CHINA KLOPT AAN DE DEUR

Wie vorige week de Eicma in Milaan heeft bezocht, zal zich hebben verbaasd over het enorme aantal Chinese motorfabrikanten dat de Europese motormarkt wil betreden en daarvoor vaak een bijzonder complete lijn crossmotoren en enduro’s heeft geproduceerd.
De ruim 600.000(!) bezoekers van deze grootste motorbeurs ter wereld zagen werkelijk een ware invasie van Chinese merken. En die houden zich niet alleen maar bezig met kleine (vaak elektrische) scootertjes, maar ook met serieuze (sport-)motoren. En met terreinmotoren dus, want we telden zomaar acht onbekende Chinese merken met allemaal een bizar complete lijn aan crossmotoren, enduro’s en zelfs rallymotoren!
We kennen inmiddels de Chinese motormerken Kove, en ook CFMoto, QJmotor en Voge, die erg hun best doen met mooie adventure-bikes en straatmotoren, maar in Milaan verrasten nieuwkomers als Hoto, ZXmoto (het nieuwe merk van de oude Kove-eigenaar), Kayo, Nicot, Qu QiQi, Sharmax, Velomotor, NCX en BNK met vaak hele complete series crossers en enduromotoren, van 50 tot 500cc. En meestal ook meteen maar een een elektrische crosser erbij, plus in sommige gevallen zelfs een ogenschijnlijk zeer complete rallymotor, alsof het niets was. Al die merken hopen natuurlijk voet aan de grond te krijgen in Europa, en daarvoor hebben ze vrijwel allemaal KTM als voorbeeld genomen, dat zie je nadrukkelijk. In de uitgebreide fotogalerij kun je dat zelf ook eens rustig bekijken.
Opmerkelijk was ook dat de Chinse standbemanning duidelijk erg goed getraind was, en alle schroom van zich af hadden geschud. Waar ze nog niet zo heel lang geleden meestal weggedoken in een hoekje van hun stand zaten te kijken, kon je nu niet stil blijven staan bij zo’n Chinees merk, of je werd door minimaal drie medewerkers in de nek gesprongen en aangesproken in keurig Engels. Of het echt wat gaat worden met al deze Chinese merken, zal de toekomst leren. De prijzen lijken goed, maar hoe het zit met de betrouwbaarheid, de waardevastheid, de degelijkheid, de onderdelenvoorziening en eventuele kenteken-homologatie zal natuurlijk van doorslaggevende betekenis zijn, net als het vinden van een goede importeur/vertegenwoordiger in Europa en Nederland. Maar aan de (elektrische) autowereld kunnen we zien dat China onderschatten wel het allerlaatste is wat de gevestigde merken moeten doen!



































































