde plaats in de MXGP-eindstand! – verkeert de Italiaanse fabrikant van motorfietsen en e-bikes, in Italië in een crisis. De oorzaak hiervan ligt vooral bij de e-bikes die ze ook nog produceren, en waarvan de markt na de corona-pandemie volledig is ingestort.

Naast de problemen met de afzet van de elektrische fietsen en mountainbikes speelt ook het bijna-faillissement van KTM een grote rol: in tegenstelling tot voorheen willen veel toeleveranciers in de motorwereld nu alleen nog maar spullen (denk aan banden, remmen, elektronica en verdere onderdelen) leveren tegen contante betaling. Velen van hen hebben immers enorm moeten bloeden en kregen van KTM maar ongeveer 1/3 van hun uitstaande rekeningen uitbetaald, om de fabriek in Mattighofen open te kunnen houden. En deze nieuwe economie in de motorwereld levert op dit moment voor veel kleinere fabrikanten grote liquiditeitsproblemen op.

Om bij de Fantic-fabriek tijd te winnen voor de sanering heeft een rechtbank in Venetië de schulden, die naar verluidt 136 miljoen euro bedragen, bevroren. De 140 werknemers zien momenteel af van een deel van hun salaris en die maatregelen gelden ook voor hun dochteronderneming, de motorenfabriek Minarelli bij Bologna, die Fantic enkele jaren geleden overnam van Yamaha.

De nieuwe Fantic-baas Costantino Sambuy, voorheen werkzaam bij Piaggio en Peugeot, wil het saneringsplan binnenkort presenteren. Bovendien hebben de vennoten – Fantic is eigendom van een groep ondernemers uit Noord-Italië – een forse kapitaalverhoging aangekondigd, waardoor een doorstart mogelijk wordt. In 2026 wil Fantic met zijn al zijn modellen weer volledig van de partij zijn, maar in de cross en enduro gaan wel geruchten dat de sponsoring van teams en fabrieksrijders komend jaar wel onder druk staat.

Gepubliceerd op
Word abonneevoor maar €34,95 per jaar