Grootste offroad-magazine van NL Grootste offroad-magazine van Nederland
Blijf up-to-date op motorsport gebied Blijf altijd up-to-date op gebied van motorsport
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland en België
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

MOTORNIEUWS: 2026 KTM ENDURO’S

Nadat KTM enkele dagen geleden hun 2026-SX-motocross-modellen presenteerde, volgt nu de 2026 KTM EXC-reeks. Volgens KTM zijn er uitgebreide updates en belangrijke verfijningen aan de zeven belangrijkste modellen doorgevoerd.

Pagina gaat door onder advertenties

De eerste opvallende verandering voor 2026 is een wijziging in de naamgeving. Liefhebbers van tweetakt-enduro’s zullen zien dat de naam ‘EXC’ voor zowel de KTM 125 als de 250 is aangepast in XC-W. De KTM 300EXC houdt wel zijn eigen naam. Deze naamswijziging heeft te maken met het feit dat alleen de 300 als enige EURO5+-gehomologeerd is. Of dat betekent dat de 125 en 250-enduro dus zonder kenteken geleverd gaan worden, is nog niet bekend. Het kan zijn dat deze niet meer onder een typegoedkeuring vallen en dus per stuk gekeurd moeten worden voor het kenteken.
Het KTM Enduro-assortiment voor 2026 bestaat uit:
KTM 125 XC-W tweetakt
KTM 250 XC-W tweetakt
KTM 300 EXC tweetakt
KTM 250 EXC-F viertakt
KTM 350 EXC-F viertakt
KTM 450 EXC-F viertakt
KTM 500 EXC-F viertakt

Technisch lijkt er in eerste oogopslag weinig veranderd. De tweetakten houden de TBI elektronische brandstofinjectie. Verder lijken frame, achtervork en zaken als de gesmede kroonplaten, Neken-sturen, Brembo-remmen en hydraulische koppeling, Keihin-gasklephuis, ODI-lock-on-handvatten en de elektronische Offroad Control Unit (die de zekeringkast vervangt) gelijk gebleven.
De 2026-serie biedt wel aanzienlijke upgrades van de vering met de beproefde 48 mm WP XACT Closed Cartridge-voorvork met nieuwe dempingsinstellingen en nieuwe, lichtere en kortere veren en een aangepast inwendig drukreservoir. Ook is er een nieuwe hydrostop uit één stuk, wat ook resulteert in een gewichtsbesparing van 200 gram.
Ook de WP Xplor PDS-achterschokdemper kreeg een update. Verder kregen alle motoren een nieuwe beschermkap voor de CPC-brandstofconnector. Die biedt niet alleen extra bescherming tegen beschadiging, maar tevens een extra afdichting om het binnendringen van vuil en water te voorkomen. Het koelsysteem van de 2026 KTM Enduro-modellen is herzien met een nieuwe radiateurdop, die eenvoudiger en sneller is te openen. Verder is op alle EXC’s een koelfan standaard.
De styling werd opgefrist en kreeg weer een in-mold graphics in de bi-composiet kunststoffen. De opnieuw vormgegeven tankspoilers zorgen voor een verbeterde luchtstroom die de koeling ten goede komt. De antislipzadelbekleding is nu zwart, met materiaal met een vergelijkbare textuur voor de framebeschermers, stuurpads en tankspoilers. De KTM enduro’s worden opnieuw geleverd met Maxxis enduro-banden, maar hiervan is de compound wel zachter geworden.
De 2026 KTM EXC-serie zal in de aanloop naar de ISDE zesdaagse van 24 t/m 29 augustus in het Italiaanse Bergamo al op korte termijn leverbaar worden. De hamvraag is daarbij natuurlijk wat de nieuwe verkoopprijzen zullen zijn, maar die zijn nog niet bekend gemaakt.

Gepubliceerd op
Word abonneevoor maar €34,95 per jaar