NIEUWE BETA SINCRO TRIALMOTOR

Met de totaal nieuwe Beta SINCRO tweetakt-trialmotor begint voor het Italiaanse merk de revolutie op trialgebied. De machine volgt de populaire EVO-trialmotor van Beta op.
Na jaren van succes met de EVO komt nu de SINCRO: geen simpele evolutie, maar een ware conceptuele revolutie. Een project dat is opgezet om een perfecte SINCROny tussen rijder en motorfiets te realiseren, waarbij elke input wordt omgezet in pure controle en vloeiend rijgedrag. De machine heeft een gloednieuw hydrogevormd aluminium brugframe met geïntegreerde tank voor een lichter en nauwkeuriger rijgedrag.
Het geheel nieuwe frame behoudt het traditionele aluminium ruggengraatontwerp met geïntegreerde brandstoftank, maar is volledig vernieuwd. De geometrie is veranderd, samen met nieuwe gesmede voor- en achtervering. De gesmede onderdelen van het frame hebben een nieuwe lay-out die tegemoetkomt aan de behoefte aan grotere wendbaarheid. Het motorblok behoudt zijn rol als dragend element, maar de bevestigingspunten aan het frame zijn gewijzigd, wat resulteert in een andere buig- en torsiestijfheid in vergelijking met de vorige generatie.
Een fundamentele update om de wendbaarheid in scherpe bochten en het nemen van obstakels te verbeteren, betreft de nieuwe montage van de achterschokdemper en een herziene balhoofdhoek. De vork en monoschokdemper zijn ook geüpdatet om aan te sluiten bij het karakter van het nieuwe chassis. Het resultaat is een machine die gemakkelijker te besturen is op elk niveau, met een verbeterde balans, minder vermoeidheid voor de berijder en betere prestaties in zowel statische als dynamische omstandigheden.
Ook het motorblok is volledig nieuw. Visueel valt bij de nieuwe SINCRO als eerste het nieuwe carter op, met de kickstarter nu aan de rechterkant en de eindaandrijving aan de linkerkant.
De focus van het project lag op het centraliseren van de roterende massa’s om de wendbaarheid te verbeteren. Om een ongekende RideAbility te bereiken, zijn de diameter, het gewicht en de massatraagheid van het vliegwiel verminderd, terwijl die van de krukas zijn vergroot. Ook het inlaatsysteem is radicaal veranderd: het bevindt zich nu direct in de cilinder met een zeer korte verbinding tot het membraan. Dit verbetert de gasrespons en zorgt voor een soepeler vermogen vanaf het laagste toerental.
Deze technische oplossing creëert ook ruimte voor een elektrische starter. De nieuwe SINCRO kan (afgezien van de 125) naar wens worden uitgerust met een elektrisch startsysteem die wordt geleverd als een accessoire en later kan worden gemonteerd zonder dat er andere carterdeksels nodig zijn. De accu is ondergebracht achter het koplampmasker. Het resultaat is een compacter motorblok, bijna één kilo lichter dan de vorige generatie, met een grotere bruikbaarheid, scherpere handling bij lage snelheden en toonaangevende prestaties in het hoogste toerentalbereik.
Ook de radiator is compacter geworden, maar heeft dankzij een nieuw ontwerp dezelfde koelcapaciteit. Hij kan bovendien naar voren worden gekanteld op de onderste bevestigingen voor eenvoudiger onderhoud en betere crashbestendigheid.
De waterpomp en koelvloeistofkanalen zijn ook volledig herzien, waardoor externe leidingen zijn verdwenen.
De koppeling maakt nu gebruik van diafragmaveren met speciale afmetingen en materialen. Ondanks het kleinere, compactere pakket kan deze meer koppel overbrengen. Er zijn drie verschillende veervoorspanningsinstellingen beschikbaar o het gevoel aan te passen aan de persoonlijke wensen. De nieuwe koppelingsactuator houdt het systeem altijd op optimale druk voor optimale beheersbaarheid en controle, zelfs bij extreem gebruik. De versnellingsbak kreeg een compactere lay-out en een herziene primaire overbrengingsverhouding, wat zorgt voor soepeler en nauwkeuriger schakelen.
De productie van de nieuwe SINCRO-serie start in november, de eerste machines worden begin 2026 in Nederland verwacht.

























