Grootste offroad-magazine van NL Grootste offroad-magazine van Nederland
Blijf up-to-date op motorsport gebied Blijf altijd up-to-date op gebied van motorsport
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland en België

TRIAL-AFDELING GASGAS OP DE SCHOP

De crisis bij de KTM-fabriek heeft nu ook gevolgen voor de trialtak van GasGas. Dat was tot dusver nog een apart opererende fabriek nabij Barcelona, maar KTM gaat de productie van GasGas-trialmotoren nu toch naar Oostenrijk verplaatsen. Ook zal GasGas niet meer met een fabrieksteam deelnemen aan het WK trial en het WK enduro.

De Spaanse GasGas-vestiging blijft nog wel bestaan, maar er vallen daar 20 banen weg in de productie. KTM benadrukt dat het uitsluitend om een verplaatsing van de productie gaat; GasGas blijft deel uitmaken van de merken-portfolio van KTM. Voor de fabriek in het Oostenrijkse Mattighofen betekent het een versterking van de eigen productielocatie en ze denken er meer synergieën op het gebied van productie, logistiek, kwaliteitsborging en merkmanagement mee te kunnen bereiken. Dat de Spaanse locatie uitdrukkelijk niet volledig wordt gesloten, toont volgens het KTM-management aan dat de investering in het merk GasGas en in de trialwereld nog steeds als waardevol wordt gezien.
Het besluit heeft ook te maken met het afslankproces, wat de KTM Holding momenteel ondergaat. Voor de trialrijders zal deze verandering op lange termijn waarschijnlijk niet direct merkbaar zijn: het modellengamma en de service blijven ongewijzigd. Op korte termijn kunnen er echter wel effecten optreden van deze verhuizing van de productie.
Het is echter niet alleen de productie die wordt verplaatst, ook zal GasGas vanaf 2026 niet langer met een fabrieksteam deelnemen aan het WK trial en aan het hoog aangeschreven Spaanse trialkampioenschap. Deze beslissing weerspiegelt volgens het KTM persbericht ‘de noodzaak om alle financiële en personele middelen te concentreren op de kernactiviteiten, op de ontwikkeling en op de consolidatie van de productie- en commerciële activiteiten van het merk als essentiële elementen voor de toekomst.’ De nieuwe strategie betekent ook niet dat GASGAS zich volledig terugtrekt uit de motorsport: het merk blijft aanwezig in de competitie door directe ondersteuning te bieden aan privérijders en teams door middel van verschillende vormen van samenwerking en technische ondersteuning.
Fabian Simmer, algemeen directeur van GASGAS en vicepresident verkoop voor Europa van de KTM Group, legt uit: “Dit was geen gemakkelijke beslissing. We hebben aanzienlijke middelen en veel menselijke inspanningen geïnvesteerd in het opbouwen van een competitief team met een uitzonderlijke groep mensen. Gezien de huidige ontwikkeling van het wereldkampioenschap en het Spaanse kampioenschap in hun hoogste categorieën, en gezien de terugval in de wereldwijde verkoop van trialmotoren, is het financieel niet langer haalbaar om een fabrieksteam in stand te houden. Toch blijven we bij de KTM Group sterk geloven in het potentieel van GasGas en in de trialsport, zij het met een andere benadering.”
Afgelopen seizoen werd het GasGas trialteam met fabrieksrijder Jaime Busto nog vice-wereldkampioen en vice-Spaans kampioen. Inmiddels is ook al duidelijk geworden dat ook het GasGas-team in het WK enduro ophoudt te bestaan: zoals het er nu naar uitziet zal E2-wereldkampioen Andrea Verona volgend jaar naast E1- en Scratch-wereldkampioen Josep Garcia op een KTM van start gaan in het WK enduro. Simmer benadrukt tot slot dat deze wijzigingen bij GasGas alleen betrekking hebben op de sport; de commerciële activiteiten van GasGas in de trial en andere offroad-disciplines, blijven ongewijzigd, net als de levering van motoren en onderdelen via hun officiële dealernetwerk.

 

Gepubliceerd op
Word abonneevoor maar €34,95 per jaar