Grootste offroad-magazine van NL Grootste offroad-magazine van Nederland
Blijf up-to-date op motorsport gebied Blijf altijd up-to-date op gebied van motorsport
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland en België

NIEUWE SPECIALS JUNIOR CUP IN DE GRASBAAN

De KNMV heeft de Specials Junior Cup geïntroduceerd, een nieuwe jeugdklasse in de baansport die komend jaar van start gaat. De klasse is speciaal bedoeld om de jeugd laagdrempelig en onder begeleiding kennis te laten maken met het rijden op een speciale baansportmachine voor gras en gravel.

Daarmee hoopt de KNMV de bloedarmoede in de Nederlandse grasbaan- en speedway-competitie te doorbreken. De Specials Junior Cup is een laagdrempelige competitie op identieke ‘standaard’-machines, waarbij zoveel mogelijk zaken uit handen worden genomen en er ook altijd een trainer/coach aanwezig is. De motorfiets, de racekleding en een helm worden door de KNMV in bruikleen ter beschikking gesteld en ook het transport van motoren en materialen wordt geregeld. Bovendien kunnen de rijders – gemikt wordt op de leeftijdscategorie van tien tot en met vijftien jaar – starten tegen een laag inschrijfgeld: je betaalt € 1.950,- voor een heel seizoen rijden, inclusief motor (in bruikleen), onderhoud, brandstof, kleding, wedstrijd-inschrijfgeld, licentie en coaching. Dat bedrag is ongeveer de helft van de werkelijke kosten, zoals op de speciale website www.knmv.nl/sjc is te lezen. KNMV-partners en sponsors nemen de andere helft al voor hun rekening.
Wel zegt de KNMV dat het voor de instap handig is om over al over enige motorervaring via bijvoorbeeld de jeugdcross te beschikken, maar noodzakelijk is dat niet. Door middel van testrijden en voorwedstrijden zullen de deelnemers onder begeleiding van oud-coureurs op verantwoorde wijze kunnen kennismaken met het rijden op een special in de baansport.
Dat rijden gebeurt op een speciale ‘Junior Special’, die door de bond wordt uitgeleend aan de rijders. Het zijn allemaal identieke motoren, gebaseerd op een 190 cc-Daytona Anima SYL-motorblok, waar framespecialist Hocob een fraai rijwielgedeelte omheen bouwde. Gekozen is voor 19-inch-wielen, omdat voor deze maat de (trial)banden aanzienlijk goedkoper zijn dan de echte speedway-banden. Bovendien gaat een special op 19-inch-wielen tijdens het bochtenwerk gemakkelijker in een spin. Voor kleinere rijders kunnen er echter eenvoudig kleinere wielen in worden gezet, terwijl Hocob voor de langere deelnemers het frame juist weer kan aanpassen. Standaard is de machine echter al voorzien van ruime afstelmogelijkheden van voetsteunen en stuur, zodat hij voor de meeste rijders geschikt zal zijn.
Alle motoren en materialen reizen in één grote trailer naar de wedstrijden en ter plekke is een vaste monteur aanwezig, die de rijders en hun helpers zal begeleiden. Er wordt voor 2026 een open competitie opgestart met een tiental grasbaan- en/of speedway-wedstrijden, waarbij ook buitenlandse rijders kunnen meedoen aan dit programma. De Duitse baansportbond toonde zich al zeer enthousiast, want ook het grote baansportland Duitsland kampt met het probleem van een slechte doorstroming van jong talent naar de specialklasse. Voor komend jaar zet de KNMV in op twaalf jonge rijders die op deze manier kennis gaan maken met het rijden op een special.

Gepubliceerd op
Word abonneevoor maar €34,95 per jaar